توسط یک کارگر نخبه بسیجی صورت گرفت
کامل یعقوبی، مبتکر بسیجی و کارگر نخبه بسیجی از استان گیلان که تولیدکننده کود ارگانیک از انواع مختلف ضایعات چوب نظیر ضایعات کشاورزی، ساقه پنبه و... می‌باشد.
کد خبر: ۸۷۵۷۸۴۰
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،کامل یعقوبی، مبتکر بسیجی و کارگر نخبه بسیجی از استان گیلان که  تولیدکننده کود ارگانیک از انواع مختلف ضایعات چوب نظیر ضایعات کشاورزی، ساقه پنبه و... می‌باشد.

- خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟

کامل یعقوبی هستم، کارشناس ارشد مهندسی شیمی، گرایش بیوتکنولوژی از استان گیلان

در زمینه تولید کودهای ارگانیک، بهبود کیفیت، خمیر کاغذ و مانند آن فعالیت می‌کنم.

- چه ابتکاری موجب شد که به عنوان کارگر بسیجی نخبه معرفی شوید؟

من توانستم از مواد اولیه فراوانی که از ضایعات چوب به جا می‌ماند و از درختان و ضایعات آن انباشته شده و بلا استفاده بود، با تولید کود تبدیل به ارزش افزوده نمایم.

- چطور این ایده به ذهن شما رسید و چه کردید؟

با توجه به اینکه در کارخانجات کاغذ و...، ضایعات بسیاری از چوب‌ها و پوست درختان به جا می‌ماند، راه‌های مختلفی برای آن بررسی شد. ساده‌ترین، بهینه‌ترین و مؤثرترین راه این بود که از این ضایعات چوبی که شامل خورده ریزه چوب، پوسته چوب و... بود، کود ارگانیک تولید کنیم. لذا از مرحله آزمایشگاهی شروع کردیم و تا تولید صنعتی اقدام نمودیم.

- با توجه به اینکه در این کار، تجربه قبلی نداشتید، چطور موفق شدید؟

با توجه به رشته تحصیلی‌ام، مواد ارگانیک چوب را که تجدیدپذیر و قابل استفاده‌اند، شناسایی کردیم. کاری که ما کردیم این بود که از خودمحیط استفاده کرده و با غنی‌سازی محیط، این مواد را تجزیه کرده به گیاهخاک تبدیل نمودیم. یعنی زمان را با علم و مطالعه کوتاه کردیم تا از نظر هزینه به صرفه شود.

با بررسی گرما، ph.، رطوبت، میکروالمنت‌ها و ماکروالمنت‌ها، زمان تجزیه چوب را به کوتاه‌ترین زمان ممکن رساندیم. موادی که در محیط عادی، 3-4 سال زمان برای تجزیه نیاز دارد، در این شرایط 2-3 ماهه تجزیه می‌شود و به کود بیوکمپوست تبدیل می‌گردد.

- از چه زمانی این کار را شروع کردید؟

از سال 84 مطالعات را آغاز نمودیم. سال 85 در آزمایشگاه و تا سال 86 نتیجه‌گیری نموده و شروع به راه‌اندازی صنعت کردیم. اما متأسفانه به دلیل کمبود سرمایه، این راه‌اندازی صنعتی هنوز هم به طول انجامیده و به سرانجام نرسیده است.

- تفاوت کود تولیدی شما با سایر کودهای ارگانیک و غیر ارگانیک در چیست؟

در سایر کودهای ارگانیک، مواد اولیه غیر چوب است مثل زباله‌های شهری و یا میوه و دورریزها که در اروپا به آن شکل تولید می‌شود. حتی در کرمانشاه ایران نیز کارهایی شده. مواد اولیه آن‌ها تجدیدپذیرند و زمان کوتاه‌تری لازم دارند. اما مواد سلولوزی مثل چوب، دیرتخریب‌پذیرند. اخیراً افرادی از ضایعات پسته، خرما، ضایعات تولید روغن زیتون و امثالهم به این عرصه وارد شده‌اند.

در مورد کودهای ورمی کمپوست، با این کود، ظاهراً عملکرد یکسان دارند، اما پرورش کرم، هزینه اولیه بالای نیاز دارد.

در مورد کودهای شیمیایی، این مواد به تدریج زمین را سفت می‌کنند آبها را آلوده کرده و در نتیجه محیط و زمین کشاورزی ومحصول هم آلوده می‌شود. همچنین شخم زدن زمین مشکل می‌شود. اما کودهای ما، آلایندگی ندارد. زمین را نرم کرده و در نتیجه شخم زدن را آسان می‌کند. همچنین مزه و کیفیت میوه و محصول، کاملاً طبیعی باقی می‌ماند و محیط زیست هم آلوده نمی‌شود. بهبود کیفیت زمین را در پی داشته و دوستدار محیط زیست است.

- کار شما، چقدر در چرخه اقتصادی کشور تأثیرگذار است؟

خیلی زیاد! چراکه مواد اولیه رایگان است. ضایعات چوب رایگان‌اند و البته اگر در طبیعت باقی بمانند، شیرابه‌هایی تولید می‌کنند که به محیط زیست آسیب می‌رساند. اما کار ما، موجب می‌شود که کمترین آسیب به محیط رسیده و یک ماده بی فایده را به محصول مفید تبدیل کنیم. لذا 100% به صرفه است.
ارسال نظرات