نشست خبری/ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به «خبرگزاری بسیج»:
برجام یک توافقی است بین ایران و 1+5 که امریکا نیز یکی از اعضای این مجموعه است و بیشترین بدعهدی ها و کارشکنی ها از ناحیه آمریکا اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۸۷۵۲۴۵۲
|
۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوال مختلف رسانه ها پاسخ داد. در بخشی از این نشست خبرنگار خبرگزاری بسیج خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چند ماه پیش بود که جناب آقای ظریف تصریح کرد ما از امریکایی ها خواهش می کنیم که در برجام سنگ اندازی نکند اخیرا جناب آقای روحانی گفته است که آمریکا قول داده که به تعهداتش عمل کند. حالا سوال اینجاست که اگر برجام یک توافق دقیق و مستند و محکم و مبتنی بر پایه های حقوق بین الملل هست طبیعتا باید به صورت روتین اجرا شود و برای اجرای آن نیاز به گرفتن قول یا خواهش ندارد. با این حساب آیا برجام یک توافق مستند حقوقیست یا صرفا یک تعهد اخلاقی؟ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: ایران از هیچ کشوری خواهش نمی کند نمی‌کند به خصوص ایالات متحده امریکا؛ پس عنوان «خواهش» فکر می کنم که لغت به جایی نیست.

قاسمی ادامه داد: برجام را به یک قرار داد می توان تشبیه کرد که بین دو موسسه می تواند بسته شود مانند قرار داد بین دو شرکت اتومبیل سازی؛ در حین انجام تعهدات ممکن است یکی از طرفین به دلایلی کار را کند پیش ببرد یا به وظائف خود عمل نکند.

وی تصریح کرد: نهایتا طرف مقابل می تواند پیگیری کرده و تذکر بدهد و کار را از طرق مختلف با ابزارهایی که دارد دنبال کند. برجام هم یک توافقی است بین ایران و 1+5 که امریکا نیز یکی از اعضای این مجموعه است و بیشترین بدعهدی ها و کارشکنی ها از ناحیه آمریکا اتفاق افتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مذاکرات اخیر به جد و به صورت شفاف به آمریکایی ها تذکر داده شد. اینکه باید همه طرف ها به تعهداتی که داشته اند به صورت یکسان و همه جانبه عمل کرده و ما منتظر هستیم تا آنها درباره بدعهدی ها و کارشکنی هایی که انجام داده اند تجدید نظر کنند. اما اینکه این اتفاق تا چه میزان محقق می شود باید منتظر ماند. اما ما ابزارهای خودمان را داریم و هر موقع که اراده کنیم از ابزارهای خاص خودمان برای فشار چه به آمریکا چه سایر اعضا استفاده خواهیم کرد.

قاسمی در پاسخ سوال خبرگزاری بسیج که برخی از این ابزار را می توانید معرفی کنید؟ گفت: من می توانم اکنون در این زمینه صحبت نکنم!

ارسال نظرات