خبرهای داغ:
زمزمه‌هایی در مورد افزایش سن و سنوات بازنشستگی باعث نگرانی بازنشستگان و جوانان جویای کارشده است. مسئله‌ای که در صورت انباشت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی احتمال اجرای آن زیاد است.
کد خبر: ۸۷۵۳۰۵۴
|
۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، مطابق قانون کار ۳۰ سال باید بگذرد تا فردی بتواند با پرداخت ۲۳ درصد از حقوقش به سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته شود و مستمری دریافت کند. حالا زمزمه‌هایی درباره افزایش سن و سنوات بازنشستگی به گوش می‌رسد؛ درواقع افزایش بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی، این سازمان را در وضعیت سختی قرار داده است.

افزایش سالانه ۶‌ماه به سن بازنشستگی و سنوات بازنشستگی، کاهش ارفاقی سنوات خدمت از ۱۰ به حداکثر ۵ سال در مشاغل سخت و تعیین میزان حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین حقوق ۵ سال (که درگذشته بر اساس میانگین 2سال آخر خدمت محاسبه می‌شد) از مواردی است که در صورت اجرا می‌تواند آسیب‌های جدی را به ارکان خانواده‌های بازنشستگان کشورمان وارد سازد.

در حقیقت در این طرح مشخص نیست که تغییرات بر اساس چه مبنا، آنالیز و محاسبه‌شده است. این موضوع در صورت تصویب، بازنشستگی را به تأخیر می‌اندازد و بیمه‌شدگان باید حق بیمه بیشتری بپردازند و همچنین مستمری بازنشستگی خود را دیرتر دریافت کنند. اگر مبنای افزایش سن و سنوات بازنشستگی، امید به زندگی باشد، باید میزان افزایش حق بیمه را نیز مشخص کند و تمامی محاسبات در این خصوص انجام شود.

بدیهی است که امروز تعداد زیادی از جوانان کشورمان به دلیل برنامه‌ریزی‌های نادرست دولت بیکار و خانه‌نشین هستند: اگر این طرح به اجرا برسد، شاهد بیکاری بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده و ماهر در آستانه ازدواج خواهیم بود که پیامدهای آن بالا رفتن شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی است.

درواقع یکی از مشکلات کنونی کشور بیشتر بودن متقاضیان کار نسبت به ظرفیت اشتغال فعلی است و بااین‌وجود اگر بخواهیم که سنوات بازنشسته شدن را افزایش دهیم، از ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جویندگان کار نیز جلوگیری کرده‌ایم.

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگان کشوری و سایر سازمان‌های بیمه‌ای عامل دیگری است که باعث شده دولت در راستای کاهش این بدهی طرح‌هایی ارائه دهد تا بار سنگین بدهی از دوش دولت برداشته شود.

به‌هرحال این امید می‌رود که دولت و در امتداد آن سازمان تأمین اجتماعی برای جبران کسری منابع مالی خود بازنشستگان را زیر فشار قرار ندهند، بلکه باید به فکر تولید و درآمدزایی برای سازمان تأمین اجتماعی باشد، سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی در بخش تولید، جلوگیری از هزینه‌های اضافی، کاهش حقوق مدیران و جلوگیری از هزینه‌های بی‌مورد جملگی می‌تواند به افزایش درآمد مالی این سازمان کمک کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها