حسینیه اعظم زنجان در دهه محرو صفر و ایام عید نوروز گردشگران زیادی را دارد که در این میان باید زسر ساخت های لازم همچون هتل ها و مسافر خانه ها برای این امر در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۵۶۱۸۱
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان به اسناد موجود درخصوص تاریخچه حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد و گفت: کتاب تاریخ دارالعرفان خمسه قدیمی‌ترین منبع موجود که نام حسینیه زنجان در آن آمده «تاریخ دارالعرفان خمسه» تألیف «رستم الحکما» است.

جواد غم‌پرور افزود: دومین سند تاریخچه حسینیه اعظم بر مبنای اشیای تاریخی، عَلَمی فلزی بوده که در حسینیه موجود است و به نام «علم اصلی» معروف و اندازه آن از سایر علم‌ها کوچکتر بوده و تاریخ ساخت ۱۲۲۱ق بر روی آن حک شده و ۲۱۶ سال می گذرد.

وی ادامه داد: سومین سند، سنگ نوشته‌ای بوده که در ذیل اشعار آن تاریخ ۱۲۶۱ هجری قمری حک شده و این تاریخ مربوط به تعمیر برخی از دیوارها و فضای عمومی حسینیه است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: برنامه های دهه اول محرم از ۱۱ مهرماه شروع و تا ۲۳ یعنی شب ۱۳ادامه دارد.

وی ادامه داد: در شبهای ماه محرم در حسینیه اعظم حجت الاسلام دیر باز، حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، حجت الاسلام رئیسی و آیت الله سید محمد حسینی زنجانی ایراد سخنرانی خواهند کرد

غم پرور افزود: در شبهای ماه محرم در حسینیه اعظم حجت الاسلام دیر باز، حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، حجت الاسلام رئیسی و آیت الله سید محمد حسینی زنجانی ایراد سخنرانی خواهند کرد.

وی ادامه داد: برگزاری شیرخوارگان در اولین جمعه محرم و حرکت دسته عزاداری روز هشتم ماه محرم از برنامه های شاخص حسینیه اعظم زنجان می باشد که این روز به نام یوم العباس نامگذاری شده و از ساعت ۱۴.۳۰ شروع می شود.

غم پروز تاکید کرد: طی دهه ماه محرم امسال بیش از سه هزار و ۵۰۰ خادم در حسینیه اعظم زنجان فعالیت خواهند کرد.

وی به طرح نیابتی اشاره کردو افزود: طرح نیابتی شماره حساب ۵۸۹۲۹۲۵۸۳۴ شعبه بانک ملت است و با توجه به مشکلات زیست محیطی و بهداشتی این طرح اجرا می شود که مردم می توانند نذری گوسفند خود را از ما بخواهند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با بیان این که فروش گوسفندان از روز هشتم محرم است و خیابان فردوسی ضلع جنوبی مختص فروش اهشام می باشد، افزود: فروش احشام از هشتم محرم شروع و تا ۱۱ محرم ادامه دارد.

طی سال گذشته بیش از ۷۲ هزار بسته گوشت نذری در زنجان توزیع شد

غم پرور گفت: طرح نیابتی برای تسهیل در ادای نذر عزاداران حسینی و سایر نقاط کشور اجرایی می‌شود و در طرح نذر نیابتی نذر دهندگان می‌توانند گوسفند را به صورت زنده اهدا کنند و اگر تمایل داشته باشند، حسینیه اعظم زنجان آمادگی ذبح آن را نیز به صورت نیابتی دارد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: سال گذشته از ۲ هزار و ۴۰۰ گوسفند ذبح شده، ۷۰۰ رأس به صورت نیابتی ذبح شد.

غم پرور با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از ۷۲ هزار بسته گوشت نذری در زنجان توزیع شد، افزود: نحوه توزیع به این شکل است که در مناطق محروم هر سال توزیع می شود و هر سال در مناطق دیگر توزیع می شود.

وی ادامه داد: طی سال گذشته ۱۴ تملک انجام شده و هزار و ۷۳۳ متر تملک انجام شده و طرح توسعه حسینیه اعظم زنجان از سال ۸۵ انجام شده است و امروز از ۲۰۰ متر مربع به ۱۵ هزار متر مربع رسیده است که شامل صندوق آمفی‌تئاتر، درمانگاه نیز می باشد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان میزان نذورات جمع آوری شده در دهه محرم سال گذشته را سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کردو افزود: در سال گذشته در مجموع ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نذورات جمع آوری شده است.

وی افزود: در این میان دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان برای طرحهای عمرانی و تعمیرات و تملکات و نگهداری ، ۶۷۰ میلیون تومان برای برنامه های فرهنگی و نشر معارف اسلامی ویک میلیارد تومان برای مدیریت و تجهیزات هزینه می شود.

غم پرور با اشاره به اینکه کتابخانه حسینیه اعظم زنجان ۲۵ هزار عنوان کتاب دارد، افزود: کتابخانه حسینیه اعظم زنجان ۲۵ هزار عنوان کتاب دارد و کتابخانه تخصصی امام حسین شناسی بیش از ۶ هزار کتاب دارد و کتابخانه عمومی هم دارد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان به دارالشفای حسینیه اعظم زنجان اشاره کردو افزود: این دارلشفاء با ۸۵۰ متر مربع زیربنا دارد و پزشکان در این دهه محرم رایگان خدمات می دهند.

غم پرور گفت: صندوق قرض‌الحسنه حسینیه اعظم زنجان هم در طول سال به نیازمندان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می کند که همین صندوق سال قبل به ۲ هزار نفر وام داد و سق وام پنج میلیون تومان می باشد که شامل وام ضروری، مسکونی، ازدواج می باشد.

موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان سال ۹۲ به ثبت رسیده و از سال ۹۳ با هدف کمک در بخش تولید و ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار و کسب درآمد آغاز به فعالیت کرده استغم‌پرور گفت: موسسه مصباح دارای ۷۵ هکتار زمین است و در سه بخش تولید نهال، کشاورزی و دامداری فعالیت دارد.

وی به فعالیت موسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان اشاره کردو افزود: این موسسه سال ۹۲ به ثبت رسیده و از سال ۹۳ با هدف کمک در بخش تولید و ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار و کسب درآمد آغاز به فعالیت کرده است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان تصریح کرد:در این بخش افراد زیادی شاغل هستند.

غم‌پرور با بیان اینکه کارکرد حسینیه اعظم زنجان فرهنگی است، افزود: با فعالیت بخش های مختلف در حسینیه اعظم زنجان به صورت مستقیم برای بیش از ۱۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: حسینیه اعظم زنجان به عنوان یک الگو و برند در سطح جهان اسلام مطرح شده است، اگر زیر ساخت های لازم آماده نشود، در سال های آتی زنجان با مشکلات زیادی برای جذب گردشگر مذهبی مواجه خواهد شد.

غم پرور با اشاره به اینکه طی سال های آینده ماه محرم در فصل تابستان و بهار خواهد بود، افزود: برای جذب گدشگر مذهبی در دهه نخست محرم باید زیر ساخت هایی چون اسکان زائران و امکانات عمومی شهر را افزایش بابد و مسایل موجود در این بخش را حل شود.

حسینیه اعظم زنجان در دهه محرو صفر و ایام عید نوروز گردشگران زیادی را دارد که در این میان باید زسر ساخت های لازم همچون هتل ها و مسافر خانه ها برای این امر در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظرات