همزمان با 8 مهر، روز بزرگداشت مولوی، مراسم نکوداشت مقام مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۵۴۸۶۲
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، رباب عزیزخانی در این مراسم با اشاره به جایگاه مولانا در ادبیات ایران و عرفان اسلامی، وی را یکی از برجسته ترین مشاهیر ادبی جهان دانسته و اظهار داشت: تأثیر مولانا بر ادبیات و عرفان، شگرف و غیرقابل انکار است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، مشاهیر ادبیات ایران زمین را بی نظیر توصیف کرده و افزود: توجه جدی اساتید و صاحبنظران دنیا به مولانا و اشعار او، نشان دهنده تأثیر این شاعر بزرگ بر ادبیات جهان است.

وی، تأثیر شمس تبریزی بر مولانا و انعکاس آن در اشعار مولانا را مورد توجه قرار داده و تصریح کرد: عرفان نهفته در اشعار مولانا، توحیدی برآمده از خضوع در برابر آفریدگار است.

در این نشست، کاظم نظری بقاء از پژوهشگران ادبی و شاعران استان نیز ضمن اشاره به مطالب و براخلاقی های منعکس شده در شبکه های اجتماعی علیه مولانا و شمس تبریزی، این مطالب را نشانگر عدم شناخت برخی از شخصیت و جایگاه شمس در ادبیات و عرفات اسلامی دانست.

وی، طبیعت گرایی در اشعار مولانا را برآمده از معانی نهفته در شخصیت های داستان های مثنوی معنوی عنوان کرده و گفت: در مثنوی معنوی مشاهده میکنیم که هر حیوانی، نماینده صفات مناسب یا نامناسب انسانی است.

این استاد ادبیات، عرفان در اشعار مولانا را پررنگ و غیر قابل تفکیک توصیف نموده و تأکید کرد: مولوی در اشعار خود بر معانی عرفانی همچون شناخت حق، تواضع، بندگی و توحید تأکید فراوان دارد.

نهاوندی، دیگر استاد ادبیات حاضر در نشست نیز با بیان اینکه مولانا به درای معرفت الهی دست یافت و همچون قطره ای در آن حل شد، اظهار داشت: قطره وقتی وارد دریا میشود، دیگر جزئی از آن شده و در واقع معرف دریا میشود؛ مولانا نیز با دست یافتن به توحید واقعی، به عنوان انسانی معرف صفات و کمال الهی مطرح شد.

این شاعر اردبیلی، معنی عدالت از دیدگاه مولانا را برآمده از آموزه های دینی و قرآنی دانسته و خاطرنشان ساخت: هنگامی که مولانا در اشعار و داستانهای خود، عدالت از دیدگاه اسنانها را به چالش میکشد، سعی دارد به دیدگاه قرآنی در زمینه عدالت دست یابد.

قابل ذکر است که این نشست تخصصی، با مثنوی خوانی همراه با نوای فلوت توسط هنرمندان همراه بود.

ارسال نظرات