رسانه های فرانسوی امروز (شنبه) خبر توافق صورت گرفته میان ایران و شرکت خودروسازی «رنو» فرانسه را بازتاب دادند.
کد خبر: ۸۷۵۵۴۷۶
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،دیروز (جمعه) دور جدید همکاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو) و شرکت رنو فرانسه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و «کارلوس گون» مدیرعامل رنو آغاز شد.

 

تارنمای رادیو فرانسه در گزارشی با عنوان «رنو حضور خود رد ایران را تقویت می کند»، آورد: رنو توسعه خود در ایران را تسریع کرد. این گروه خودروساز فرانسوی با جمهوری اسلامی «توافقی راهبردی» برای ایجاد مشارکت جدید در ایران، امضا کرد. هدف این اقدام، افزایش توان تولید خودرو اعلام می شود.

 

به این ترتیب قرار است رنو کارخانه ای در ایران و با ظرفیت تولید 150 هزار دستگاه خودرو در سال احداث کند. به این ترتیب رنو توان تولیدی خود در ایران را که اکنون 200 هزار دستگاه در سال است، تقویت خواهد کرد.

 

تارنمای روزنامه «لا دپش» (La dépêche) فرانسه در گزارشی با عنوان «رنو توافقی راهبردی با ایران امضا کرد»، آورد: شرکت فرانسوی رنو، هدف از این توافق را رساندن توان تولیدی خود در ایران از 200 هزار به 350 هزار دستگاه خودرو در سال، عنوان کرده است. این تولید قرار است در کارخانه ای در ایران که فعالیت خود را از سال 2018 میلادی آغاز می کند، صورت گیرد.

 

در 21 ژوئن (10 تیر)، گروه خودروسازی «پ اس آ» رقیب فرانسوی رنو، توافق نهایی خود با «شریک تاریخی» خود «ایران خودرو» را برای تولید خودرو پژو امضا کرده بود. این بازگشت صنعتی به ایران پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی عیله ایران، صورت گرفت.

 

تارنمای روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نیز در گزارشی با عنوان «پس از پژو، رنو به ایران باز می گردد»، با اشاره به توافق صورت گرفته میان ایران و شرکت رنو، عنوان کرد: ایران به خوبی نظر صنعت خودروسازی را به خود جلب کرده است. در ژانویه (دی/ بهمن) شرکت پژو با ایران قرارداد مشارکت بست. در ژوئیه (تیر/ مرداد) نیز نوبت به شرکت «سیتروئن» رسید که با ایران همکاری کند.

 

لو فیگارو در گزارش دیگری در این باره با اشاره به این که نخستین خودرو مشارکت جدید ایران و رنو در سال 2018 میلادی از کارخانه بیرون می آید، افزود: مشارکت پ اس آ با ایران خودرو برای تولید پژو در مدل های 208، 2008 و 301 از نیمه دوم سال 2017 میلادی آغاز خواهد شد.

 

تارنمای رادیو «اروپ 1» نیز در بازتاب خبر توافق میان شرکت فرانسوی رنو با ایران، آورد: برای نخستین بار است که رنو شبکه توزیع و خدمات پس از فروش با استانداردهای خود را در ایران توسعه می دهد. رنو سهامدار عمده مشارکت با ایدرو در ایران خواهد بود؛ این کشور از سال ها پیش بازاری راهبردی برای شرکت فرانسوی محسوب شده است.

 

برپایه این گزارش، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفته است که در بررسی برای همکاری های بین المللی، شرکت رنو توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ایران، شریکی ایده آل برای به انجام رساندن این پروژه است.

 

شرکت رنو هرگز تولید خود در ایران را متوقف نکرد و هم اکنون 40 درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد. این خودروسازی فرانسوی در بحبوحه بحران دیپلماتیک، دفتر خود را در ایران حفظ کرد اما فروش آن به میزان چشم گیری کاهش یافت. 

 

این شرکت در سال 2012 میلادی یکصد هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته بود که این تعداد در سال 2014 میلادی به 33 هزار دستگاه کاهش یافت. این شرکت که از سال 2003 میلادی با ایران خودرو و سایپا همکاری داشته از مدت ها پیش در اندیشه سرمایه گذاری مشترک با شرکت های ایرانی است.

 

شرکت های فرانسوی که با اعمال تحریم های بین المللی، ایران را ترک کرده و یا فعالیت خود را محدود کرده بودند به محض ایجاد دورنمایی برای توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی تلاش کردند به سرعت به ایران بازگشته و زمان از دست رفته را جبران کنند.

 

حدود 100 شرکت فرانسوی در نخستین سفر اتحادیه کارفرمایان فرانسه موسوم به Medef شهریور سال گذشته پس از توافق 14 ژوییه (23 تیر) و پیش از اجرای برجام به ایران سفر کردند.

 

مجلس سنا در آوریل 2014 میلادی، فرانسه را «بازنده بزرگ تحریم های ضد ایرانی» دانست و اعلام کرد که سطح تبادلات تجاری میان دو کشور از چهار میلیارد یورو در سال 2004 به 500 میلیون یورو در سال 2013 میلادی سقوط کرد. به این ترتیب سهم فرانسه در بازار ایران از هفت درصد به یک درصد کاهش یافت.

ارسال نظرات