ایجاد گروهک تروریستی داعش می تواند جایگزینی برای ماموریت ناکام صدام حسین باشد، آنها در نظر دارند با ایجاد چنین گروهک هایی جنگ های نیابتی دیگری را در منطقه به خصوص ایران راه اندازی کنند.
کد خبر: ۸۷۵۲۶۸۸
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج؛ جنگ عراق با ایران که در ایران با نام‌های دفاع مقدس، جنگ تحمیلی، و جنگ هشت‌ساله، و نزد اعراب با نام‌های قادسیه صدام و جنگ اول خلیج فارس شناخته می‌شود، جنگی است که از شهریور ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۷ میان نیروهای مسلح دو کشور ایران و عراق جریان داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دست بسیاری از کشورهای سلطه جو از ایران خالی ماند و منافعشان نیز در منطقه به خطر افتاد.

جمهوری اسلامی، انقلابی مردمی بود که می توانست بر سایر کشورهای منطقه تاثیر بگذارد، کشور ایران در طول یک سال و چند ماه قبل از وقوع جنگ با فشارهای برون مرزی متعدد از قبیل جنگ تبلیغاتی، سیاسی، اقتصادی، بلوکه کردن دارایی های ایران و بسیاری موارد دیگر روبه رو شد.

بعد از شکست آمریکا در طبس و پس از آن شکست کودتای نوژه، برژینسکی استراتژیست اصلی دولت و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت آمریکا به اردن رفت و در تیرماه سال 1359 پنهانی با صدام دیدار و گفتگو کرد و او را به جنگ با ایران ترغیب کرد.

صدام که اساسا با نیت مبارزه با جمهوری اسلامی ایران در 25 تیر ماه 1358 با کودتا در عراق به قدرت رسیده بود از ابتدا دشمنی خود با انقلاب را با شیوه های مختلفی اجرایی کرد، در واقع اواز تاثیر انقلاب اسلامی بر جمعیت 60 درصدی شیعیان عراق نگران بوده و همانگونه که خود و دولتمردانش به دفعات اعلام کردند که از پیمان الجزیره ناراضی بوده و در پی فرصتی برای لغو یکسره اختلافات مرزی دو کشور عراق و ایران مطابق میل خود هستند.

از دشمنی های صدام بر علیه ایران میتوان به اخراج هزاران ایرانی در نیمه دوم 1358، پناه دادن به ژنرال های فراری حکومت پهلوی، توزیع اسلحه به عوامل ضد انقلاب، انتخاب اسامی عربی برای شهرهای جنوبی ایران در نقشه ها و کتاب های درسی و الحاق خیالی این شهرها به قلمرو جغرافیایی عراق و .... اشاره نمود.

او همچنین در زمینه نظامی تحرکات بسیاری از قبیل انعقاد قراردادهای خرید هواپیماهای میراژ، میگ و توپولف، تقویت بدون دلیل نیروهای عراقی در مرز دو کشور، ایجاد موانع از قبیل سنگرهای بتونی، سیم های خاردار و نمونه های دیگر انجام داد.(این قرارداد ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از جنگ با ایران منعقد شد)

پس از توصیه برژینسکی امریکایی صدام تردیدی نداشت که در صورت حمله عراق به ایران ایالات متحده از اقدام جنگی وی حمایت خواهد کرد، در حالی که آمریکا با عراق حتی روابط دیپلماتیک هم نداشت، فقط به خاطر اعمال دشمنی با ایران، تصمیم گرفت تا از رژیم بعثی عراق در حد یک ارتباط تمام و کمال حمایت کند، در حالی که عراق تا آن زمان که جزء لیست کشورهای حامی تروریست ها بود و در تحریم کامل ازسوی آمریکا به سر می برد.

روز 31شهریور 1359 با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران،جنگ 8 ساله حکومت صدام حسین علیه ایران آغاز شد، این جنگ 19 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چند روز پس از آنکه صدام پیمان الجزایر را در برابر دوربین های تلویزیون بغداد پاره کرد اتفاق افتاد، صدام در نطقی با تاکید بر مالکیت مطلق کشورش بر اروند رود(که وی ان را شط العرب نامید)و ادعای تعلق شهر ها و جزایر ایران، جنگ را در زمین، هوا و دریا آغاز کرد.

گرچه صدام حسین در ساعات میانی 31 شهریور و پیش از صدور فرمان حمله به ایران،موضوع اختلافات مرزی را دلیل وقوع جنگ عنوان کرد اما حتی خود او نیز میدانست این جنگ مرحله اجرایی نقشه برنامه ریزی شده هدفمند فرامنطقه ای است و دولت بغداد به دلیل اختلافات زمینی و دریایی با ایران تنها داوطلب اجرای این نقشه است، او در حقیقت فریب توطئه خارجی را خورد و جاه طلبی اش حرکتی برای انتخاب عراق در اجرای این توطئه بود.

البته صدام در کنار این جاه طلبی انگیزه های جداگانه ای نیز برای جنگ داشت، صدام مایل بود در برنامه نابودی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و از بین بردن خط تفکر اسلامی برای استعمارگران، در منطقه پیش قدم شود تا بتواند حمایت دولت هایی را که با پیروزی انقلاب اسلامی منافعشان به خطر افتاده را جلب کنند و خود رهبری جهان عرب را به دست بگیرد.

جنگ عراق علیه ایران در واقع یک جنگ نیابتی بود و عراق به دلیل اختلافات مرزی با ایران نمایندگی مقابله با انقلاب اسلامی را بر عهده داشت به همین دلیل از یک حمایت تضمین شده همه جانبه و گسترده برخوردار بود.در این جنگ، آمریکا از عراق به عنوان کشور نایب در حمله به ایران بهره گرفت.

اهمیت ایران برای آمریکا از جهات مختلف راهبردی از جمله جمعیت، موقعیت جغرافیایی، منابع و غیره، خیلی بیشتر از عراق است و از طرفی امید زیادی به بازگشت در حاکمیت ایران داشت و مایل نبود تا رسماً به عنوان طرف مقابل یک تجاوز نظامی قومگرایانه علیه ملت ایران شناخته و پایگاهش در بین مردم ایران به کلی از دست برود، از این رو سعی در پنهان کردن نقش خود در جنگ داشت.

وزارت امور خارجه ایالات متحده رسماً اعلام می دارد که در این مخاصمه سیاست بی طرفی مطلقی را اتخاذ نموده و از هیچ یک از طرفین درگیر جانبداری نخواهد کرد، وزیر دفاع وقت آمریکا نیز اظهارات مشابهی را به عمل آورد، به رغم این اظهارات رسمی عملکرد واقعی دولت آمریکا بیانگر حمایت آن کشور از عراق به طرق مختلف در طول جنگ بوده است.

حمایت های غیر مستقیم و مستقیم آمریکا از عراق در خلال جنگ

در جریان جنگ برای آنکه امریکا بتواند به بغداد کمک کند باید ابتدا اتهام تروریستی را از پیشانی عراق پاک می کرد، تا کمک های خود و سایر کشورها را قانونی جلوه دهد، به همین منظور آنها کشور عراق را از لیست کشور های حامی تروریست خارج و به جای آن ایران را در همان فهرست جایگزین عراق نمودند، کشوری که در این فهرست قرار می گیرد مشمول ممنوعیت خرید و واردات سلاح و ممنوعیت کمک اقتصادی می شود و هر گونه صادرات اقلام با کاربرد دو گانه به آن کشور محدود می شود.

در تابستان 1362 ذخایر ارزی صدام به صفر رسیددر این شرایط که نگرانی شدید طلبکاران کویتی و سعودی شدت یافته بود تنها کشوری که می توانست به یاری صدام برسد کشور آمریکا بود؛ با بروز مشکلات جدی در عراق و ظهور آثار اقتصادی جنگ، آمریکا به حمایت سیاسی و اطلاعاتی و فروش تسلیحات بسنده نمی کند و برای حمایت از صدام مستقیما وارد میدان کمک مالی به صدام می شود.روابط صمیمانه صدام و آمریکا به جایی رسید که صدام طی مراسم رسمی به عنوان شهروند افتخاری دیترویت آمریکا معرفی شد.

آمريكا با وجود آگاهي به ديكتاتوري صدام و نقض حقوق بشر از جانب آن، اما نگراني عمده اش ايران بود نه عراق، آمريكا ترس داشت كه ايران باعث آشوب در خاورميانه شود و مراكز نفتي حياتي اين منطقه را با تهديد مواجه سازد، از اين رو از عراق حمايت می كرد، و بارها چشمان خود را در مقابل غارت و جنايات صدام بست.

 به اعتقاد آمريكايي ها موج حملات انساني ايران اين تهديد را به وجود آورده است كه ارتش عراق شكست بخورد، از اين رو واشنگتن تصميم گرفت تا مخفيانه وارد عمل شود، ليست خريدهاي عراق از آمريكا شامل اطلاعات كامپيوتري شده براي وزارت كشورصدام، هلي كوپتر، دوربين هاي تلويزيوني، تجهيزات تجزيه موادشميايي براي كميسيون انرژي اتمي،مشاركت مشاوران نظامي آمريكا همراه با تحويل سلاح هاي مختلف به وسيله كشورهاي ثالث بود، تا آمريكا مطمئن باشدكه عراق به ميزان كافي تجهيزات نظامي دراختيار دارد تا در جنگ شكست نخورد.

ایالت متحده تحریم های بسیاری را در خلال جنگ بر علیه ایران صادر نمود،که از نمونه های بارز آن میتوان به ممنوعیت واردات نفت از ایران توسط شرکت های امریکایی، ممنوعیت ارسال  قطعات یدکی و ابزارهای نظامی به جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن تمام دارایی های ایران در بانک های ایالات متحده اشاره نمود.

مشاهده تاریخ نشانگر این موضوع است که آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در پی براندازی این نظام بوده است و ایجاد گروهک تروریستی داعش نیز میتواند جایگزینی برای ماموریت ناکام صدام حسین باشد، آنها در نظر دارند با ایجاد چنین گروهک هایی جنگ های نیابتی دیگری را در منطقه به خصوص ایران راه اندازی کنند.

البته رهبر کبیر انقلاب اسلامی از این توطئه کاملا آگاه بودند و در بیاناتشان (در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین (ع) در تاریخ30/02/1394)چنین میفرمایند: بنده خبرهایی دارم از اینکه دشمنان ما با همراهی برخی از مسئولان سفیه منطقه‌ی خلیج‌فارس - نه همه‌شان، بعضی - درصدد هستند که جنگ های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند، پاسداران انقلاب اسلامی و همه‌ی پاسداران حریم امنیت ملّی در سازمانهای مختلف بیدارند، هوشیارند، این را بدانند که اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود.

در نهایت باید بدانیم که اگر هوشمندی امام خمینی(ره)و جانفشانی مردم ایران در 8 سال دفاع مقدس نبود،کشور آمریکا در همان ابتدای انقلاب به اهداف شوم خود رسیده بود و در حال حاضر نیز با وجود تدبیر و هوشمندی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای نیز همه تیرهای دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران به سنگ خواهد خورد.

وادیدار- کارشناس مسائل سیاسی

ارسال نظرات