معاون حقوقی وزیر ارشاد:

مردم محور توسعه فرهنگی می‌شوند/ واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام فرهنگی به بخش خصوصی

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ و تولیدات فرهنگی را باید مردم تولید و مدیریت کرده و محور توسعه فرهنگ باشند.
کد خبر: ۸۷۵۴۳۴۹
|
۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حسین نوش‌آبادی در نشست با فعالان فرهنگ و هنر شهرستان قروه که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شعارهایی که دولت تدبیر و امید آن را با جدیت دنبال می‌کند، عدالت فرهنگی است.

وی ایجاد عدالت فرهنگی را منوط به توزیع عادلانه امکانات، زیرساخت‌ها و تجهیزات نرم‌افزاری و نیز حمایت‌های معنوی اعلام کرد و افزود: همه استان‌های کشور باید به صورت عادلانه از این امکانات برخوردار شوند تا شکافی که از گذشته در بدنه فرهنگی به وجود آمده و تبعیض‌های موجود در توزیع امکانات فرهنگی، ساماندهی شود.

به گفته معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، این وزارتخانه به شدت به دنبال برخورداری استان‌ها از حداقل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگی است و از جمله کارهای جدی دولت یازدهم به شمار می‌رود.

نوش‌آبادی ساخت اماکن فرهنگی و هنری در استان‌ها و تکمیل و توسعه و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی و هنری نیمه‌تمام را از دیگر اقدامات این وزراتخانه برشمرد و افزود: در این راستا، طرح‌های بالای 50 درصد کار عملیاتی عمرانی، در اولویت هستند.

وی از واگذاری امور فرهنگی به مردم و بخش‌های غیردولتی خبر داد و افزود: در همین زمینه پروژه‌های نیمه‌تمام در بسیاری از استان‌ها، به دلیل عدم اعتبار تکمیل، با حفظ کاربری به بخش خصوصی واگذار شده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روند رو به رشد استقبال مردم از هنر سینما و تئاتر اشاره کرد و گفت: با مملو شدن سالن‌های سینما و تئاتر از مردم کشورمان، شاهد تقویت چرخه اقتصاد فرهنگ و هنر هستیم.

وی این حضور را نشانه علاقه‌مندی مردم به محصولات و تولیدات فرهنگی و هنری خود دانست و افزود: این حضور امتیازی است که نشان می‌دهد مردم علاقه‌مند به فرهنگ و هنر خود هستند و به آن اهمیت می‌دهند.

نوش‌آبادی حمایت از زمینه‌سازان و بسترسازان این حرکت فرهنگی را الزامی دانست و افزود: دخیل شدن بخش غیردولتی در توسعه فرهنگ و امکانات فرهنگی، نویدبخش آینده‌ای روشن برای این بخش است.

این مسئول به سفرهای استانی مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: کردستان سومین مقصد این هیأت فرهنگی است که طی آن مسائل و مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر بررسی و پس از جمع‌بندی، در حد توان برای رفع موانع کوشش می‌شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از قروه به عنوان نورچشمی کردستان به واسطه موقعیت خاص و نیز پتانسیل‌های ویژه نام برد و افزود: مانع اصلی پیشرفت و توسعه مشکلات اداری و ساختاری نیست، اما این مسأله موجب نمی‌شود که تلاش برای رفع این موانع متوقف شود.

به گفته نوش‌آبادی، مهم‌ترین اقدام فرهنگی در استان‌های با شرایط خاص، مانند کردستان که از بافت قومی و مذهبی مختلف برخوردارند، ایجاد همگرایی و همبستگی ملی است و لذا تمامی فعالیت‌ها باید معطوف به این مسأله باشد.

وی اجرای برنامه‌های دینی و مذهبی در این مناطق را متمرکز بر تقویت ارتباطات اعلام کرد و گفت: سیاست دولت در این مناطق تقویت همگرایی و در مقابل هدف دشمن (ایجاد تفرقه) است.

این مسوول به نقش ویژه انجمن‌های علمی، ادبی و فرهنگی و هنری در پیشبرد امور فرهنگی اشاره کرد و افزود: موتور حرکت‌ بخش فرهنگی در هر منطقه‌ای بر فعالیت این انجمن‌ها استوار است .

نوش‌آبادی کمبود نیروی انسانی و حجم کم اعتبارات را دو عامل در مسیر حرکت قطار فرهنگی دانست و افزود: در این شرایط اگر از توان و ظرفیت انجمن‌ها بهره‌گیری نشود، چرخ فرهنگ و هنر لنگ خواهد زد.

وی سهم اقتصاد خلاق در دنیا را سهم ویژه‌ای معرفی کرد و افزود: تولیدات فرهنگی کشورها، همسو با اقتصاد در عرصه تجارت بین‌المللی قرار گرفته و سود آن از دیگر بخش‌ها پیشی گرفته است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت از ناشران و مولفین کتاب در قروه خبر داد و گفت: بخشی از کتب تالیفی این نویسندگان خریداری می‌شود.

وی از تخصیص اعتبار برای برای کنگره سراسری شعر عاشورایی خبر داد و افزود: تلاش می‌شود سقف مورد نیاز برای این کنگره بزرگ تامین شود.

نوش‌آبادی از بررسی قانون جامع رسانه همگانی نیز خبر داد و افزود: بر این اساس همه خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها، باید توسط سازمان خبری خود بیمه شوند.

ارسال نظرات