رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفتگو با چوب خط:

رونق به بازار مسکن بازگشته/ جایی برای افزایش قیمت وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور از بازگشت رونق به بازار مسکن تهران خبر داد و در عین حال افزود افزایش قیمت سال های گذشته دیگر جایی برای بالا رفتن قیمت باقی نگذاشته است.
کد خبر: ۸۷۵۵۲۵۴
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج و به نقل از روبط عمومی برنامه چوب خط، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفتگوی تلفنی با استدیوی پخش زنده برنامه چوب خط در خصوص آخرین وضعیت این حوزه گفت: رونق نسبی به بازار مسکن تهران بازگشته است اما در کشور از میزان معاملات کاسته شده است، لذا در مجموع کاهش میزان معاملات را شاهد هستیم.
حسام عقبایی  افزود: پایتخت شرایط خاص خود را دارد و البته رونق از تهران به مرکز شهرهای بزرگ و سپس شهر های کوچک به مرور منتقل خواهد شد، این رکود دیگر باید شکسته می شد و این اتفاق در سال 95 خواهد افتاد.
وی بیان کرد: معاملات مسکن از ابتدای سال 17 درصد رشد داشته است که 50 درصد آنرا معاملات کوچک تشکیل می دهند، بخش عمده این واحد های کوچک نیز از تسهیلات و وام بانکی یا وام دستگاه ها استفاده کرده اند.
عقبایی گفت: واحدهای بزرگ، لوکس یا واقع شده در شمال شهر تهران همچنان دچار رکود هستند، در بقیه شهرهای بزرگ نیز وضعیت به همین صورت است، هنوز مخاطبان خاص این واحد ها وارد بازار نشده اند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور  تصریح کرد: افزایش معاملات به معنای افزایش قیمت ملک نیست، مسکن در 10 سال گذشته آنقدر رشد قیمت داشته که دیگر جایی برای افزایش قیمت ندارد، تا سال 92 قیمت مسکن افزایش حباب گونه داشت، لذا طی سال های 92 تا 94 قیمت مسکن خیلی حقیقی تر شد، هنوز هم قیمت بسیاری از سازه ها بویژه در حوزه منازل لوکس غیر واقعی است.
وی یادآور شد: در کشور ما 70 تا 90 درصد قیمت مسکن، قیمت زمین می باشد و تنها 10 تا 30 درصد قیمت ساخت است، چنین شرایطی یعنی سوذاگری ها و سودجویی های زیادی رخ می دهد. وقتی 90 درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است یعنی با سیاست گذاری های صحیح می توان بخش عمده ای از اقشار متوسط را صاحب مسکن کرد.
عقبایی بیان کرد: پیش بینی می کنیم میزان معاملات مسکن در تهران باز هم افزایش پیدا خواهد کرد و رونق نسبی فروش واحدهای کوچک در پاییز تا زمستان به واحدهای بزرگ هم خواهد رسید، ولی این به معنای افزایش قیمت مسکن نیست، زیرا دیگر جایی برای افزایش قیمت نمانده، حتی واحد های لوکس ارزان تر هم خواهند شد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در خصوص وضعیت بازار در سال 96 نیز گفت: در سال آتی دو انتخابات تاثیر گذار ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم که دو ماه قبل و بعد از آنها بازار مسکن حالت سکون خواهد داشت، لذا تا نیمه سال 96 نیز افزایش قیمتی در بازار مسکن متصور نیست.
به گزارش روابط عمومی برنامه چوب خط، مجری برنامه در ادامه این این گفتگو عنوان کرد در حالیکه که امسال در ایام تمدید قرارداد های اجاره شاهد افزایش وحشتناک اجاره ها بودیم یکی از مدیران وزارت مسکن گفته شاهد افزایش اجاره ها نبوده ایم، مردم اما شاهد بودند، نظر شما چیست.
عقبایی در پاسخ بیان کرد: نقد ما باید منصفانه بوده و با واقعیت های کف بازار برابری داشته باشد، وقتی همه می دانند سکه یک ملیون تومان است اگر مقام مسئولی قیمت سکه را 400 هزار تومان اعلام کند، مردم می گویند حرف واحی زده است.
وی با بیان توضیح بیشتر ادامه داد: یکی از پارامترهای مهم در اجاره بها، قیمت مسکن می باشد، اما این قاعده بسیاری جاها می شکند چرا که آنان که خانه های خویش را اجاره می دهند رویکرد تامین معاش و کسب درآمد دارند و این سوال را می پرسند که وقتی قیمت نان و کرایه تاکسی بالا می رود چرا کرایه خانه بالا نرود، در صورتی که کرایه خانه تابعی از آنها نیست.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور  اعلام کرد: متوسط رشد قیمت اجاره خانه امسال 10 درصد بوده ، ممکن است کسی بگوید من 50 درصد افزایش دادم، عدد 10 درصد را بر مبنای قراردادهای منعقد شده بیان می کنیم، صاحب خانه به بنگاه می گوید خانه من را که سال قبل اجاره دو میلیونی داشته امسال چهار میلیون اجاره بده ولی در عمل عدد دو میلیون و چهارصد هزار تومان محقق می شود.
وی خاطر نشان کرد: برخی بجای عدد اجاره قراردادهای منعقد شده عددی که در ابتدا فایل شده را مد نظر قرار می دهند لذا با آمار افزایش غیر واقعی مواجه می شوند.
عقبایی در خصوص نقش مشاوران در افزایش قیمت اجاره بهای مسکن نیز گفت: 12 هزار مشاور املاک در تهران و 120 هزار مشاور در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند، فرهنگ نقاط مختلف کشور، حتی نقاط مختلف شهر هم فرق می کند، بعلاوه در برخی نقاط به دلیل عرضه کم، مستاجرین هستند که برای در اختیار گرفتن واحدها با یکدیگر رغابت می کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در پایان تصریح کرد: پیرامون بحث هایی که در خصوص سوداگری و ترغیب به افزایش قیمت غیر واقعی از سوی مشاورین مطرح می شود، باید گفت 99 درصد این افراد نه منافع و نه میزان سرمایه شان چنین اجازه ای نمی دهد، ولی اگر تخلفی صورت گیرد مطابق قانون نظام صنفی برخورد شده و تا ابطال پروانه هم پیش خواهیم رفت.
چوب خط برنامه ای ترکیبی با موضوع اقتصاد ایران است که در هر قسمت به موضوعات مختلفی پیرامون فرصت ها، آسیب ها و موانع پیش روی اقتصاد ایران با حضور کارشناسان، نمایندگان مجلس و مسئولان سابق و فعلی می پردازد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار