شبکه افق برنامه‌های متنوعی را برای ایام محرم در نظر گرفته است.
کد خبر: ۸۷۵۵۲۰۲
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، ویژه برنامه های شبکه افق در ایام محرم به این شرح است: مستند «از خون جون» با موضوع فعالیت های دینی و عزاداری های شیعیان نیجریه و همچنین مبارزات آن ها برای احقاق حقوقشان در دو قسمت طی روزهای 18 و 19 مهر از شبکه افق پخش خواهد شد.

مستند «از خون جون» به فعالیت های دینی و عزاداری های شیعیان نیجریه می پردازد.

در این مستند با برخی فعالان مسلمان و شیعیان از جمله رهبران جنبش اسلامی نیجریه گفت وگو شده است، همچنین تصاویری از راهپیمایی ها و عزاداری های شیعیان این کشور به نمایش در می آید.

مستند «چهار پایه» با موضوع عزاداری های سنتی ایرانیان در ماه های محرم و صفر، سه شنبه 13 مهر روی آنتن شبکه افق می رود.

«چهارپایه» مستندی است درباره عزاداری های سنتی ایرانی و توضیح اینکه چهارپایه وسیله ای بوده است برای اعلان های عمومی در بازار و مکان های اجتماع مردم و سپس به هیئت های مذهبی وارد شده است.

در این مستند با برخی پیرغلامان، کسبه بازار و هیئت امنای گروه ها و دستجات عزاداری قدیمی در مورد سنت های کهن سوگواری در ایران مصاحبه شده است.

مستند «حاج مرزوق» درباره عزاداری های سنتی در ایران و همچنین ممنوعیت تعزیه و سوگواری برای امام حسین(ع) در دوران رضاخانی، دوشنبه 12 مهر از شبکه افق پخش می شود.

مستند «حاج مرزوق» در مورد سنت های عزاداری کهن ایرانی در طول تاریخ به ویژه دوران معاصر است؛ گفت وگو با پیرغلامان حسینی و برخی افراد که خاطرات آن دوره را به یاد دارند و همچنین نمایش تصاویر مربوط به عزاداری های سنتی قدیمی بخش های مختلف این مستند را تشکیل می دهد. همچنین به ممنوعیت عزاداری در دوران پهلوی اول نیز اشاره می شود.

مستند «حسین سیدالشهداء(ع)» در 13 قسمت به بررسی و تحلیل قیام عاشورا و حرکت امام حسین(ع) و نیز مسائل حاشیه ای این قیام عظیم می پردازد.

گفت وگو با اساتید و پژوهشگران ایرانی و خارجی در مورد فلسفه قیام عاشورا و زمینه های شکل گیری آن و بیان شاخصه ها و ویژگی های قیام حسینی یک بخش از مستند «حسین سیدالشهداء» را تشکیل می دهد و در بخش دیگر هم تصاویری از فیلم ها و سریال های مشهوری همچون مختارنامه همراه با نریشن گویی در مورد واقعه عاشورا به نمایش در می آید.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی، حجت الاسلام طائب، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، شیخ خالد الملا اسلام شناس و پژوهشگر عراقی و پرفسور محمد ایوب اسلام شناس و استاد دانشگاه تمپل آمریکا از جمله افرادی هستند که در این مستند با آنها گفت وگو شده است.

سید رائد امیری تهرانی کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد؛ این مستند از یکشنبه 11 مهر به مدت 13 روز از شبکه افق پخش می شود.

مستند «سیدالشهداء» با موضوع وقایع منجر به قیام عاشورا و زمینه های شکل گیری این حادثه عظیم، سه شنبه 20 مهر از شبکه افق پخش می شود.

قیام عاشورا نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ائمه اطهار(ع) علیه غاصبان حکومت اسلامی است، قیامی که سرنوشت حق مداران و حق طلبان را در مسیر صحیح قرار داد و از انحراف دین الهی جلوگیری کرد.

مجموعه ای از وقایع در شکل گیری این حرکت عظیم سیاسی - اجتماعی دخیل بودند که ریشه های آن به دوران خلافت حضرت علی(ع) و حتی پش از آن یعنی پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) باز می گردد.

مستند «سیدالشهداء» کاری از سید علی حسینی، درباره زمینه ها و وقایع منجر به قیام عاشوراست.

در این مستند با استناد به رویدادهای تاریخی، این زمینه ها و عوامل مورد نقد و موشکافی قرار می گیرند.

«سیدالشهداء» روز سه شنبه 20 مهرماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

مستند «عهد پدری» درباره زندگی و فعالیت های علمی و اجتماعی آیت الله علوی گرگانی، دوشنبه 19 مهر روی آنتن شبکه افق می رود.

این مستند درباره زندگی آیت الله علوی گرگانی کاری از مراد نظری به عنوان تهیه کننده است.

مستند «غریب محله» با موضوع آداب و رسوم عزاداری محرم در یکی از روستاهای اطراف تالش، پنجشنبه 15 مهر از شبکه افق پخش می شود.

«غریب محله» عنوان مستندی است به کارگردانی «یاسین پورعزیزی» و روایتی از عزاداری مردم روستایی کوچک به همین نام از توابع شهر اسالمِ شهرستان تالش در ایام محرم که گویای عشق و ارادت اهالی به امام حسین(ع) است.

همچنین مجموعه مستند - گزارشی با موضوع معرفی هیئت های مذهبی مطرح تهران، طی دهه اول محرم هر روز از شبکه افق پخش می شود.

این شبکه به مناسبت دهه اول ماه محرم و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، مجموعه 10 قسمتی مستند گزارشی با موضوع فعالیت هیئت های مذهبی مطرح تهران را برای پخش در نظر گرفته است.

هیئت های مذهبی در اقصی نقاط کشورمان دارای سابقه ای چند صد ساله هستند و تهران نیز به دلیل اینکه از دوره قاجاریه، پایتخت ایران بوده است، محلی برای گردهم آیی هیئت های بزرگ محسوب می شود.

بسیاری از هیئت های مطرح کشورمان در تهران فعالیت می کنند و سخنرانان و مداحان مشهوری هم در آنها به روضه خوانی و ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مشغولند.

طی 10 روز دهه اول محرم، شبکه افق با پخش این مجموعه مستند - گزارشی، به فعالیت این هیئت ها، تاریخچه و نیز سخنرانان و مداحان مشهور آن ها می پردازد.

این مجموعه گزارشی با تهیه کنندگی احسان فولادی فرد از دوشنبه 12 مهر تا پایان دهه اول محرم در 10 قسمت 20 دقیقه ای از شبکه افق پخش خواهد شد.

مستند «معراج روح» با موضوع احوال و سیره زندگانی مرحوم آیت الله سید رضا بهاءالدینی یکشنبه 11 مهر از شبکه افق پخش می شود.

مستند «معراج روح» درباره احوال و سیره زندگانی این عالم برجسته است؛ مصاحبه با شخصیت هایی همچون آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران و برخی از شاگردان او بخش های مختلف این مستند را تشکیل می دهد.

همچنین شبکه افق  به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، سریال «معصومیت از دست رفته» در جدول پخش قرار داده است.

این سریال به کارگردانی داوود میرباقری، برای نخستین بار در سال 1382 از شبکه سوم سیما به نمایش درمی آید.

داستان «معصومیت از دست رفته» به سده نخست هجری بر می‌گردد و با موضوع معرفی شخصیتی به نام شوذب شکل می‌گیرد.

امین تارخ، سارا خوئینی ها، فریبا کوثری، امین زندگانی، حدیث فولادوند، انوشیروان ارجمند و داریوش فرهنگ از جمله بازیگران این سریال هستند و محمد اصفهانی نیز تیتراژ انتهایی آن را اجرا کرده است.
 
 
منبع: صداوسیما
ارسال نظرات