خبرهای داغ:
امام جمعه قم با اشاره به واکنش برخی مردم، علما و مراجع تقلید در خصوص برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر، گفت: در وقایع اخیر مراجع عظام آزرده خاطر شدند و باید به ارزش‌ها احترام گذاشته شود و نظر مراجع مورد توجه باشد.
کد خبر: ۸۷۵۴۷۲۷
|
۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به مبانی اسلامی در خصوص روابط متقابل اعضای خانواده اظهار کرد: اگر جامعه ما به اصول اسلامی مرتبط با خانواده مجهز شود بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما برطرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت نگاه فرامادی و آسمانی به خانواده تصریح کرد: توجه به روابط عاطفی طرفین یکی از مسایلی است که در اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

امام جمعه قم با بیان اینکه خانواده فضایی برای تأمین نیازهای روحی، معنوی، جسمی و... است، خاطرنشان کرد: اگر در فضای خانواده تمام نیازهای فرد برآورده شود در این صورت دیگر افراد برای تأمین نیازهای خود به فضایی غیر مراجعه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: اسلام دین بسیار کاملی است و بر تأمین نیازهای مشروع همسران تاکید کرده تا جایی که عدم رفع نیاز در فضای خانواده به بهانه عبادت را نیز جایز ندانسته است.

اعرافی در خطبه دوم نماز جمعه قم با اشاره به روز روستا و عشایر گفت: روستا و عشایر دو محور توسعه تولیدات کشاورزی در کشور هستند و باید به آن‌ها توجه شود.

وی با اشاره به آغاز ایام محرم و عزاداری امام حسین(ع)، گفت: عاشورا گوهر نابی است که فقط برای اصل خود نبود و فراتر از اصل خود بر فراز اصل و نسل‌ها باقی ماند و نورافشانی کرد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه عاشورا مظهر اخلاص، ایثار و فداکاری بود، افزود: عاشورا ذخیره الهی است و در گردونه تاریخ محو نشده و نخواهد شد؛ امروز در مقایسه با قرن‌های پیشین عاشورا نورافشانی بیشتری پیدا کرده و خاطره عاشورا در ذهن بشریت زنده‌تر است.

وی با تأکید بر اینکه عاشورا جلوه گاه اسلام و تمام حقایق دین است، گفت: عاشورا پشتوانه انقلاب اسلامی است و امروز هم نورافشانی ویژه‌ای در جامعه دارد پس باید عاشورا را شناخت و آن را بزرگ داشت.

اعرافی با تأکید بر بزرگداشت عاشورا در قالب منبرها و عزاداری‌ها، ضرورت معرفت افزایی نسبت به عاشورا را مورد توجه قرار داد و افزود: حقیقت عاشورا نباید در ایران بماند و در جهان باید گسترش یابد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به راستگویی و انعکاس درست حوادث عاشورا، اخلاص، ارائه پیام‌های انقلابی، حماسی و سیاسی، دوری از خرافات و موجبات وهن مذهب و اطعام و رسیدگی به نیازمندان در عزاداری‌های عاشورا از اهمیت بالایی برخوردار است.

امام جمعه قم با بیان اینکه از مهم‌ترین پیام‌های عاشورا نفی سکولاریسم است، گفت: نباید عزاداری‌هایی برگزار کنیم که روح آن از عزاداری عاشورا خالی است؛ در تشیع انگلیسی این نگاه وجود دارد، مگر می‌شود عاشورا را سیاسی و انقلابی ندید.

وی افزود: ما در حوادث بحرین، یمن، سوریه و در برابر رژیم صهیونیستی، مستکبران پیمان‌شکن، بدعهد و بدقول اطمینان می‌دهیم که ملت ما خود را عاشورایی نگه می‌دارد و پرچم مقاومت عاشورا در ایران و نقاط مختلف عالم در اهتزاز خواهد بود و فریاد ما در آستانه این حادثه بزرگ «هیهات منا الذله» است.

اعرافی با اشاره به اینکه عاشورا با امر به معروف و نهی از منکر گره خورده است، افزود: امام(ره) حقیقت عاشورا را در امر به معروف و نهی از منکر خلاصه کرده است و همه در این زمینه وظیفه دارند.

وی با تأکید بر شکل‌گیری امر به معروف و نهی از منکر با روش درست و متناسب با شرایط آن، افزود: همه نسبت به اجرای این مساله مهم باید آماده باشیم؛ این مهم هم وظیفه دولت و هم وظیفه عموم مردم است.

امام جمعه قم با اشاره به جایگاه قم به عنوان پایگاه انقلاب، اسلام و مراجع تقلید گفت: جایگاه این شهر باید گرامی داشته شود، قم الگوی عفاف حجاب و نمادی از شهری اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: در شهر اسلامی نشاط و شادابی وجود دارد و باید به نیازهای جوانان توجه شود اما هر گناهی که حرمت این جایگاه را بشکند از سوی مردم و علمای ما محکوم و مطرود است.

امام جمعه قم با اشاره به واکنش برخی مردم، علما و مراجع تقلید در خصوص برگزاری کنسرت موسیقی در این شهر، گفت: در وقایع اخیر مراجع عظام آزرده خاطر شدند و باید به ارزش‌ها احترام گذاشته شود و نظر مراجع مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر اینکه ارزش‌های متعالی اسلام نه تنها در قم، بلکه در تمام کشور باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: ما هیچ گاه در مقابل ارزش‌ها و حرمت موازین اسلام کوتاه نمی‌آییم؛ هرچند از کسانی که وعده دادند جبران می‌کنند تشکر می‌کنیم اما باید قاطعانه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این مساله اجرا شده و حرمت مراجع عظام رعایت شود.

اعرافی با اشاره به هفته نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در تأمین امنیت کشور در کنار نیروهای نظامی وظیفه سنگینی بر دوش دارد و بیش از 50 وظیفه مهم بر دوش آن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی به طور دائم باید در حال بازسازی و کسب دانش فنی، رابطه خوب با مردم و افزایش آمادگی و اقتدار خود باشد.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی خود را در تراز انقلاب اسلامی برای صیانت از ارزش‌های اسلامی و انقلاب آماده کند، به نگرانی حوزه علمیه قم و بزرگان دین از وضع مسلمانان در یمن و سوریه و بحرین اشاره کرد و گفت: نگرانی ما نسبت به شیخ عیسی قاسم و شیخ زکزاکی همچنان وجود دارد.
ارسال نظرات