خبرهای داغ:
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها در چارچوب سیاست افزایش ناامنی یا جلوگیری از نابودی گروه‌های تروریستی تلاش خواهند کرد تا عملیات آزادسازی موصل سبب یکسره شدن غائله ناامنی در عراق نشود.
کد خبر: ۸۷۵۱۵۰۷
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل و قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما در خصوص توافق نهایی آمریکا، عراق و اقلیم کردستان بر سر عملیات آزادسازی موصل از اشغال داعش، با اشاره به نقش عمده ایالات‌متحده در ناامن ساختن منطقه از جمله عراق اظهار داشت: ایالات‌متحده آمریکا طی پانزده سال گذشته بعد از یازده سپتامبر 2001 نشان داد که نقش عمده‌ای را در ناامن کردن منطقه ایفا کرده است.

وی با تردید در برخورد صادقانه آمریکا با طرف‌های مذاکره گفت: این کشور نقش عمده‌ای در ایجاد گروه‌های تروریستی و بهره‌گیری از این گروه‌ها داشته است. آمریکا در انفجارها و به خاک و خون کشیدن مردم کشورهای عراق، سوریه و برخی از کشورهای دیگر چون افغانستان نقش بزرگی داشته است؛ بنابر این اولین موضوعی که در این‌گونه توافق‌ها به ذهن خطور می‌کند، عبارت است از اینکه آیا احتمال برخورد صادقانه آمریکا با طرف‌های مذاکره وجود دارد یا نه؟

کارشناس مسائل بین‌الملل با ذکر نمونه‌هایی از اتهامات واشنگتن در عراق یادآور شد: انگشت اتهام در مورد تمام ناامنی‌های عراق از سال 2003 که مورد اشغال آمریکا درآمده است، مستقیماً یا غیر مستقیماً به‌ سوی این کشور دراز است. آمریکایی‌ها در حوزه بلک واتر، رسوایی مربوط به زندان ابوغریب و کشتار مردم شهرهای مختلف حتی فلوجه دخیل بوده‌اند.

وی با اشاره به بمباران حشد الشعبی و مواضع ارتش عراق از سوی آمریکا عنوان کرد: زمانی که 170 هزار نظامی آمریکا در عراق حضور داشت، کامیون‌های پر از بمب در مرکز بغداد منفجر و مردم کشته می‌شدند. حال چگونه ممکن است که آمریکا با این وضعیت خود درصدد مقابله با داعش باشد؟ آمریکا حتی طی روزهای گذشته در سوریه اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه در دیرالزور کرد. این کشور پیش‌ از این بارها حشد الشعبی یا مواضع ارتش عراق را بمباران کرده است. آنها در حالی مورد بمباران آمریکا قرار گرفته‌اند که در حال مقابله با تروریستهای داعش و تکفیری بودند؛ بنابراین اولین موضوع در این‌ باره احتمال کمتر صداقت آمریکایی‌ها است.

عابدینی حضور نیروهای آمریکایی در عملیات آزادسازی موصل را موجب قرار گرفتن اطلاعات در اختیار تروریستها توصیف کرد و اشاره داشت: به نظر می‌رسد در صورت تشکیل این ائتلاف، حضور نیروهای آمریکایی در آن بیش از کمک به گروه‌های عراقی برای مبارزه با داعش، موجب قرار گرفتن اطلاعات در اختیار گروه‌های تروریستی خواهد شد. آمریکایی‌ها در میانه راه به دولت عراق و اقلیم خیانت خواهند کرد؛ بنابراین آمریکایی‌ها در همسویی با دولت عراق برای مبارزه با داعش صداقت ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال «آیا نیروهای عراقی از جمله حشد الشعبی به‌ تنهایی توانایی پیروزی در عملیات آزادسازی موصل را دارند؟» گفت: به نظر می‌رسد که این اتفاق حتماً امکان‌پذیر است؛ چرا که دولت عراق و حشد الشعبی این توان و ظرفیت گسترده را برای مبارزه واقعی با تروریستها دارند. ارتش عراق و حشد الشعبی تا الآن نیز مانع از سقوط بغداد و شهرهای جنوبی و مذهبی این کشور شده‌اند.

قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما توانایی دولت عراق برای سرکوب تروریست‌ها را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: آمریکایی‌ها ابتدا دست روی دست گذاشتند تا توان اشغال تمام عراق از سوی گروه‌های تکفیری را مشاهده کنند. آنگاه آنها متوجه شدند که دولت عراق به کمک بسیج مردمی یا حشد الشعبی اوضاع امنیتی را کنترل کرده است. آمریکایی‌ها مشاهده کردند که دولت عراق نه‌تنها گروه‌های تروریستی همچون داعش را محدود کرده، بلکه آنها را در بسیاری از مناطق سرکوب کرده و برخی از سران آنها را از بین برده است.

وی واشنگتن را مخالف پیروزی‌های کسب‌شده عراق دانست و ادامه داد: دولت آمریکا برای سهیم دانستن خود در پیروزی‌های دولت عراق، به دنبال نشستن بر سر سفره‌ای در حال پیروزی است. اگر آمریکایی‌ها به دنبال پیروزی دولت عراق بودند، باید پیش‌ از این به این دولت مساعدت می‌کردند. هنوز تصاویر کمک‌های غذایی، تسلیحاتی و لجستیکی هلی‌کوپترهای آمریکایی به نیروهای تروریستی وجود دارد. حال چگونه ممکن است کشوری که تا دیروز از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کرد، الآن عزم خود را برای مقابله با آنها جزم کرده باشد؟

مدیرکل سابق اخبار شبکه العالم با ارزیابی امکان کمک رسانی آمریکا به تروریست‌ها برای برقراری توازن در عراق اظهار داشت: آمریکایی‌ها در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که گروه‌های تروریستی توان لازم را برای مواجهه با دولت قانونی عراق ندارند و حشد الشعبی از قدرت بالایی برای برخورد و مهار این گروهها برخوردار است. به همین دلیل آمریکایی‌ها در کنار دولت عراق قرار گرفته‌اند. با این‌حال همه کارشناسان معتقد هستند که آمریکایی‌ها در این زمینه نیز صداقت لازم را ندرند و در صورت توان برای عدم پیروزی دولت عراق تلاش می‌کنند. آمریکایی‌ها در صورت غلبه کامل دولت عراق بر گروه‌های تروریستی، در چارچوب ایجاد توازن سعی می‌کنند که به این گروه‌ها کمک‌رسانی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال «آیا شرایط میدانی عراق و گروه‌های مشارکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل، امکان انجام این عملیات در روزهای آتی را فراهم می‌سازد؟» گفت: دولت عراق از مدتها قبل عزم خود را برای پاکسازی مناطق عراقی از دست تروریستها جزم کرده است. حشد الشعبی به‌عنوان یک بسیج عمومی که مورد حمایت مرجعیت شیعه قرار دارد، تمام توان خود را به کار گرفته است؛ بنابراین از لحاظ عملیاتی و توان مقابله با گروه‌های تروریستی مشکلی وجود ندارد.

عابدینی تلاش واشنگتن برای یکسره نشدن غائله ناامنی عراق با عملیات آزادسازی موصل را مورد توجه قرار داد و افزود: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در چارچوب سیاست افزایش ناامنی یا جلوگیری از نابودی گروه‌های تروریستی تلاش خواهند کرد تا عملیات سبب یکسره شدن غائله ناامنی در عراق نشود. آنها با دولت عراق تا مرحله‌ای همراهی می‌کنند؛ اما در صورت مشاهده توان دولت مردمی و قانونی عراق برای حفظ و برقراری امنیت، بی‌تردید به دولت عراق پشت پا خواهند زد. تجربه سیزده سال گذشته این درس را می‌دهد که باید به صداقت همراهی آمریکا با دولت قانونی عراق به دیده تردید نگریست.

وی واشنگتن را دارای استاندارد دوگانه در برخورد با پدیده تروریسم خواند و گفت: آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر به‌ویژه 6 سال گذشته هرگز عزم جدی برای مبارزه با تروریسم نداشتند و از معیارهای دوگانه استفاده می‌کردند. آنها به تروریسم خوب و بد معتقد هستند. پدیده تروریسم به باور آنها در برخی مناطق خوب و در برخی از مناطق دیگر بد است. آمریکایی‌ها علیه یک گروه تروریستی حمله می‌کنند و به گروه دیگری از تروریست‌ها کمک می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که نمی‌توان به صداقت آمریکایی‌ها اعتماد پیدا کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با ذکر ظرفیت و اراده دولت عراق برای مقابله با تروریستها اشاره داشت: عراقی‌ها برای آزادسازی موصل از ظرفیت لازم برخوردار هستند و دولت عراق اراده مبارزه با تروریستها را دارد. بغداد با درخواست خود از مستشارهای نظامی ایران و برخی از گروه‌های مقاومت نیز استفاده می‌کند، بنابراین این ظرفیت به‌تنهایی در دولت عراق موجود است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها