اظهارات یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج»:

مهم ترین معضل بحران سالمندی افزایش بار تکفل است

احمدی گفت: مهمترین مشکل افزایش نسبت سالمندان به جمعیت جوان در آینده است و خود این موضوع بار تکفل را بالا می برد.
کد خبر: ۸۷۵۵۰۲۸
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

امیدعلی احمدی، کارشناس و جامعه شناس برجسته کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به بحران سالمندی طی سال هاای آینده و مشکلات و معضلات پیش روی این قشر گفت: مهمترین مشکل افزایش نسبت سالمندان به جمعیت جوان در آینده است و خود این موضوع بار تکفل را بالا می برد یعنی تعداد کسانی که می توانند کار کنند نسبت به کسانی که نمی توانند کار کنند بیشتر می شود و این بار تکفل را زیاد می کنند.

وی افزود: در دوره سالمندی هزینه های بهداشتی و مراقبت و نگه افراد به صورت چشم گیری افزایش پیدا می کند و سیستم بهداشتی کشور را دائم مشغول خود می کند و هزینه ها و زمانی که باید صرف نگه داری سالمندان بشود و حجم بسیار بزرگی از پرستارانی که باید برای مراقبت آماده باشند هزینه گزافی را به دنبال دارد.

این جامعه شناس عنوان کرد: از طرفی باید مکان هایی برای نگه سالمندان وجود داشته باشد که ما از این حیث ضعیف هستیم و خانواده در آینده بسیار کوچک تر می شود و امکان نگهداری از سالمندان برای آنها میسر نخواهد شد.

احمدی خاطرنشان کرد: از طرفی امروز تعداد فرزندان خانواده کم تر شده و بعضی از خانواده ها فرزند ندارند و گاهی یک فرزند آنها هم مهاجرت کرده و رفته است. بنابراین احتیاج است تا سیستم های مراقبتی و حمایتی ایجاد و برای مراقبت سالمندان فکر جدی شود.


ارسال نظرات