هفدهم مهر ماه سال گذشته بود که سردار شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان خبر شهادت سردار حسین همدانی را تایید کرد.
کد خبر: ۸۷۵۷۷۶۸
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، تشییع باشکوه پیکر سردار همدانی در تهران و همدان، بار دیگر عظمت و جایگاه ویژه این سردار بزرگ اسلام را برای همگان روشن کرد؛ در بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی به شهادت رسیدن شهید همدانی می خوانیم:" این رزمنده‌ی قدیمی و صمیمی و پر تلاش، جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهه‌های شرف و کرامت، در دفاع از میهن اسلامی و نظام جمهوری اسلامی گذرانید و مقطع پایانی عمر با برکت و چهره‌ی نورانی خود را در دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام و در مقابله با اشقیای تکفیری و ضد اسلام سپری کرد، و در همین جبهه‌ی پر افتخار به آرزوی خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیل الله نائل آمد و فضل و رحمت الهی بر او گوارا باد".

هزار نیروی سپاه در نظر سردار همدانی 4 هزار نیرو بود

"فرماندهی لشکر 32 انصارالحسین استان همدان، فرماندهی لشکر 16 قدس استان گیلان و معاونت عملیات قرارگاه قدس" مسئولیت های سردار همدانی در دوران دفاع مقدس و " فرمانده قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشکر 4 بعثت، رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران، جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه (دو دوره)، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین و فرماندهی سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ" از جمله مهمترین مسئولیتهای سردار همدانی در تاریخ سی و هشت ساله انقلاب اسلامی محسوب می شد.

اکنون و در روزهای منتهی به اولین سالگرد شهادت سردار همدانی، به گفت‌وگو با سردار احمد بیگدلی معاون عملیات سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ نشسته ایم. سرداری که به گفته خودش بیش از سایر فرماندهان نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شهید همدانی و خانواده ایشان رفت و آمد و مراوده داشته است.

 در ادامه این گفت‌وگو را می خوانیم:

هزار نیروی سپاه در نظر سردار همدانی 4 هزار نیرو بود

آشنایی شما و سردار همدانی چگونه و از چه زمانی آغاز شد؟

آشنایی ما با شهید همدانی قبل از انقلاب و از سال 56 بوده و این همراهی تا لحظه شهادت ایشان ادامه داشت؛ به سبب آنکه ما با شهید همدانی یک نسبت خانوادگی داشتیم، ایشان را به طور کلی به عنوان یک فرد انقلابی و مبارز می شناختیم؛ بعد از انقلاب به عنوان یک رزمنده و یک فرمانده در جبهه های غرب مشغول شد و زمانیکه در سال 61 در تیپ حضرت رسول (ص) حضور پیدا کرد، ما هم توفیق همرزمی با ایشان را از آن مقطع به دست آوردیم.

هزار نیروی سپاه در نظر سردار همدانی 4 هزار نیرو بود

کمی در خصوص ویژگی های کاری و اخلاقی سردار همدانی برایمان توضیح دهید؛ آیا درست است که سردار همدانی در هنگام کار عصبانی بودند؟

عصبانیت به معنای خشم و کینه به هیچ عنوان در سردار همدانی وجود نداشت، اما ایشان به لحاظ جدیت در کار مثال زدنی بودند؛ از سوی مقابل عطوفت و مهربانی و همراهی با نیروها در کار، از دیگر مشخصات بارز در رفتار سردار همدانی بود.

صمیمت ایشان با نیروها بسیار زیاد بود؛ البته شرایط و اقتضائات سنی ایشان هم به گونه ای بود که همه نیروها، بیشتر از آنکه به لحاظ دستوری از صحبت های سردار همدانی اطاعت کنند، همواره حرمت های پدری ایشان را مدنظر قرار می دادند و با جان و دل برایشان کار می کردند.

خودش را همیشه خادم مردم می دانست و بسیار مردم دار بود؛ حتی امروز هم آن رفتار و ساده زیستی ایشان همچنان بر سر زبان هاست؛ به عنوان نمونه ایشان از یکی از معاونین خود می پرسیدند "چند پرسنل تحت امر دارید؟"، آن معاون هم در پاسخ می گفت "هزار نفر" و شهید همدانی فورا می گفتند "نه، شما 4 هزار نفر پرسنل دارید، شما باید خانواده های نیروهایتان را هم حساب کنید".

سردار همدانی رفتاری ساختارمحور داشتند و اهل نوآوری، خلاقیت و ابتکار عمل بودند؛ ایشان به مرحله ای رسیده بودند که تشخیص ها و تدابیرشان همواره کارساز بود؛ از سوی دیگر هم به هیچ عنوان مسائل طبقه بندی شده را بیان نمی کردند و حیطه بندی های لازم را همواره در کار رعایت می کردند.

شهید همدانی تا 7 سال پیش هم مستاجر بودند/ماشینی بالاتر از "تندر 90" سوار نشد

در خصوص وضعیت زندگی شهید همدانی در تهران برایمان بگویید؛ درست است که ایشان سال های سال اجاره نشین بودند؟

بله درست است؛ سردار همدانی به هیچ عنوان به دنبال مادیات نبودند؛ آنقدر که برای دیگران تلاش می کردند برای ارتقای سطح زندگی‌شان تلاش نمی کردند؛ شهید همدانی تا 7 سال پیش هم مستاجر بودند؛ حتی منزلی که در شهرک شهید محلاتی خریداری کردند را با اصرار و پیگیری ما گرفتند؛ ما تلاش کردیم تا ایشان راضی شوند وام بگیرند و این مسکن را تهیه کنند؛ ایشان حتی تا آخرین لحظه هم ماشینی بالاتر از "تندر 90" سوار نشدند.

البته این را هم باید بگوییم که ساده زیستی در تمام کادر سپاه علی الخصوص فرماندهان ارشد و رده بالای سپاه وجود دارد و این ویژگی صرفا به سردار همدانی خلاصه نمی شود.

فرزندان شهید همدانی مثل آقازاده ها رفتار نمی کنند

آیا فرزندان شهید همدانی را می توان جزو "آقازاده ها" دانست؟

فرزندان سردار همدانی هم مثل خودشان و هم طبقه با سطح متوسط جامعه بودند؛ تا قبل از شهادت سردار همدانی، ما هیچ گاه فرزندان ایشان را در مجامع عمومی و رسمی نمی دیدیم؛ به هیچ عنوان اینگونه نبود که فرزندان شهید همدانی به دلیل موقعیت پدرشان به دنبال کسب امتیازات مختلف باشند؛ آنها اصلا مثل آقازاده ها رفتار نمی کنند.

فرزندان شهید همدانی بسیار با استعداد هستند و به لطف الهی امروز بدون کوچترین استفاده ای از رانت پدرشان، روی پای خودشان ایستاده اند.

اداره وضعیت تهران در ایام فتنه برای شهید همدانی کار سختی نبود

در زمان فتنه سال 88 عملکرد سردار همدانی در سپاه تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

سردار همدانی در نیمه سال 88 و در اواسط هشت ماه فتنه آن سال، فرماندهی سپاه تهران تحویل گرفتند؛ در جایی یادم است چند نفر نوجوان دستگیر شدند که ظاهر موجهی هم داشتند، سردار گفتند "اگر به قرینه ای نرسیدید، اینها را آزاد کنید"؛ سردار این افراد را اغفال شده و گمراه شده می دانست.

سردار همدانی به خوبی جریان ها و گروههای سیاسی را می شناخت و به همین دلیل هم سعه صدر بالایی از خود نشان می داد و مسائل را به هیچ عنوان غیرقابل تحمل نمی دید؛ به همین دلیل اداره وضعیت آن زمان تهران در ایام فتنه برای ایشان کار سختی نبود.

تاثیرات گسترده شهید همدانی در جبهه سوریه  

به عنوان سوال پایانی در خصوص کیفیت حضور سردار همدانی در سوریه توضیح دهید؛ دامنه تاثیرگذاری این حضور را تا چه حدی می دانید؟

سردار همدانی نقش اثربخشی در سوریه داشتند و در آنجا نیروی مردمی بسیج را تشکیل دادند؛ ایشان می گفتند سوریه باید احمد متوسلیان ها و شهید همت ها داشته باشد؛ "نگاه اسطوره ای به فرماندهان و نقش آفرینان صحنه ای در مبارزه با تکفیری ها" را سردار همدانی در سوریه به راه انداخت.

ایشان بعد از پایان بخشی از ماموریتشان در سوریه و آمدنشان به تهران، تجربیات خود را در اختیار سایر مستشاران نظامی ایران قرار می دادند و در ماموریت آخری که به شهادت رسیدند نیز به صورت داوطلبانه به سوریه رفته بودند.
 
 
منبع: میزان
ارسال نظرات