لزوم تشکیل شرکت توسعه و عمران در شهرستان نیر

رشد و توسعه اقتصادی کشورها در گرو اجرای پروژه های مختلف زیر ساختی وتولیدی و خدماتی بوده و افزایش کارایی و کیفیت ارایه محصولات وخدمات از جمله اهداف اصلی آنها به شمار می رود.
کد خبر: ۸۷۵۶۳۵۶
|
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر به نقل از نیریمیز، محدودیت منابع بودجه ای دولت ها برای تامین مالی پروژه های بزرگ و همچنین تقاضای زیاد موجود در زمینه سرمایه گذاری در این پروژه ها، کشورها را بر آن داشته تا تمام تلاش خود را در بهره گیری از مشارکت فعال بخش های غیر دولتی و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت آنها بکار بندند که این تلاش ها در قالب مشارکت های عمومی خصوصی متبلور شده و موجب تسریع در روند توسعه اقتصادی کشور ها خواهد شد.

طبق قانون" تاسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی"، شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان شرکتی است که بمنظور تسریع در رشد و توسعه شهرستان، هدایت منابع مردمی به بخشهای تولیدی، بسترسازی برای ورود به فعالیتهای اقتصادی، انجام طرحهایی که به دلیل افزونه زا (رانت زا) بودن آنها، قابل واگذاری به بخش خصوصی نمی باشند تشکیل می شود. این شرکتها تابع قانون" تاسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی" ، قانون بخش تعاونی و قانون اجراء سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی می باشند.

براساس بند (9) ماده (1) قانون «اجراء سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی»، تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت‌های موجود در قانون مذکور تشکیل شده باشد.

در این نوع تعاونی‌ها سرمایه به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است و مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین خواهند کرد. بنابراین مهمترین دغدغه کارآفرینان و صاحبان سرمایه یعنی تأمین سرمایه برای کارهای بزرگ تولیدی از این طریق برطرف خواهد شد.

توسعه و عمران شهرستان نیر با تاکید بر مشارکت مردمی و جذب سرمایه های کوچک و همچنین جلوگیری از رانت خواری و تسریع در روند اجرای پروژهایی که معطل مکانده و یا گاها از پیمانکاران نالایق خلع ید خواهد شد با ایجاد شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان نیر جان دوباره ای خواهد گرفت.

مشارکت عمومی در این گونه شرکتها ضامن موفقیت اشتغالزایی و رفع غبار محرومیت از چهره شهرستان نیر خواهد شد.

این شرکت طبق قانون با مشارکت حداقل نیم درصد از اهالی شهرستان و با عضویت افراد ساکن ، متولد و یا شاغل در شهرستان به ثبت خواهد رسید.

ارسالی از فرهاد ثنایی

ارسال نظرات
آخرین اخبار