باید در آثار به غیرت شخصیت داستان توجه شود تا خدای ناکرده بی‌غیرتی به عنوان یک نگاه نسبی در جامعه فراگیر نشود و مخاطب با شخصیتی که کمتر غیرت دارد همزادپنداری نکند.
کد خبر: ۸۷۵۱۶۵۰
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در دومین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عزت‌الله ضرغامی یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سینمای دفاع مقدس و گفتمان انقلاب اسلامی گفت: برخی معتقدند فیلم‌سازانی که جنگ را ندیده و لمس نکردند کمتر می‌توانند آنگونه که شایسته است شجاعت، شهامت و ایثار رزمندگان را به تصویر بکشند اما من معتقدم جوانان با استعداد در این عرصه کم نیستند. حسین مهدویان و نرگس آبیار و دیگر عزیزان در این عرصه نشان دادند که چگونه رشادت‌های این بزرگواران را به خوبی به نمایش گذاشتند. صحنه زیبای شهادت شهید وزوایی فوق‌العاده به تصویر کشیده شد و در آن چند سکانس با رشادت‌های متوسلیان برابری می‌کرد. این عزیز (مهدویان) جنگ را ندیده بود اما به خوبی توانست رشادت‌ها و شهامت‌ها را به تصویر بکشد.

*تقدیر از بازی حامد بهداد در نقش شهید جهان‌آرا

وی در ادامه درباره زیبایی و تصویرهای جذاب در کارهای دفاع مقدس گفت: اگر فیلم‌های دفاع مقدس زیبا و در قالب‌های حرفه‌ای و هنری ساخته نشود ایده و سوژه اولیه ضایع می‌شود. همانگونه که در قرآن ذکر شده برای ارائه درست هدایت زیباشناسی از اهمیت خاصی برخوردار است. استفاده از ستاره‌های سینما در جذابیت آثار بسیار کمک‌کننده است. به یاد بیاوریم صحنه‌های به تصویر کشیده شده شهید جهان‌آرا در مجموعه کیمیا توسط بازیگر خوب کشورمان حامد بهداد.

ضرغامی در ادامه به همگرایی مردم در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ما این همگرایی مردم را در حوزه دفاع مقدس و در دوره‌های مختلف شاهد بودیم. همین اواخر در تشییع پیکر غواصان شهید همگرایی عظیم مردم را شاهد بودیم و لذت دفاع در همان زمان‌ها در بین مردم وجود داشت. مردم از اقشار مختلف در این تشییع حاضر شده و حتی اگر حاضر نشده بودند دل‌شان در گروه این تشییع بود.

*در آثار به غیرت شخصیت داستان توجه شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عزت و شرف در کارهای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:‌ ما وقتی دفاع می‌کنیم از ناموس، شرف و عزت انسانی دفاع می‌کنیم که ابعاد مختلفی دارد. وقتی یک فرد محور قصه قرار می‌گیرد در واقع محور تفکر و اندیشه جامعه می‌شود که باید در تولید فیلم و محوریت قصه (فرد) دقت لازم صورت گیرد. غیرت مسئله مهمی است و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی انسان را بازمی‌دارد. حتی فیلم‌های قبل از انقلاب هم به این مسئله توجه داشتند و فیلم‌هایی از آن دوران ماندگار شدند که به غیرت توجه داشته و اقشار مختلف نسبت به آن همگرایی دارند.

وی در ادامه تأکید کرد: باید در آثار به غیرت شخصیت داستان توجه شود تا خدای ناکرده بی‌غیرتی به عنوان یک نگاه نسبی در جامعه فراگیر نشود و مخاطب با شخصیتی که کمتر غیرت دارد همزادپنداری نکند. زیرا این نوع شخصیت‌پردازی با ذات فطری دفاع مغایرت دارد.

ضرغامی گفت: در 100 سال گذشته جامعه ایرانی با تحقیر مواجه شد اما انقلاب اسلامی عزت را به مردم بازگرداند. هنرمندان این عزت را سرلوحه کار قرار دهند. هنرمندان ما دفاع مقدس را که باعث سربلندی و سرفرازی ملت ایران است جدی بگیرند و در آثار تحقیر به نمایش نگذارند. ما نمی‌گوییم واقعیات گفته نشود اما واقعیات به نحوی ارائه شود که تحقیر در آن وجود نداشته باشد. رزمندگان که قهرمانان قصه‌ای دفاع مقدس هستند هنوز زنده‌اند. دست ما پر از ایده‌های بکر و سوژه‌های ناب است.

*ماجرای سوژه ناصر تقوایی از جنگ و توصیه ضرغامی به وی

وی به خاطره‌ای از زمان مدیریت خود در معاونت سینمایی اشاره کرد و گفت: در جشنواره خوزستان در کنار آقای تقوایی حاضر شدم ایشان فیلم‌نامه‌ای را مطرح کردند که در آن فرد عراقی به زن ایرانی تجاوز کرده و بعد از مدتی که از ایران خارج می‌شود به فکر فرزندش است من به ایشان گفتم این داستان در کجا اتفاق افتاده سوژه‌های بسیاری در همین خوزستان وجود دارد که سرشار از امید و سرافرازی است. در شهری که سرداران بزرگ جبهه‌ها از آن به جبهه‌ها رفتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: هنرمندان دفاع مقدس با استفاده از سوژه‌های ناب و ایده‌های واقعی قهرمانان آن دوران را زنده نگه دارند به گونه‌ای که عزت ملی کاملاً مشهود باشد متأسفانه بعضی از فیلم‌های دفاع مقدس تهی از عزت ملی است و مخاطب در آن تحقیر را احساس می‌کند.

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، ضرغامی با اشاره به فیلم «از کرخه تا راین» و «نغمه» گفت:‌زیبایی جنگ را به گونه‌ای نشان دهیم که اگر خدای ناکرده کشور نیاز به دفاع داشت جوانان با عشق و علاقه به جبهه‌ها بروند نه آنکه ترسان و پرواهمه از آن فرار کنند.

*مریلا زارعی دربرابر غوغاسالاران ایستاد

وی با اشاره به فضای ایضایی و غوغاسالاری برای عواملی که امروز در آثار انقلابی مشغول به فعالیتند، گفت: من در همین فرصت از خانم زارعی و دیگر عزیزانی که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند و در مقابل غوغاسالاری و شانتاژ عوامل خارجی و بعضاً داخلی مقاومت می‌کنند تشکر می‌کنم. خانم زارعی در این حوزه فیلم‌های بسیار خوب «چ»، «شیار 143» و «بادیگارد» را بازی کردند که بسیار ارزشمند است در حالی که ایشان تحت فشار بودند و افراد تنگ‌نظر خانم زارعی را مورد اذیت و آزار قرار دادند اما مقاومت کردند و در مقابل غوغاسالاری‌ها صبور بودند. روحیه مقاومت فکری است و ایشان به درستی به این روحیه دست یافته و از آن در مقابل این جبهه غوغاسالار استفاده کردند.

ارسال نظرات