حضرت علی علیه السلام از منظر آیه مباهله

وقتی زمان مباهله فرا رسید در حالی که پیامبر اسلام حسین علیه السلام را در آغوش گرفته بود و دست حسن را در دست داشت و فاطمه و علی علیهما السلام پشت سر پیامبر حرکت می کردند.
کد خبر: ۸۷۵۲۱۲۲
|
۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، 24 ذی الحجه نهم یا دهم هجری سالروز پیروزی اسلام راستین بر مسیحیت تحریف شده، در واقع ماجرا از این قرار بود که پیامبر اسلام با نوشتن نامه به سران ممالک جهان و دعوت آنان به دین مبین اسلام دعوت خود را در سطح جهانی علنی کرد و به دنبال مکاتبه با سران ممالک جهان نامه ای به اسقف "نجران" (شهری در حدود 900 کیلومتری جنوب شرقی مکه) نوشت در این نامه علاوه بر دعوت به اسلام اعلام شده بود در صورت نپذیرفتن با پرداخت جزیه تحت حمایت حکومت اسلامی قرار بگیرند.

اما اسقف طبق اطلاعات قبلی از کتب آسمانی و بشارت ظهور پیامبری بعد از حضرت عیسی داشت. افرادی را جهت تحقیق بیشتر و مذاکره به مدینه فرستاد و این افراد بعد از ورود به مسجد مدینه به صورت کاملا آزادانه به عبادت مشغول شدند.

بعد از اتمام عبادت مذاکره با پیامبر آغاز شد که پیامبر به آنها فرمود حضرت عیسی آفریده و بنده خداست که خداوند او را در رحم مریم پدید آورد" (نسا آیه 171) نمایندگان مسیحی در جواب گفتند که عیسی فرزند خداست زیرا مریم بدون همبستر شدن با مردی او را زاده است.

اما پیامبر در استدلال به اسقف نجران فرمودند"چگونگی خلقت عیسی همانند خلقت آدم است که خداوند او را از خاک آفریده"(آل عمران آیه 59)

اگر نداشتن پدر دلیل بر فرزندی خداست باید قبل از عیسی ، آدم فرزند خدا می بود بعد از شنیدن جواب محکم و دندان شکن، تعصبات بی جا و کمر شکن مانع از پذیرش حقیقت بود تا در نهایت نمایندگان از طرف پیامبر دعوت به مباهله شدند یعنی هر دو طرف در مکان و زمان معین به آن کس که دروغ گوست لعنت فرستند.

"فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِين"

ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ [ ﻋﻴﺴﻰ ] ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺗﻮ [ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻭﺣﻰ ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻭﻯ] ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺁﻣﺪ ، ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻭ ﺳﺘﻴﺰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﺯﻧﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﻧﻔﻮﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﻮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ ؛ ﺳﭙﺲ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ(آل عمران آیه61)

وقتی زمان مباهله فرا رسید در حالی که پیامبر اسلام حسین علیه السلام را در آغوش گرفته بود و دست حسن را در دست داشت و فاطمه و علی علیهما السلام پشت سر پیامبر حرکت می کردند. وقتی چشمان اسقف اعظم به چهره های نورانی افتاد گفت کسانی را می بینم که اگر رو به درگاه الهی کنند این کوه یک جا کنده می شود و دامنه عذاب به نجران کشیده و تمامی مسیحیان نابود می شوند. و سر انجام به پرداخت جزیه سالانه تن دادند. این ماحصلی از واقعه مباهله در کتب اسلامی بود.

با کمی دقت روشن میشود که بعد از درک حقیقت با قوای حسی پنج گانه توسط مسیحیان و عدم پذیرش حقیقت اوج تعصب را نشان می دهد. و الان هم تعصبات خانمان سوز در بعضی از فرق بیداد می کند و با این حال که می دانند مصداق انفسنا در آیه مباهله غیر از علی علیه السلام کس دیگری نیست و به خوبی می دانند کسی که لیاقت پیدا کرد نفس پیامبر شد یعنی کارهای پیامبر را هم می تواند انجام بدهد و طبق آیه تنها کسی است که لیاقت جانشینی پیامبر را دارد. کاری که در تاریخ اسلام مشهور است که به ابوبکر واگذار شد اما چون ابوبکر نفس پیامبر نبود لذا از انجام ماموریت بر کنار شد و حضرت علی علیه السلام سوره برائت را از ابوبکر گرفت و به جای پیامبر مامور به خواندن آن در مکه شد.

آیه مباهله یکی از بهترین دلیل بر افضلیت علی علیه السلام می باشد جهت آشنایی بهتر می توانید به تفاسیر آیه مراجعه کنید.

مرحوم علامه طباطبایی می فرماید: مباهله یکی از معجزات باقی اسلام است و هر فرد با ایمانی به پیروی از نخستین پیشوای اسلام می تواند در راه اثبات حقیقتی از حقایق اسلام ، با مخالفان خود به مباهله بپردازند و از خداوند جهان در خواست کند که طرف مقابل را کیفر بدهد و محکوم سازد.

و من الله توفیق

حجت الاسلام محسن سعیدی جدا

ارسال نظرات
آخرین اخبار