مستند تقدیم به مادرم (برای مادرم) ساخته احمد الباز - یاسر جود الله کرانه باختری و انتفاضه و رنج و محنت و محدودیت و خلاصه مصیبتهای مردم مظلوم سرزمین فلسطین اشغالی
کد خبر: ۸۷۵۱۴۱۱
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ،

مستند تقدیم به مادرم (برای مادرم) ساخته احمد الباز - یاسر جود الله

کرانه باختری و انتفاضه و رنج و محنت و محدودیت و خلاصه مصیبتهای مردم مظلوم سرزمین فلسطین اشغالی
روایتی نریشن محور از جانب اول شخص . یاسر پسری فیلمساز شده از خانواده ای تقریبا پر جمعیت که در کشور فلسطین دیده به جهان گشوده و با روند دهشتناک کشورش باید بسازد و پیش برود  و به آرزوهایش دست بیابد.

مبارزه برادرش احمد . شهادت . استرس . غم مادر و مرگ او و مقاومت پدر در برابر این همه مشکل؛ دستگیری  فرزندان از جمله خودش (سازنده فیلم) که 4 بار بازداشت شده که یکبار  به خاطر فیلمش بوده است.

برادر بی خواهر . عبدالله . محمد . عناس . احمد و یاسر ( فیلمساز ) که تا دانشگاه می رود و در فقدان مادر  و برادرش راه های ترقی را پیش می برد.

مستند معمولی که بخشی از آن بازسازی شده و تصاویر آرشیوی که فیلمساز داشته است .

از سختی های زندگی در فلسطین اشغالی می گوید و معضلاتی که بر زندگیشان سنگینی می کند .

مهمترین نکته ای که فیلم دارد حس امیدی ست که در سرتاسر آن جاری است و در تایم های آخر خود جشنی را نشان می دهد که بعد از آزادی یاسر هم دانشگاهیان برایش می گیرند  و شیرینی  و کیکی که می خورند و می نوشند و شادی خاصی که غرقش هستند  و در نهایت فیلمساز را می بینیم که به دانشگاه می رود  و می خندد  و به زندگی امیدوار است

 

مستند امید در بطری (بطری امید) ساخته هایچا لادروز از فرانسه

کرانه باختری  و دیوار حائل و محدودیت هایی که رژیم صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین غالب کرده است و راه چاره ای ندارند جز اینکه در همان محدودیت ،  کار و تلاش کنند  و برای بقا ارتزاق داشته باشند.

سوژه این فیلم محصول کشاورزی مهم فلسطینیان است و آن زیتون مرغوبی است که روغنش را می گیرند  و در شیشه بطری های سبز بسته بندی کرده و  در داخل کارتون هایی صادرشان می نمایند.

با وجودی که زمین های مرغوبشان را گرفته اند. آبیاری را سلب کرده اند  و مردم بومی منطقه را از دسترسی به آب چاه خودشان محدود کرده اند ، ولی مردم امیدوارانه از همان داشته های خود بهره برداری می کنند .

هم خودشان با ولع مصرف می کنند  و از محسنات و ویژگی های خاص محصولشان می گویند  و هم صادرشان می کنند تا بتوانند هزینه های خود را به دست بیاورند .

محوریت فیلم یک کارشناس ناظر امور کشاورزی است که در کارخانه حاضر می شود  و عملیات تست روغن زیتون و نظارت بر بسته بندی ان حاضر می شود و مصاحبه هایی که با کشاورزان می شود  .

افسوس می خورند از زمین هایی که از دست داده اند . از ریشه کن کردن 11 هزار فقره درخت زیتون بعضا هزار ساله افسوس می گویند  که رژیم اشغالگر جهت شهرک سازی خود اجرایش کرده است .

فلسطینیان به زیتون وروغنش وابسته اند  و امیدشان بطری های سبزی است که به سلامت به مرز برسد  و به فروش برود.

ارسال نظرات