Science direct نوشت: سم گلایفوسیت یک ماده فعال از خانواده علف کش‌هاست که اثر پرولیفراتیو یا تکثیر بر سرطان پستان وابسته به هورمون را اعمال می‌کند.
کد خبر: ۸۷۵۸۹۲۱
|
۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج،؛ Science direct نوشت: سم گلایفوسیت یک ماده فعال از خانواده علف کش‌هاست که به طور گسترده استفاده می‌شود و اعتقادها بر این است که این ماده از دیگر آفت کش‌ها کمتر سمی است؛ با این حال، مطالعات و بررسی‌های اخیر اثرات سوء بالقوه این ماده بر سلامت انسان را نشان داده و یکی از این اثرات، مختل شدن غدد درون ریز است.

 

این مطالعه بر روی اثر گلایفوسیت خالص روی گیرنده‌های استروژنی انجام شد که این گیرنده‌ها در فعال شدن رونویسی سلول‌ها با هدایت هورمون نقش دارند.

 

گلایفوسیت، اثر پرولیفراتیو یا تکثیر بر سرطان پستان وابسته به هورمون را اعمال می‌کند؛ غلظت پرولیفراتیو بر اثر سم گلایفوسیت موجب فعال شدن عناصر پاسخ استروژن (ERE)می‌شود و فعالیت رونویسی را 5 تا 13 برابر نسبت به سلول‌های T47D-KBluc کنترلی بیشتر می‌کند؛ این فعال سازی توسط یک آنتاگونیست استروژن ICI 182،780 مهار می‌شود؛ همچنین فعالیت استروژنی گلایفوسیت از طریق ERs بیشتر می‌شود.

 

این نتایج نشان داد که حتی استفاده از غلظت کم و سازگار با محیط زیست گلایفوسیت نیز اثر فعالیت استروژنی دارد.

 

علف کش گلایفوسیت به طور گسترده‌ای برای کشت سویا استفاده می‌شود؛ همچنین نتایج نشان داد که یک اثر استروژنی افزودنی بین گلایفوسیت و جنستئین – این ماده اثر حفاظتی در برابر سلول‌های سرطان پستان و سایر سرطان‌ها دارد - وجود دارد با این حال، این اثرات افزودنی آلودگی گلایفوسیت در دانه‌های سویا نیازمند مطالعه حیوانی بیشتر است. 


ارسال نظرات