تنها واکنش مسؤولین بانک مرکزی اعلام آمار و گزارش‌هایی همچون "بازپرداخت سپرده 99 درصد سپرده گذاران" این تعاونی اعتباری بود تا از این طریق بخشی از فشارهای وارده را تقلیل دهد.
کد خبر: ۸۷۵۷۹۰۶
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، سومین روز تحصن سپرده‌گذاران تعاونی ثامن‌الحجج(ع) مقابل بانک مرکزی در حالی سپری می‌شود که همچنان هیچ‌یک از مسؤولین بانک مرکزی برای دلجویی از معترضینی که به همراه خانواده خود در خیابان روزگار می‌گذرانند، حاضر نشدند!

رهگذران خیابان میرداماد با خود می‌گویند که چه اتفاقی افتاده که سپرده‌گذاران یک تعاونی به همراه خانواده خود شب را مقابل بانک مرکزی سپری می‌کنند و حاضرند در سرمای پاییزی اعتراض خود را با لحاف و تشک و رختخواب نشان دهند!

اصلی ترین دلیل نارضایتی و اعتراض سپرده گذاران تعاونی ثامن الحجج اجبار به اقرار به اشتباهی است که مرتکب نشده اند؛ این سپرده گذاران متضرر پیش از این، زمانی که تعاونی ثامن‌الحجج(ع) آزادانه فعالیت می کرد، با اعتماد بر تبلیغات گسترده این تعاونی و شعب متعدد آن در سراسر کشور، سرمایه خود را به آن سپرده بودند و امروز بانک مرکزی از آن‌ها می‌خواهد تا اقرارنامه‌ای را امضا کنند که نشان می‌دهد این افراد از غیرقانونی بودن فعالیت ثامن‌الحجج(ع) مطلع بوده اند.

این اقدام بانک مرکزی از چندماه پیش موجب تشدید اعتراضات سپرده‌گذاران تعاونی ثامن‌الحجج(ع) شد و در مقابل تنها واکنش مسؤولین بانک مرکزی اعلام آمار و گزارش‌هایی همچون "بازپرداخت سپرده 99 درصد سپرده گذاران" این تعاونی اعتباری بود تا از این طریق بخشی از فشارهای وارده را تقلیل دهد.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سپرده‌های تا سقف 300 میلیون تومان از سوی بانک عامل تعاونی ثامن‌الحجج با ضوابط و شرایط خاصی پرداخت می‌شوند. تدبیر بانک مرکزی برای بازپرداخت سپرده‌ها به این گونه است که سپرده‌های تا سقف 35 میلیون تومان 100درصد پول خود، سپرده های 100 میلیون تومانی 35 میلیون تومان از سپرده خود یعنی 35درصد و سپرده‌های 200 میلیون تومانی نیز به همین ترتیب تنها 17 درصد از پول خود را دریافت می‌کنند. با این وجود می‌توان گفت عدالتی در بازپرداخت سپرده‌ها وجود ندارد.

کسی مخالف ساماندهی موسسات غیرمجاز نیست و یکی از اتفاقات خوب در بانک مرکزی دولت یازدهم همین موضوع ساماندهی بود اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی در روش ساماندهی دچار مشکل شده است. ساماندهی نامناسب برای بازپرداخت سریع سپرده‌های این موسسه غیرمجاز و برخورد نامناسب مسؤولین بانک مرکزی با زیان‌دیدگان دلایلی است که می توان با استناد به آن‌ها این حق را به سپرده‌گذاران تعاونی ثامن‌الحجج داد که برای دست یابی به حقوق پایمال شده‌شان دست به تجمعات اعتراض‌آمیز بزنند.

ارسال نظرات