مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: با اعلام موافقت سازمان ميراث فرهنگي و ارائه مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری كشور ، به زودي فصل جديد كاوش در محوطه پارينه سنگي ميرك سمنان آغاز مي‌شود.
کد خبر: ۸۷۵۷۰۹۷
|
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان، به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگری استان سمنان، «حسين خواجه بيدختي» افزود: فصل جديد كاوش در محوطه ميرك به سرپرستي دكتر حامد وحدتي نسب و با همكاري پژوهشگران مركز CNRS كشور فرانسه از جمله دكتر ژيل بريون از هفدهم مهر ماه امسال آغاز مي‌شود.

وي با بيان اينكه فصل جديد كاوش در محوطه ميرك تا آذر ماه امسال ادامه خواهد داشت، گفت: نتايج اين برنامه پژوهشي در قالب سخنراني يا چاپ به صورت مقاله يا كتاب ارائه مي‌شود.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: پژوهش فصل قبل با هدف بازسازی اقلیمی، رسوب شناسی، تدوین نحوه شکل گیری محوطه و ارائه گاه نگاری قطعی با همکاری متخصصین مرکز ملی علوم کشور فرانسه اجرا شد.

محوطه‌های میرک و دلازیان که به نام تپه های میرک و دلازیان نیز ياد شده اند، نخستین بار در جریان بررسی‌های باستان شناختی استان سمنان در سال 1364 خورشیدی شناسایی و معرفی شدند.

در سال 1387 برای نخستین بار نمونه برداری تصادفی و روستایی از سطح محوطه دلازیان انجام گرفت و نتایج این پژوهش مقدماتی در کنگره باستان شناسی خاورمیانه کهن در دانشگاه ساپیانزای رم ارائه شد.

در سال 1388 نيز با صدور مجوز بررسی کامل این منطقه جغرافیایی، تیم کاوش به مدت یک ماه به شناسایی، نمونه برداری روشمند و طبقه بندی آثار به دست آمده از میرک و دلازیان پرداختند.

نتایج حاصل از این فعالیت میدانی که در قالب چندین مقاله،سخنرانی و پایان نامه به چاپ رسیده حاکی از آن است که میرک به لحاظ نوع و پراکنش دست افزارها و همچنین ابعاد محوطه در زمره یکی از بزرگترین محوطه های روباز پارینه سنگی در ایران و چه بسا خاورمیانه است.

تخمین های ابتدایی حاکی از وجود بالغ بر صدها هزار تا يك ميليون قطعه سنگ بر روی سطح است و از منظر گاهنگاری و با توجه به حضور شاخص‌های ادوار مختلف پارینه سنگی، میرک دارای بیشترین استقراراز دوران پارینه سنگی میانی (حدود 250 هزار تا 40 هزار سال پیش) و همچنین پارینه سنگی جدید (حدود 40 هزار تا 18 هزار سال پیش) بوده است .

محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها