مدیر عامل انتشارات روایت فتح با بیان اینکه حوزه دفاع مقدس بدون متولی است، بیان کرد: اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود به صورت پراکنده و جزیره‌ای است و تعاملی میان مسئولان و ناشران این حوزه وجود ندارد.
کد خبر: ۸۷۵۳۶۳۱
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، حسن علایی درباره ظرفیت نگارش درباره موضوع دفاع مقدس گفت: ما در برابر عظمت دفاع مقدس چه در بحث کتاب و چه در حوزه هنرهایی همچون تئاتر، فیلم، مستند، هنرهای تجسمی و ... واقعاً کاری نکرده‌ایم و کارهای نشده چندین برابر کارهای انجام شده است و سالیان سال طول می‌کشد تا قسمتی از این گنج را در قالب‌های گوناگون به مخاطبان تحویل دهیم. 
وی افزود: دفاع مقدس هشت سال به طول انجامید و حماسه‌ها و رشادت‌های بسیاری وجود داشت و ۲۰۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی شد و میلیون‌ها رزمنده چه در رده‌های فرماندهی و چه در سایر رده‌ها این جنگ را از نزدیک تجربه کردند و به تعبیر مقام معظم رهبری هزاران هزار حادثه جنگ رخ داده و همه این موارد ظرفیت عظیمی را به وجود آورده است که باید از آنها استفاده کنیم.
علایی در ادامه به آفت و آسیب‌هایی که در حوزه مکتوبات دفاع مقدس وجود دارد و می‌تواند این حوزه را مورد تهدید قرار دهد و سبب منتقل نشدن درست ارزش‌های دفاع مقدس شود، اشاره و عنوان کرد: نکته اساسی در این زمینه تحریف تاریخ دفاع مقدس، محتوا و ارزش‌های آن است. با توجه به عظمت این هشت سال، متأسفانه عده‌ای کارهای ضد جنگ در عرصه کتاب، سینما، فیلم، تلویزیون و ... انجام می‌دهند. از سوی دیگر کم‌کاری‌های کسانی که اعتقاد به ارزش‌های دفاع مقدس دارند، سبب می‌شود عده‌ای جسارت پیدا کرده و ضمن تحریف دفاع مقدس، اقدامات ضدجنگ انجام دهند.
وی ادامه داد: ما باید از تجربه سایر کشورهایی که درگیر جنگ بوده‌اند استفاده کنیم و ببینیم که چگونه تاریخ جنگ و ارزش‌های آن را حفاظت کرده‌اند؛ چرا که دفاع مقدس، ارزش این را دارد که سالیان سال پای آن بایستیم و اجازه ندهیم که تحریفی در آن رخ دهد و تاریخ آن منقلب نشود.
مدیر انتشارات روایت فتح در پاسخ به سؤالی درباره موضوع مغفول مانده اسارت از سوی بسیاری از ناشران بیان کرد: یکی از مجموعه‌هایی که در انتشارات روایت فتح راه‌اندازی شده، «دوره درهای بسته» است که بعد از آزادی اسرا آغاز شده و خاطرات آزادگان را دربرمی‌گیرد و تاکنون در این حوزه ۱۱ عنوان کتاب منتشر شده که آثار نفیس و ماندنی بوده‌اند و این حداقل کاری بوده که توانسته‌ایم انجام دهیم؛ البته در حوزه‌های دیگر نیز کارهایی انجام شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید این تعداد اندک است، گفت: کارهای انجام نشده قابل قیاس با کارهای انجام شده نیست و کمبودهای عمیقی در این زمینه وجود دارد؛ از این رو باید با تلا‌ش‌های شبانه‌روزی در این حوزه کار کنیم، به ویژه اینکه ممکن است آزادگان را به دلایلی چون بیماری یا سر آمدن عمر از دست بدهیم و خاطرات آنها فراموش شود که در این صورت گنج قابل توجهی را از دست خواهیم داد و من با وجود اینکه به کم‌کاری در این حوزه اذعان می‌کنم، اما فعلاً براساس بضاعت‌مان توانسته‌ایم این کارها را انجام دهیم.
علایی درباره سیاست‌های روایت فتح برای ساری و جاری شدن دفاع مقدس در طول سال گفت: بحث دفاع مقدس فقط محدود به کتاب نمی‌شود و چون این حوزه مسئول و متولی مشخصی ندارد و تولیتی نیست که این حوزه را ساماندهی کند، افراد و اشخاص هنرمند و نویسنده نیز کارهایی را به صورت پراکنده انجام می‌دهند، اما وجود متولی می‌تواند زمینه کار را برای آنها فراهم کند؛ چرا که به عنوان مثال فیلم جنگی که بتواند درصد قابل توجهی از جنگ را به نمایش بگذارد، هزینه‌بر بوده و نیازمند پشتیبانی است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها زمان جنگ بسیار کوتاهی داشته‌اند، اما آثار فاخری تولید کرده‌اند و اکنون هم با گذشت چند دهه به این موضوع می‌پردازند، اما متأسفانه کم‌کاری‌های بسیاری در این حوزه در کشورمان وجود دارد و به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل نبود متولی دلسوز است که سبب شده در رابطه با دفاع مقدس به ویژه در حوزه کتاب، به صورت جزیره‌ای عمل شود؛ چرا که تعاملی میان مسئولان دفاع مقدس و ۱۰۰ ناشر این حوزه وجود ندارد و هر کدام به صورت جزیره‌ای و پراکنده عمل می‌کنند.
ارسال نظرات