دو محصول دانش بنیان تولید کود ارگانیک و پلیمرهای زیستی و نرم افزار هوشمند برنامه ریزی عملیات دوشنبه شب با حضوراستاندار در پایک علم و فناوری هرمزگان رونمایی شد.
کد خبر: ۸۷۵۷۳۴۵
|
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در آیین رونمایی از این دو محصول گفت : نرم افزار هوشمند برنامه ریزی با هدف افزایش بهره وری توسط شرکت زمان پردازان اسپادان طراحی و تولید شده است.

علی فتی اظهار داشت : از کود ارگانیک و پلیمرهای زیستی شرکت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا که از جلبک های خلیج فارس تولید می شود و در صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: این محصول دانش بنیان می تواند زمینه ساز اشتغال روستاییان ساحل نشی هرمزگان را فراهم سازد.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان اضافه کرد : یکی از بزرگترین مشکل های این پارک در ارائه خدمات به صاحبان ایده ، واحدهای فناوری و شرکت های دانش بینان کمبود فضای فیزیکی است.

وی ابراز داشت : واگذاری ساختمانی که اکنون پارک علم وفناوری در آن مستقر است به این مجموعه می تواند کمک خوبی برای شرکت های دانش بنیان ، واحدهای فناور و این پارک باشد.

فتی ابراز داشت: عملیات احداث پارک علم و فناوری هرمزگان آغاز شده که پیشرفت خوبی نیز دارد که امید می رود مطابق برنامه ریزی انجام گرفته آماده شود.

رئیس پارک علم و فناوری با انتقاد از نحوه همکای و تعامل دستگاه ها و نهادهای دارای امکان های آزمایشگاهی ، افزود : امکانی فراهم شود که این دستگاه ها امکان های آزمایشگاهی خود را با تعرفه مناسب در اختیار این پارک و شرکت های دانش بنیان قرار دهند.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست ها و ارائه گزارش عملکرد مشکلی را حل نمی کند ، خاطر نشان ساخت : به جای ارائه گزارش عملکرد باید راهکار حل مشکل ها ارائه شود و شرکت های دانش بنیان با اقدام های خود در این راستا گام برداشته اند.

فتی یادآور شد : از دستگاه های مستقر در هرمزگان تقاضا داریم در حمایت از این گونه فعالیت های مثبت از محصول های تولیدی شرکت های دانش بنیان استان استفاده کنند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان یادآور شد : هم اکنون 85 شرکت که 15 شرکت آن دانش بنیان هستند در مجموعه پارک علم و فناوری هرمزگان مستقر هستند.

وی اضافه کرد : گردش مالی شرکت های مستقر در این پارک به حدود 50 میلیارد ریال در سال می رسد.

مدیر شرکت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت 25 ساله خود بر روی جلبک ها اظهار داشت : برای تولید کود ارگانیک و پلیمرهای زیستی که امروز با حضور استانداری هرمزگان رونمایی شد دو سال زمان صرف شده است.

جهلوه سهرابی پور اضافه کرد : این محصول ها در صنایع غذایی ، دارویی ، بهداشتی ، نساجی ، آزمایشگاه های تشخیص طبی و به خصوص علم زیست شناسی و مطالعه های ملکولی کاربرد دارد.

وی ابراز داشت : هم اکنون این محصول دارای متقاضی است ولی مشکل اصلی تولید مواد اولیه و به خصوص جلبک ها است که باید درون دریا تولید شوند.

مدیر شرکت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا خاطرنشان کرد : برای این منظور نهاد و سازمان مجوز دهنده فعالیت های کشاورزی در دریا باید مشخص باشد درحالی که اکنون در این زمینه مشکل هایی وجود دارد.

سهرابی پوی بیان کرد: درصورت حل این مشکل می توان زمینه اشتغال خانواده های روستاهای ساحلی هرمزگان را فراهم کرد.

مدیر شرکت زمان پردازان اسپادان تولید کننده نرم افزار هوشمند عملیات با نام هنگام نیز ابراز داشت: این نرم افزار با هدف افزایش بهره وری در سازمان ها و صنایع در مدت یک سال طراحی و تولید شده است.

وی ابراز داشت : این محصول دارای نمونه مشابه داخلی نبوده و درآن از آخرین فنون نرم افزار نویسی بکار گرفته شده و در هفته گذشته به عنوان برگزیده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور معرفی شد.

استان هرمزگان تا قبل از سال 86 مرکزی برای مراجعه پژوهشگران ، دانشجویان و صاحبان ایده جهت تبدیل طرح ها و ایده هایشان به محصول تجاری و فروش آن در بازار نداشت که با طرح راه اندازی مرکز رشد در دانشگاه هرمزگان ، ماموریت پیگیری راه اندازی این مرکز به علی فتی داده شد.

پس از راه اندازی مرکز رشد دانشگاه هرمزگان در 22 اسفند سال 87 با فاصله کوتاهی از آن مرکز رشد جهاد دانشگاهی استان نیز راه اندازی شد و با سرانجام یافتن راه اندازی مرکز رشد دانشگاه هرمزگان، ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری درون این دانشگاه مطرح و کارهای ابتدایی لازم و مذاکره با وزارت علوم آغاز شد.

در نهایت وزارت علوم دولت نهم تصمیصم گرفت پارک ها را استانی و ماموریت آنها را بزرگتر کند زیرا دغدغه پژوهش در دانشگاه ها افزون بر تبدیل دانش به فناوری بود.

زمینی روبروی دانشگاه به اضافه پنج میلیارد ریال اعتبار در زمان استانداری اسبق (صاحب محمدی) به پارک علم و فناوری هرمزگان اختصاص یافت و براساس تفاهم نامه بین وزارت علوم و استانداری هرمزگان ، استانداری هرمزگان باید از تاسیس پارک علم و فناوری استان حمایت کرده و چهار هزار و 500 متر فضای فیزیکی در اختیار آن قرار دهد و وزارت علوم نیز مجوز راه اندازی بدهد و حمایت کند.

پارک علم وفناوری هرمزگان سال 90 در ساختمان مسکن و شهرسازی استان آغاز به کار کرد ولی به واسطه نداشتن بودجه ؛ بدون هویت محسوب می شد.

سرانجام در سال 92 پارک علم و فناوری هرمزگان دارای ردیف بودجه شد و به طور رسمی فعالیت خود را با آغاز به همراه شش پارک دیگر به عنوان پارک های نسل سوم و جدید آغاز کرد.

ارسال نظرات