حجت الله عبدالملکی گفت: اجرای اقتصادی مقاومتی زمینه ساز چشم اندازی روشن برای کشورمان است و بهره گیری از ظرفیت های طبیعی و خدادادی در کنار مدیریت منابع انسانی میتواند زمینه ساز تعالی اقتصادی کشور شود.
کد خبر: ۸۷۵۵۶۹۶
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
حجت الله عبدالملکی یکی از صاحبنظران در حوزه اقتصاد مقاومتی،که مطالعات بسیاری در این حوزه داشته است، در گفت و گو با خبرگزاری بسیج اظهار داشت:  اجرای اقتصادی مقاومتی زمینه ساز چشم اندازی روشن برای کشورمان است و  بهره گیری از ظرفیت های طبیعی و خدادادی در کنار مدیریت منابع انسانی میتواند زمینه ساز تعالی اقتصادی کشور شود.
 
منظور از اقتصاد مقاومتی چه نوع اقتصادی است و اساسا نوع داخلی و خارجی آن چه تفاو تهایی با هم دارند؟
 
برای بررسی این وجه تمایز باید به این موضوع توجه کنیم که ما یک مفهوم عام از اقتصاد مقاومتی داریم که مختص همه کشورهاست و یک مفهوم خاص که دومی مختص جمهوری اسامی ایران است، اقتصاد عام در تعریف عام به اقتصادی گفته میشود که بتواند در مسیر تحقق اهداف از همه موانع، مشکلات، سختی ها و راههای دشوار عبور کرده و در نهایت اهداف را نیز محقق نماید، یعنی هر اقتصادی با هر ایدئولوژ ی ای که در آن حاکم است برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود با چالش ها و موانع اعم از سیاسی، اقتصادی، طبیعی و زیست محیطی روبروست، در این شرایط، اقتصادی که بتواند همه موانع را طی کند و به هدف برسد یک اقتصاد مقاومتی است، اما یک مفهوم اختصاصی هم برای اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسامی ایران داریم که در سیاست های 14  گانه ابلاغی مقام معظم رهبری مطرح شد و وجه تمایز  اقتصاد مقاومتی نظام جمهوری اسلامی ایران با اقتصادهای مقاومتی سایر کشورها در اهداف و رو شها قابل بررسی است.
 
اقتصاد مقاومتی از نوع عام و نوع خاص بر پایه کدام اصول، بنیا نگذاری شد ه اند؟

اهدافی که در اقتصاد مقاومتی ما مطرح میشود مبتنی بر اسلام است، از آنجایی که این اقتصاد دارای اهداف کاملا متمایزی با سایر اقتصادها  است از سویی اهداف اقتصادی ما براساس مکتب اقتصاد اسلامی پایه گذاری شده و دربرگیرنده عدالت اقتصادی، جهاد اقتصادی و عزت اقتصادی است و زمانی که این اهداف در معنای بزرگتری مطرح می شود در واقع اهداف بلند اقتصادی اسلامی نام می گیرد، از این رو این نوع اقتصاد، استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، براین اساس اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که برای رسیدن به این سه هدف اصلی گفته شده بتواند از موانع مختلف عبور کند، از سویی دیگر روش ها هم در اقتصاد مقاومتی از مکتب اقتصادی اسلام گرفته میشوند، لذا دومین وجه تمایز اقتصاد مقاومتی نظام اسامی ایران با اقتصادهای مقاومتی سایر کشورها در رو شهایی است که اجرایی میشود.

 تقویت بنیانهای اقتصادی کشور ما با اقتصاد مقاومتی به چه طریقی امکان پذیر است؟

با مبنا قرار دادن عدالت اقتصادی یا همان مردمی کردن اقتصاد با استفاده از سه مولفه استقلال اقتصادی، جهاد اقتصادی و عزت اقتصادی
میتوان به این سوال پاسخ صریح داد، به لحاظ تئوریک و نظری، اقتصادی که متناسب با شرایط فعلی اقتصاد ایران در راستای تحقق مکتب اقتصاد اسلامی باشد، اقتصاد مقاومتی است، برای تحقق اقتصاد مقاومتی به چه مولف ههایی نیازداریم؟

برای این مهم در مرحله نخست طراحی نظام و سپس اجرای اصولی این طراحی لازم است، در مرحله طراحی باید اصول مکتب اقتصادی اسام را با شرایط فعلی کشور تطبیق داد که برای دستیابی به این هدف باید اصول مکتب اقتصادی مکتب اسلام و عزت اقتصادی را خوب بشناسیم، از طرفی شناخت مولفه ها به شناخت بهتر ظرفیت های اقتصادی در ابعاد مختلف و همچنین به شناخت دشمنی ها و خصومت ها در نقشه های اقتصادی کمک میکند.

سیاست های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب بخشی از خطوط راهبردی و اساسی برای طراحی نظام اقتصادمقاومتی مبتنی بر مکتب اقتصادی اسامی و شرایط اقتصادی کشور است، اما آنچه مهم است این است که برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی نیازمند یک فرآیند علمی هستیم.
 
لازمه تکمیل الگوهای اقتصاد مقاومتی برای بخش های مبهم اقتصادی چیست؟لازمه تکمیل الگوهای اقتصاد مقاومتی در بخش های مبهم  اقتصادی فرآیندهای علمی است که در ادامه مسیرباید چهار گام اصلی یعنی نظریه پردازی، گفتمان سازی، مطالبه گری و اجرا را دنبال کرد.

طراحی و پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی در مرحله نظریه پردازی مستلزم جهاد علمی است و در مرحله گفتمان سازی و برنامه ریزی فرهنگی نیازمند این هستیم که به اصلاح فکر و اندیشه غالب جامعه اعم از خواص وعموم مردم پرداخته شود.

در مرحله مطالبه گری هم باید از خود و دیگران این مطالبه را داشته باشیم که در اقتصاد مقاومتی سهیم باشند و بالاخره آخرین گام نیز اجرای دقیق و اصولی آن است ما اکنون شاهد یک رکود آزار دهنده در حوزه کسب و کار هستیم که بخش های مختلف جامعه را متاثرکرده است و نتایج منفی آن روز به روز در حوزه های مختلف نمود پیدا میکند برای خروج از این رکود، اقتصاد مقاومتی میتواند یک راهکارباشد؟

بله، میتواند، اقتصاد مقاومتی دارای دو رکن مهم است که یکی تقویت تولید ملی و اصلاح فرهنگ مصرف و دیگری تقویت فرهنگ جهادی است، لذابرای رسیدن به آنچه تحت عنوان تولید ملی مطرح میشود نیازمند عبور از رکود و ایجاد رونق اقتصادی هستیم.

نقش بخش های خصوصی و دولتی را در حوزه اقتصاد مقاومتی چگونه ارزیابی میکنید؟ چه ظرفی تهایی وجود دارد که بتوانیم استفاده کنیم؟
 
در مورد ظرفیت ها من به ذکر یک نکته مهم می پردازم و آن اینکه در صورت ایجاد تغییرات اساسی در روند پیشرفت اقتصادی کشور، کشور ما این ظرفیت را دارد تا با بهره برداری صحیح از بخش های کشاورزی، نفت و گاز، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد خدمات، در افق ۲۰۵۰ با دست یافتن به رقم ۴۳ هزار میلیارد دلار تولید، در جایگاه دوم جهان قرار گیرد که یکی از لازم ههای ضروری آن پیگیری اقتصاد مقاومتی است.

در اقتصاد مقاومتی برای همه عوامل و فعالان نقش و وظایفی تعریف شده، اما نقش بخش خصوصی و دولتی در اجرای اقتصاد مقاومتی تعیین کننده است، از طرفی مردم بازوی اقتصاد مقاومتی هستند و با اصلاح الگوی مصرف، اصلاح تولید و مدیریت میتوانند نقش اساسی در تحقق این مهم داشته باشند، اما جهت دهی و برنامه ریزی برای رفع موانع پیشرو برعهده حاکمیت و دولت است، همانطور که گفتم در اجرا و تحقق این اقتصاد متاسفانه در بخش های عمده ای از ظرفیت های داخلی اقتصادی استفاده درست و جامعی صورت نگرفته و این ارتباطی به این دولت یا آن دولت ندارد درحالی که برای استفاده از ظرفیت های مختلف اقتصاد مقاومتی باید برنامه ریزی ها به نحوی تنظیم شود که رهیافت های اساسی و کلیدی برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت های اقتصادی کشور فراهم شود.
 
گفتگو عطیه قمی 
ارسال نظرات
پر بیننده ها