خبرهای داغ:
رئیس مرکز آمار ایران با تأکید بر اینکه مرکز آمار ایران به کسی اجازه نمی‌دهد درخواست آمار سفارشی داشته باشد، گفت: مرکز آمار مرکز تخصصی این نظام است که فعالیت‌های آماری را انجام می‌دهد و باید ۱۰۰درصد اطمینان داشت که به هیچ کسی عدد سفارشی نخواهد داد.
کد خبر: ۸۷۵۸۴۳۸
|
۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
مشارکت اینترنتی بیش از ۶ میلیون نفر در سرشماری/ مرکز آمار ایران به کسی آمار سفارشی نمی‌دهد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، امیدعلی پارسا در دیدار صبح امروز با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با بیان اینکه هشتمین سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 به‌صورت جدید در حال برگزاری است اظهار داشت: سرشماری و آمارگیری تا پیش از این دوره به‌شکل سنتی و مراجعه حضوری بوده اما امروز در بستر اینترنت در عرض چند دقیقه در هر ساعت از شبانه‌روز انجام می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در نظام آماری تراز بین‌المللی سرشماری نسبی است، افزود: در این تراز نیازی به حضور مأموران آمارگیر نیست و دستگاه‌ها بر‌اساس وظایف سامانه‌های استاندارد و اخذ اطلاعات فردی به مرکز آمار ارسال می‌کنند و شاخص‌ها از آن تفکیک می‌شود.

به‌گفته وی، مردم بدانند در اصول اساسی آمارگیری مرکز آمار هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات مردم ندارد و حتی مراجع قضایی هم نمی‌توانند اطلاعات فردی را در اختیار بگیرند.

پارسا با اعلام اینکه در کل دنیا محرمانه بودن آمار وجود دارد چرا که مردم باید برای مشارکت در این برنامه اعتماد داشته باشند خاطرنشان کرد: این سرشماری از 3 تا 24 مهرماه به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود که تا این لحظه بیش از یک میلیون و 800 هزار خانوار و بیش از 6 میلیون و 300 هزار نفر به‌صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کرده‌اند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در تجارب دیگر کشورها در تجربه اول بیش از 7 درصد مشارکت نشده که این رقم در ایران به 7.6 درصد رسیده است، عنوان کرد: این مشارکت اینترنتی در قم 8.5 درصد بوده که از متوسط کشوری بیشتر است ولی در برابر نفوذ اینترنت که از تهران جلوتر و 74 درصد ضریب نفوذ است انتظار تحقق بیش از 47 درصد مشارکت داریم.

وی با ابراز اینکه متأسفانه مردم آمار را با انتخابات مقایسه می‌کنند و برای لحظات پایانی برنامه‌ریزی دارند، گفت: در جلسه‌ای که با رهبر انقلاب داشتیم ایشان تأکید کردند "باید تمرکز آماری رسمی کشور در یک مکان مشخص باشد و از دستکاری آمارهای گردآوری، تحلیل، پردازش و اعلام شده خودداری شود چراکه گناه کبیره به شمار می‌آید".

پارسا با تأکید بر اینکه در مراکز آمار حداقل 8 مرحله فنی باید انجام تا یک آمار کامل استخراج شود خاطرنشان کرد: برای اعلام نرخ بیکاری در پایان سال 94 حدود 11.11 درصد بود که در بهار این رقم به 12.2 درصد افزایش یافته و این نشان‌دهنده  افزایش نرخ بیکاری است.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: در مقابل نرخ بیکاری، نرخ مشارکت مردم از 38.2 به 39.5 درصد رسیده که در بهار امسال یک میلیون و 200 هزار نفر به بازار کار مراجعه کرده‌اند که 750 هزار کار پیدا کردند و 500 هزار نفر بیکار ماندند.

وی با بیان اینکه مجموع رشد در تمامی صنایع 4.4 بوده است خاطرنشان کرد: مرکز آمار مرکز تخصصی این نظام است که فعالیت‌های آماری را انجام می‌دهد و باید 100 درصد اطمینان داشت که به هیچ کسی عدد سفارشی نخواهد داد.

پارسا با تأکید بر اینکه مرکز آمار ایران به کسی اجازه نمی‌دهد درخواست آمار سفارشی داشته باشد، گفت: برای نخستین بار در سال جاری سطح حوزوی به پرسش‌های آماری اضافه شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها