عقبایی: افزایش معاملات مسکن رشد قیمت را منجر نمی‌شود/ رضایی کوچی:ضرورت تسریع در خروج مسکن از رکود

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه تا بهار سال ۹۶ رشد معاملات مسکن را شاهد خواهیم بود، گفت: با رشد معاملات مسکن افزایش قیمت‌ها رخ نخواهد داد.
کد خبر: ۸۷۵۷۴۳۱
|
۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسام عقبایی با بیان اینکه جدول سینوسی بازار مسکن در 30 سال گذشته متغیرهای متفاوتی داشته است، گفت: در برخی از دوره‌ها رشد قیمت مسکن از خط تورم بیشتر شده و برخی مواقع هم سطح تورم بوده و همچنین گاهی نیز از خط تورم کمتر بوده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه جدول سینوسی بازار مسکن از سال 71 تا 91 همواره متغیر بوده است، افزود: از سال 71 تا 91 ما به طور متوسط رشد نامتعارف در قیمت مسکن داشته‌ایم که این مهم از سوی مرکز آمار تائید شده است.

رشد قیمت مسکن متناسب و سازگار با رشد درآمد مردم نیست

عقبایی ادامه داد: بین 6 هزار درصد تا 9 هزار درصد رشد قیمت مسکن در سال‌های 71 تا 91 در کشور داشته‌ایم که متوسط رشد قیمت 60 تا 90 برابر شده است.

وی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن نامتعارف و غیرمنطقی بوده است، تصریح کرد: رشد قیمت مسکن متناسب و سازگار با رشد درآمد مردم نیست.

عقبایی با تاکید بر اینکه از سال 91 تاکنون بازار مسکن وارد رکود جدی شده است، گفت: رکود بازار مسکن تا اوایل سال جاری نیز ادامه داشته و در بعضی از حوزه‌ها اکنون نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های 92، 93 و 94 بازار مسکن با رکود بی‌سابقه و پایداری مواجه شده است، افزود: رکود بازار مسکن در سال‌های گذشته به اندازه رکود 3 سال اخیر پایدار و عمیق نبوده و با سرعت بیشتری تغییر وضعیت صورت می‌گرفت.

عقبایی با تاکید بر اینکه همه فعالان حوزه ساختمان و همچنین فعالان اقتصادی و دولتی با توجه به بسته پیشنهادی دولت که در سال 93 در جهت خروج از رکود مطرح کرد به دنبال راهکارهایی بودند که بتوانند وضعیت بازار مسکن را بهبود داده و از رکود خارج کنند، گفت: در بسته خروج از رکود نخستین بحث مربوط به پتروشیمی و نفت بود و موضوع دیگر بخش مسکن بود.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که کشور قبل از برجام داشت و با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ما در حوزه نفت نتوانستیم نیازهای کشور را پوشش دهیم از این رو خود دولت  به بازار مسکن به عنوان بازار پیش برنده که اقتصاد ایران را می‌تواند دچار تحولی کند نگاه کردند.

عقبایی

 

رشد 15 تا 18 درصدی حجم معاملات در تهران را شاهد بودهایم

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 95 رشد تقریبا بین 15 تا 18 درصدی را در حجم معاملات در شهر تهران داشته‌ایم، گفت: در سطح کشور این معاملات وجود نداشته و می‌توان گفت معاملات مسکن سیر سعودی نداشته است.  

عقبایی با اشاره به عوامل بروز رکود در بازار مسکن افزود: معمولا زمانی که شاهد رشد غیر منطقی و نامتعارف قیمت مسکن هستیم باید انتظار بروز رکود عمیق و سنگین در بازار مسکن را داشته باشیم.  

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه در سال 86 و 91 پس از افزایش قیمت مسکن، رکود بی‌سابقه بر بازار حاکم شده است، تصریح کرد: در سه ماهه پایانی سال 91 افزایش قیمت مسکن به ویژه در سطح شهر تهران بیش از 120 درصد بوده است که این رشد قیمت با هیچ مبانی اقتصادی سازگار نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه رشد حباب گونه و سوداگرانه قیمت مسکن در سال‌های اخیر در نتیجه هجمه سرمایه‌ها به بازار رخ داد، گفت: سیاست‌های پولی و بانکی نیز در رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

عقبایی ادامه داد: سیاست‌های پولی و بانکی ما تاثیرگذار در اقتصاد مسکن ما بوده؛ زیرا این سیاست‌ها ایراد و اشکال‌های قانونی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه مجلس دهم اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی را در دستورکار خود قرار داده است،تاکید کرد: این قوانین باعث شده که شاهد رشد قارچ گونه موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های بدون مجوز باشیم.

عقبایی با تاکید براینکه ماموریت اصلی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری سرمایه‌گذاری و حمایت از تولیدکننده باشد،افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری با سپرده‌های مردم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن کرده‌اند.

برخی از بانک‌های دولتی بیش از 20 هلدینگ ساختمانی دارند

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از بانک‌های دولتی بیش از 20 هلدینگ ساختمانی دارند که همه این موارد خلاف قانون بانکداری بوده و بنگاه‌داری آن‌ها را رقم زده‌ است.

عقبایی با تاکید بر اینکه مجلس باید از اختیارات قانونی خود درخصوص عملکرد بانک‌ها استفاده کند،تصریح کرد: مجلس و سازمان بازرسی باید با تقویت نظارت‌ها جلوی مسیر انحرافی بانک‌ها را بگیرند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه انحراف درمسیر بانکداری و سرمایه‌گذاری بانک ها در مسیر ساخت و ساز بسیاری از تولیدکنندگان مسکن  و فعالان این حوزه را حذف کرد، گفت: با تمایل بیشتر فعالان حوزه مسکن برای سرمایه گذاری در بانک، انگیزه بانک‌ها برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن بیشتر شد که نتیجه آن واماندگی بازار مسکن از رکود است.

عقبایی ادامه داد: رشد نامتعارف قیمت مسکن در سال‌های گذشته عامل دیگری است که به رکود بازار مسکن دامن زده است که نتیجه آن غیر همسو بودن قیمت‌ها با درآمد افراد جامعه است.

وی با بیان اینکه نزدیک شدن به دهه 90، افزایش اجاره نشینی را رقم زده است، تصریح کرد: در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم، اجاره نشینی افزایش یافته است.

عقبایی با بیان اینکه سیاست‌ها در راستای افزایش قدرت خرید بازار موفق نبوده است،گفت: باید در راستای افزایش قدرت خرید به دهک‌های پایین جامعه توجه ویژه‌ای شود.

عقبایی

تسهیلات اعطایی کمتر از 12 درصد از ارزش مسکن را شامل می‌شود

وی ادامه داد: متاسفانه سیاست‌های اعمال شده نتوانسته به خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه منجر شود از این رو تسهیلات اعطایی مسکن نیز هرچند به خروج بازار مسکن از رکود کمک کرده اما نتوانسته نیازهای اقشار ضعیف جامعه را برطرف کند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه تسهیلات اعطایی مسکن کمتر از 12 درصد از ارزش یک آپارتمان متوسط در شهر تهران است، گفت: افزایش میزان تسهیلات ما متناسب با افزایش قیمت مسکن نبوده که بتواند قدرت خرید مردم را بیشتر کند.

عقبایی با تاکید بر اینکه ازدیاد قوانین یکی از موانع پیش روی مسکن برای خروج از رکود است،افزود: توجه به بخش خصوصی یکی از راهکارهایی است که خروج مسکن از رکود را ممکن می‌کند.

ضرورت اصلاح قانون پیش فروش مسکن

وی ادامه داد: در حوزه مسکن و قوانین مرتبط با آن در شرایط فعلی کشور رقمی در حدود 40 درصد بازار مسکن مربوط به پیش فروش است که از نظر اقتصادی می‌تواند به عنوان یک تهدید قلمداد شود؛زیرا اگر خرید منطقی صورت نگیرد می‌تواند به متضرر شدن افراد منتهی شود.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه نقص قوانین در خصوص پیش فروش واحدهای ساختمانی به متضرر شدن عده‌ای منتهی شده است، گفت: برای افرادی که با دید باز و به صورت منطقی اقدام به پیش فروش می‌کنند می‌تواند فرصتی استثنائی قلمداد شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دهک ضعیف جامعه نمی تواند به یکباره قیمت خرید مسکن را بپردازد با مقوله پیش فروش می‌توانند طی چند سال صاحب خانه شوند لذا باید برای مفید بودن موضوع پیش فروش قانون در این باره اصلاح شود.

عقبایی با بیان اینکه قانون پیش فروش مسکن یکی از موانع پیش روی رشد و عبور از رکود بازار مسکن تلقی می‌شود، افزود: این قانون بسیاری از انبوه‌سازان، فعالان حوزه مسکن و همچنین مهندسان ناظر و غیره را دچار مشکل و سردرگمی کرده است.

وی ادامه داد: از جمله نواقص موجود در قانون پیش فروش مسکن یکی لحاظ سند دار بودن تمامی واحدها برای پیش فروش و دیگری نادیده گرفتن نقش مشاوران املاک است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه در مرداد و شهریورماه سال جاری 15 هزار و 977 قرارداد خرید و فروش و 19 هزار و 838 قرارداد اجاره در سطح شهر تهران داشته‌ایم، گفت: در مجموع در شهریورماه سال جاری 36 هزار و 248 قرارداد مسکن در سطح شهر تهران منعقد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 6 هزار و 200 قرارداد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه رشد صعودی قراردادهای مسکن در سال جاری به ویژه در سطح شهر تهران مشهود است، افزود: چنین رشدی در شهرستان ها و استان های دیگر دیده نمی شود.

عقبایی با تاکید بر اینکه خیز خروج از رکود در بسیاری از استان های کشور رخ نداده است، گفت: خیز خروج از رکود معمولا از پایتخت نشات می گیرد و پیش بینی ما این است که در فصل پاییز در شهرهای بزرگ و در فصل زمستان در شهرهای کوچک شاهد سرایت روند خروج بازار مسکن از رکود باشیم.

تا پایان بهار 96 افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه تا پایان سال جاری افزایش حجم معاملات مسکن را شاهد خواهیم بود، افزود: با افزایش حجم معاملات رشد قیمت ها در بازار مسکن رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: تا آغاز فصل تابستان در سال 96 بازار مسکن علی رغم افزایش حجم معاملات ظرفیت هیچ افزایش قیمتی را نخواهد داشت.

عقبایی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام شده قیمت مسکن در برخی نقاط کشور از بهترین نقاط کشورهای اروپایی نیز گران تر است، گفت: در حال حاضر نیز حباب قیمتی در بازار مسکن وجود دارد.

عقبایی

 

70 درصد بهای مسکن را قیمت زمین به خود اختصاص داده است

وی با تاکید بر اینکه بیش از 70 درصد قیمت مسکن را قیمت زمین به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: باید با مدیریت صحیح سهم بالای قیمت زمین را در قیمت مسکن کاهش داد.

عقبایی با بیان اینکه عزمی برای حذف یا کاهش قیمت مسکن از نرخ مسکن وجود ندارد، گفت: دولت یا مجلس باید در غالب لایحه یا طرح باید این مهم را دنبال کنند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مدیریت زمین و بهای آن و همچنین تولید ساختمان می تواند قیمت مسکن را کاهش دهد، افزود: مسکن باید از حیطه کالای سرمایه ای خارج شود تا تعادل قیمتی در این بازار رخ دهد.

عقبایی با بیان اینکه متاسفانه در تولید مسکن هنوز در کشور صنعتی نشده ایم، گفت: 80 درصد تولید مسکن در کشور ما سنتی بوده که این مسیر توازن میان عرضه و تقاضا را فراهم نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ما سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که اگر این میزان از امسال در کشور تولید شود تا 12 سال آینده بازار مسکن با عرضه و تقاضای منطقی قیمت را متناسب خواهد کرد.

عقبایی با انتقاد از نبود برنامه منسجم در حوزه تامین مسکن جامعه، افزود: باید با برنامه‌ریزی مشخص توازن بازار مسکن پیگیری شود.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عقیده بسیاری از کارشناسان، مشاوران املاک نقش عمده‌ای در نابسامانی بازار مسکن دارند، تصریح کرد: ما در حال حاضر در امر خرید و فروش و همچنین اجاره نهاد متولی قیمت‌گذاری نداریم و بازار و همچنین عرضه و تقاضا نسبت به قیمت‌گذاری‌ها اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش تقاضا قیمت خرید فروش و یا اجاره مسکن را افزایش می‌دهد، گفت: ما نمی‌توانیم با قیمت گذاری‌های جبری بازار را از تابعیت عرضه و تقاضا خارج کنیم.  

عقبایی

 

یک پنجم نرخ مسکن به عنوان اجاره بها در نظر گرفته میشود

عقبایی با تاکید بر اینکه یک پنجم قیمت مسکن برای بحث اجاره‌بها در نظر گرفته می‌شود، افزود: عرف تعیین نرخ اجاره بها یک پنجم قیمت مسکن است اما گاهی برخی موجران پا را از عرف مذکور فراتر گذاشته و قیمت‌های بیشتری را در نظر می‌گیرند.  

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه در سال‌های 92، 93 و 94 افزایش قیمت مسکن نداشته‌ایم رشد نرخ اجاره بها جای تعجب دارد، تصریح کرد: اجاره‌بها باید تابعی از قیمت مسکن باشد اما دلیل افزایش نرخ اجاره‌بها در سال‌های مذکور این است که موجران ما با رویکرد کسب درآمد اقدام به افزایش نرخ‌ها می‌کنند.

عقبایی ادامه داد: برخی دیگر از موجران با مقایسه نرخ تورم نسبت به افزایش قیمت اجاره‌بها اقدام می‌کنند که با این اوصاف رشد نرخ اجاره‌بها در سال‌هایی که قیمت مسکن ثابت است رخ می‌دهد.

دریافت کد رهگیری برای هر نوع معامله مسکن ضروری است

وی با بیان اینکه مردم برای انجام هر نوع معامله مسکن باید کد رهگیری دریافت کنند، تصریح کرد: براساس آخرین مصوبه هیات وزیران کد رهگیری در هر معامله‌ای باید لحاظ شود و مشاوران املاک بابت آن نباید از مردم پولی مطالبه کنند.

عقبایی با تاکید براینکه دریافت کد رهگیری ضمانت امنیت معاملات مسکن است،گفت: اگر معامله‌ای بدون دریافت کد رهگیری انجام شود باید به اصل آن شک کرد.

وی ادامه داد: مشاوران املاک تنها مجاز به دریافت حق‌الزحمه خود در حین معاملات هستند و برای ارائه کد رهگیری هیچ پولی نباید دریافت کنند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه اتحادیه مشاوران املاک آماده رسیدگی به شکایات مردم است، گفت: مردم می‌توانند با شماره‌گیری 7334 هر نوع شکایت خود را به اتحادیه ابلاغ و منتظر رسیدگی ما باشند.

 محمدرضا رضایی کوچی

 

رضایی کوچی:ضرورت تسریع در خروج مسکن از رکود/بانک ها ساختمان سازی را رها کنند

رئیس کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت تسریع در خروج مسکن از رکود، گفت: تسهیلات دهی در حوزه مسکن باید متناسب با توان مالی اقشار مختلف جامعه در دستور کار قرار بگیرد.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت تسریع در خروج مسکن از رکود، گفت: رشد ساخت و ساز و همچنین حمایت از تولید مسکن راهکاری برای خروج این بخش از رکود است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تسهیلات دهی در حوزه مسکن توانسته تاحدودی به ایجاد رونق در این بازار کمک کند، تصریح کرد: تسهیلات دهی در حوزه مسکن باید متناسب با توان مالی اقشار مختلف جامعه در دستور کار قرار بگیرد.

رضایی کوچی ادامه داد: باید نرخ سود تسهیلات مسکن کاهش یابد تا به این ترتیب رونق بازار مسکن رخ دهد.

انتقاد از ورود برخی بانک ها در حوزه ساختمان سازی

وی با اشاره به ورود برخی بانک ها در حوزه ساختمان سازی،گفت: باید با هر نوع فعالیت بانک ها که روند ساخت و ساز و حضور تولیدکنندگان را محدود می کند،برخورد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن در رکودی بی سابقه به سر می برد، افزود: برای خروج مسکن از رکود باید سیاست های مشخصی از سوی مسئولان اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با انتقاد از قرارگرفتن مسکن در حیطه کالای سرمایه ای یادآورشد:با قرار گرفتن مسکن در حیطه کالاهای مصرفی،به طورحتم بهبود وضعیت قیمتی آن را شاهد خواهیم بود./

ارسال نظرات