بیانیه شورای هیئات مذهبی استان سمنان در آستانه ماه محرم

شورای هیئات مذهبی استان سمنان بمناسبت فرارسیدن ماه محرم بیانه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۸۷۵۵۶۹۰
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، در آستانه محرم الحرام شورای هیئات مذهبی استان سمنان بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد:

«و من یعظّم شعائر اللّه فانّها من تقوی القلوب» سوره حج ایه ۳۲

  هر کسی شعائر الهی را بزرگ دارد،   این کار نشانه‌ی تقوای دلهای (آنها) است.

 از آنجایی که هیات مذهبی، با کارکردهای مثبتی که دارند، به خودی خود، کاهش دهنده آسیب‌های اجتماعی هستند، از این جهت، هیات حسینی با شاخصه‌های دینی-مذهبی، عقلانی- عاطفی، جهادی و عاشورایی؛ کارآمدترین راهکار جهت مقابله با جبهه کفر ونفاق، و دفاع از حریم مرزهای امنیتی- اعتقادی است.

 مگر می‌توان تصور کرد که هیات اسلامی انقلابی پر طروات باشند اما سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) الگو نگیرند!؟ هیات انقلابی‌ای که دغدغه ترویج و تبلیغ مظلومیت اهل بیت(ع) را دارند، همسو با سبک زندگی آنان از اسراف و تبذیر تبری می‌جویند، به  ویژه اسراف در منافع عمومی، نظیر: نان وآب و انرژی... هیات با اصلاح الگوی مصرف؛ در اقلام بهینه‌سازی جدی، صورت می‌دهند وبا تاکید بر مصرف داخلی، سبب بالندگی بیشتر تولید و ترویج  اقتصاد مقاومتی می‌شوند.

 از مولفه‌های زیبای زندگانی اهل بیت(ع)، مدیریت بحران جامعه اسلامی بوده است. جامعه‌ای که همواره به واسطه ظلم حاکمان دوران رد مضیقه است، تلاش کرده، با کمترین موونه بیشترین فائده را برساند. رسول اکرم (ص) برای امتش، «قلیل الموونه و کثیر المعونه» بودن را یکی از اوصاف پسندیده مومنین بر شمرده‌اند وهمه‌ی این امور باید با شکر گزاری همراه باشد. شکرگزاری نسبت به توفیق قامه ماتم و شادی برای اهل بیت؛ (ع) شکرگزاری برای امکان تحقق این توفیق به جهت وجود امنیت لازم از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم گشته است. امنیتی که در بسیاری از کشورهی یا وجود ندارد یا نایاب است.

 با این توضیح ضمن تاکید به برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم عزاداری ایام الله محرم و صفر، بر اساس موازین صحیح وآداب و محکمات اسلامی و بایسته‌های شرعی توجه همه‌ی هموطنان مومنین محبان اهل بیت(ع)، به ویژه شیفتگان سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، هیئات مذهبی وبرگزار کنندگان برنامه‌های فرهنگی وتبلیغی و عزاداری‌ها به رعایت نکات زیر جلب می‌نماید:

1.برنامه ریزی لازم  جهت اجرا و ارتقای کیفی و کمی هر چه بیشتر فیوضات معنوی وحماسی در مراسم عزاداری سالار شهیدان(ع)، ‌با هدف شناخت و معرفت هرچه بیشتر مخاطبین باسنت وسیره اهل بیت(ع) و تلاش برای حسینی شدن و حسینی ماندن عزاداران حضرت اباعبدالله(ع).

2.توجه به موضوع آگاهی بخشی دینی و بصیرت افزایی با دعوت از سخنرانان و خطبانی ارجمند،   مداحان و ذاکران و نیز قاریان گرامی در برنامه‌های  عزاداری با بهره‌گیری از ایات قرآن کریم و بیان روایات اسلامی، جهت ارائه برنامه‌های مستدل و با کیفیت.

3.توجه ویژه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های در مقابله اصولی وفرهنگی با پدیده‌های  همچون آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی.

4.ساماندهی اجرای برنامه ها و دسته‌های عزاداری و ... به وسیله رعایت نظم وانضباط از جهت زمان برنامه.

5.تجلیل و تقدیر از خانواده شهیدان دفاع مقدس و مدافعان حرم در قالب یادمان سازی از رفتار عملی شهدا آنان.

6.رعایت «وحدت اسلامی» بر اساس  شاخص‌های مرود تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و پرهیز از طرح  مباحث اختلاف اختلاف انگیز وعدم اهانت به مقدسات پیروان مذاهب اسلامی

7. تنظیم برنامه‌های مختلف در مراسم سوگواری برای عزاداران جهت بهره‌گیری از تلاوت زیبای قرآن، ادعیه و زیارات، مناجات ماثوره از ائمه طاهرین(ع) در برنامه‌های اصلی و جنبی هیئات مذهبی.

8.اهمیت بیش از پیش مسئولین هئیات مذهبی، جهت اقامه نماز جماعت در مراسم عزاداری حسینی بامحوریت مسجد، و خلق زیباترین و ماندگارترین اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا

9. مغتنم شمردن حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مراسم عزاداری اما م حسین و واگذاری مسولیت بخشی از  برنامه‌ها به آنها  جهت نهادینه شدن خدمتگزاری در دستگاه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) وکسب تجربه عملی در هیئات داری

10.دقت عمل  در گزینش پیام‌های عاشورایی جهت فضاسازی و تبلیغات محیطی، تا محتوایی مطابق با اهداف قیام حضرت سیدالشهداء(ع) داشته باشد.

11.بهره‌گیری از نکات اخلاقی حماسی... در قالب فرمایشات ائمه طاهرین(ع)، امام راحل(ره) ورهبر معظم انقلاب اسلامی  در کتیبه‌ها، پوسترها،   و... و. همراه با جذابیت‌های هنری، نصب تمثال‌های مبارک شهدای انقلاب اسلامی ودفاع مقدس و مدافعان حرم.

12. رعایت اخلاق اسلامی پرهیز از هر گونه ایجاد مزاحمت و ناراضایتی مردم در اماکن وزمان‌ها و نحوه عزاداری(خودداری از حرکات و اعمال ناشایست ووهن مذهبی)

13. ضرورت برقراری ایمنی در مساجد، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی باتوجه به حضورانبوه شهروندان در مراسم

14.ضرورت توجه به اطلاعیه‌های نیروی انتظامی، به منظور حفظ نظم و امنیت برپایی مطلوب وبهینه مراسم عزاداری.

در پایان یادآور می‌شود، مسئولین هیات، باید به کارکردهای مثبت هیئات برای ارتقا معرفت دینی آحاد جامعه توجه بیشتری داشته باشند و تلاش نمایند، تا سمت و سوی هیات عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از هر گونه انحراف و آسیبی مبرا باشد. مسلماً این امر مسیر نمی‌گردد مگر در سایه توجه و عمل به فرامین فتاوای امام راحل(ره) ومقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ایی (مدظله العالی) و مراجع عظام تقلید و توصیه‌های علما.

 باشد که رعایت این موازین و شئونات از سوی هیئات حسینی، زمینه ساز ظهور حضرت مهدی منتظر (عج) شود و همه ما از از عزاداران و سوگوران واقعی و شایسته اهل بیت عصمت و طهارت وسالار شهیدان(ع) قرار دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار