وی افزود: با اقبالی که در چند سال اخیر کشورهای دیگر به این جشنواره داشته‌اند، به نظر می‌رسد جشنواره راه خود را پیداکرده و بی‌شک جایگاهی است برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی با زبان روز جهان.
کد خبر: ۸۷۵۳۶۴۴
|
۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، این مدیر سینمایی با اشاره به اقدامات بنیاد سینمایی فارابی در خصوص حمایت از فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس و مقاومت یادآور شد: بنیاد فارابی همواره علاوه بر حمایت از تولید و نگارش فیلم‌نامه با این مضامین، در سبد حمایت خود، تولیداتی با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته است. در سال‌های دورتر فیلم‌هایی با مضمون هشت سال دفاع مقدس و در چند سال اخیر همسو با بحران‌های منطقه، موضوعات متنوعی از نهضت‌های مقاومت، تکفیری‌ها، طالبان، داعش، شهدای مدافع حرم و... را در فیلم‌نامه‌های مصوب خود و در آثار تولیدشده پوشش داده است.

وی بابیان اینکه معتقدم انقلاب اسلامی آنطورکه بایدوشاید در سینمای ما منعکس نشده است چراکه ما بلافاصله با جنگ تحمیلی روبه‌رو شدیم اظهار داشت: اما بنیاد فارابی در چند سال اخیر سعی کرده انقلاب اسلامی را بر پرده سینما نیز معرفی کند از آن جمله ساخت فیلم «نفس» و «امکان مینا» در سال گذشته که حوادث و وقایع دهه 60 را بازتاب می‌دهد.

محمدرضا تابش در پاسخ به این سؤال که در دولت تدبیر و امید چقدر به تولید فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس توجه شده است؟ گفت: دولت تدبیر و امید هم بی‌شک به‌اندازه دولت‌های پیشین دغدغه حمایت از سینمای دفاع مقدس و گفتمان انقلاب اسلامی را دارد، به خاطر پرهزینه بودن فیلم‌هایی ازاین‌دست کمتر مجال تولید فیلم‌هایی همچون «دوئل»، یا «چ» فراهم‌شده است. البته مشارکت نهادهای فرهنگی مثل بسیج، سپاه پاسداران و انجمن سینمای دفاع مقدس در پشتیبانی از تولید آثار ارزشمند سینمایی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

 

وی از تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس خبر داد و گفت: امسال این تفاهم‌نامه امضاءشده است که امیدواریم ثمرات آن در تولید آثار ارزشمند سینمایی دیده شود. ضمن اینکه در سال 94 بنیاد سینمایی فارابی، با توجه به میزان بودجه خود، به‌صورت وام یا مشارکت در تأمین منابع مالی به سینماگران، حدود 20 درصد از کل منابع را به فیلمهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص داده که سهمی شایسته در ترویج ارزش‌های این عرصه داشته است. همچنین نباید ازنظر دور داشت که بیش از 80 درصد منابع مشارکتی بنیاد در ساخت فیلم‌های با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سرمایه‌گذاری شده که نشانه توجه عمیق بنیاد به توسعه فرهنگ دفاع مقدس است.

تابش ادامه داد: در نشست اخیری که با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم این موضوع مطرح شد که در بودجه فرهنگی کشور، ردیف اختصاصی ویژه تولید آثار فاخر سینمایی متأسفانه تخصیص‌های لازم را دریافت نکرده است که امیدواریم در سال جاری و در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه ویژه بشود. مضاف بر اینکه، بخش خصوصی باید در این زمینه فعال‌تر عمل کند. موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اگر به‌درستی تصویر شود در ذات خود، برای مخاطب جذاب است.

این مدیر ارشد بنیاد سینمایی فارابی در خصوص استقبال گسترده سینماگران دنیا از جشنواره فیلم مقاومت بابیان اینکه این استقبال کشورها به چند نکته برمی‌گردد گفت: اول اینکه مقاومت، پایداری و صلح مبتلابه تمامی نقاط جهان است، فرقی هم میان خاورمیانه و اروپا نیست، بخشی از فیلم‌سازی جهان هم خواه‌ناخواه دربردارنده این موضوع است. اگر بررسی کنیم کمتر جشنواره‌ای در جهان مشخصاً به این‌گونه فیلم‌ها می‌پردازد و جشنواره مقاومت به‌هرحال فرصتی برای فیلم‌ساز است تا آثارش را با سایر آثار مشابه در دنیا مقایسه کند. نکته دیگر تنوع موضوعاتی است که جشنواره در آیین‌نامه‌اش گنجانده است همین تنوع موضوعی بسیاری از فیلم‌سازان را ترغیب به شرکت می‌کند. بخش قلم طلایی (مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی) به‌عنوان یک ویژگی ارزشمند در جشنواره امسال اهمیت دارد. لذا امروزه جشنواره فیلم مقاومت محل ارزیابی تنها یک‌گونه از سینمای مقاومت نیست بلکه توجه جشنواره به رصد و ارزیابی با موضوع مرتبط با خویش در همه ابعاد آثار تولیدی است، خواه تلویزیونی، سینمایی، پویانمایی، کوتاه و یا مستند است که جایگاه واقعی و ارزشمند یک جشنواره را در مجامع فرهنگی و هنری ملی و بین‌المللی نشان خواهد داد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در مورد واکنش‌های منفی صهیونیست‌ها و رسانه‌های غربی نسبت به برگزاری جشنواره مقاومت گفت: رسانه‌های غربی و صهیونیستی میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند تا تصویری را که خود می‌خواهند از یک جنگ یا واقعه ترسیم کنند، بی‌شک فیلم‌سازان مستقلی که تصویر واقعی از یک رویداد را روی پرده سینما به نمایش می‌گذارند دوستان خوبی برای این رسانه‌ها نیستند و به‌تبع آن جشنواره فیلم مقاومت که این فیلم‌سازان را گرد هم می‌آورد تهدیدی بزرگ برای این جریان خواهد بود.

علیرضا تابش در خاتمه یادآور شد: جشنواره در بازه زمانی هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود که به‌هرحال برای همه ما هفته ارزشمندی است و به‌عنوان یک مدیر سینمایی بسیار خوشحالم که بخشی از بزرگداشت هفته دفاع مقدس به دوش سینماست که آن‌هم به همت جشنواره فیلم مقاومت است. به همه خلاقان عرصه هنر سینما، نویسندگان، تهیه‌کنندگان، فیلم‌سازان آثار سینمایی که ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در آثارشان بازتاب می‌دهند و به‌تمامی برگزارکنندگان این جشنواره که محصول کار سینماگران را در قالب یک رویداد سینمایی عرضه می‌کنند خدا قوت می‌گویم، امیدوارم ثمره این جشنواره، ترغیب و تشویق هرچه بیشتر هنرمندان عرصه سینما به‌خصوص جوانان فیلم‌ساز به تولید آثار سینمایی در این زمینه باشد.

ارسال نظرات