خبرهای داغ:
مسئول شورای هیأت های مذهبی خراسان جنوبی گفت: ذبح گوسفند در جلوی هیات، بی توجهی به نماز اول وقت و استفاده از طبل و سنج های خارج از عرف از جمله آسیب های عزاداری بیرجند است.
کد خبر: ۸۷۵۵۲۲۸
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی ، ابوالفضل نوفرستی صبح امروز دهم مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اولین برپا کنندگان عزاداری امام حسین علیه السلام خود اهل بیت علیه السلام در کنار اجساد مطهر شهدای کربلا بوده اند و هرساله این عزاداری ها برگزار می شود اما متاسفانه در طول زمان عزاداری های دچار آفات و انحرافات شده است.

وی افزود: مراسم عزاداری امام حسین(ع) برای اولین بار در 11 محرم سال 61 هجری توسط خود ائمه اطهار صورت گرفت و تاکنون ادامه داشته است و هر ساله 10 ها میلیون از ایران و دیگر کشورها به کربلای معلی اعزام می شوند.

مسئول شورای هیأت های مذهبی استان با بیان اینکه شک نداریم که عَلَم انقلاب در دست هیأت هاست، خاطر نشان کرد: اگر پیام عاشورا از سوی ملت ها جدی گرفته می شد و جهت عزاداری ها به سمتی پیش می رفت که معصومین می خواستند بسیاری از مسائلی که امروزه در کشورهای اسلامی وجود دارد حل می گشت.

وی با بیان اینکه علم انقلاب اسلامی دست هیئات مذهبی است، افزود: اگر از سوی ملتها پیام عاشورا جدی گرفته می شد بسیاری از مشکلات جوامع مسلمین حل می شد؛ مادر همه آفات ها در عزاداری عدم توجه دقیق به فلسفه عاشورا از سوی متولیان امر است.

مسئول شورای هیات مذهبی بیرجند با اشاره به اینکه 316 هیات مذهبی کد دار در این شهرستان داریم، گفت: این هیات ها تاکنون برنامه های بسیار خوبی را داشته اند و در بین این هیات به دلیل هماهنگی بین شورای و متولیان هیات مذهبی مشکل و آفت عمده ای گزارش نشده است.

نوفرستی با بیان اینکه آسیب های هیات مذهبی مبنایی، قالبی و یا محتوایی است، تصریح کرد: در خراسان جنوبی اگر آسیبی باشد در حوزه محتوایی است؛ باید آموزش برای مداحان و روحانیون و شورای هر هیات مذهبی برگزار شود.

وی ذبح گوسفند در جلوی هیات عزاداری و خانه ها، احداث ایستگاه صلواتی در خیابان های پرتردد و ایجاد ترافیک، بی توجهی به نماز اول وقت، استفاده از طبل و سنج های خارج از عرف را از جمله آسیب های هیات مذهبی شهرستان بیرجند ذکر کرد.

مسئول شورای هیات مذهبی بیرجند با تاکید بر تشکیل بانک اطلاعاتی از اعضای هیات مذهبی، گفت: باید گوسفندهای نذری در کشتارگاه ذبح شود و در بحث نماز اول وقت عزاداران با وضو وارد هیئت شوند تا به موقع نماز را اقامه کنند.

نوفرستی با بیان اینکه شورای هیات مذهبی از مداحان جدید و جوان استقبال می کند، تاکید کرد: باید حتما مطالعه داشته و بدون سند و منبع روضه خوانی نکنند.

وی با تاکید بر اینکه حضور روحانیون موجب محتوا بخشیدن و نظم و جلوگیری از بدعت های جدید در عزاداری ها خواهد شد، بیان کرد: در روز اول ماه محرم مراسم شور حسینی با حضور هیات مذهبی بیرجند ساعت 14 در مسجد امام حسین علیه السلام با سخنرانی نماینده ولی فقیه استان و اجرای نمادین مراسم سنتی علم بندان، حسن حسین و بیل زنی خوسف برگزار می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها