یک روانشناس با تأکید بر اینکه کودکان سنگ بنای یک جامعه هستند، گفت: دنیا اذعان دارد که هر واحد پولی که برای فرزند پروری هزینه شود در دوران نوجوانی هفت برابر صرفه اقتصادی خواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۵۸۹۲۷
|
۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، حمیدرضا رحمانی، روانشناس و مشاوره خانواده اظهار داشت: زیرساخت و سنگ بنای یک جامعه را کودکان تشکیل می‌دهند که آینده سازان یک جامعه هستند.

 

این کارشناس ارشد مشاوره اسلامی با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه والدین تربیت و رشد صحیح فرزندان است، گفت: برخی از پدران و مادران به دلیل مشغله زیاد این نکته مهم را بر دوش جامعه، صداوسیما یا مدرسه و مهدکودک می‌گذارند.

 

این مشاور خانواده گفت: پرورش کودک بر عهده پدران و مادران است و براساس ساختارهای روحی و جسمی زنان و مردان کسی که صلاحیت و توانایی فرزندپروری را دارد مادر است.

 

این روانشناس به ذکر حدیثی از امیرالمومنین اشاره و بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند: چیزی که در کودکی اتفاق می‌افتد مانند سنگ نوشته و مجسمه سنگی تراشین است که هرگز از بین نمی‌رود.

 

فقدان برنامه‌های تولیدی و تحقیقی در حوزه کودک و نوجوان در صداوسیما

رحمانی، افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود به صدا و سیما فرمودند چرا برای کودکان نوجوانان هیچ کاری انجام نشده و برنامه‌های تولیدی و تحقیقی در این حوزه تقریباً به صفر رسیده است؟

 

وی با بیان اینکه همه مکاتب مختلف روانشناسی دنیا نیز بر این عقیده هستند که خمیرمایه اصلی شخصیت در کودکی شکل می‌گیرد تأکید کرد: والدین باید بتوانند روحیه استقلال، اعتماد به نفس و توانمندی کودک را طریق بازی و اسباب بازی کشف کرده و آن را تقویت کنند.

 

رحمانی تصریح کرد: دنیا به این موضوع اذعان دارد که هر یک واحد پولی که برای فرزند پروری صرف شود در دوران نوجوانی هفت برابر صرفه اقتصادی دارد که لزوم توجه به کودکان و به ویژه نوجوانان را نشان می‌دهد.

 

فرزند پروری فرآیندی است که قبل از تولد شروع می‌شود

با بیان اینکه کودک پروری حرفه‌ای مهم به شمار می‌آید که نیازمند آموزش و صرف زمان است ادامه داد: فرزند پروری فرآیندی است که قبل از تولد شروع شده و حساس‌ترین دوره‌ی آن بارداری، یک ماه اول و شیرخوارگی است.

 

این کارشناس ارشد مشاوره اسلامی در پایان ادامه داد: در همه این مراحل که ساختارهای ذهنی کودک در حال شکل‌گیری است ما از فرزند پروری غافل هستیم و بعد از گذشتن از سن کودکی و رسیدن به نوجوانی متوجه این غفلت می‌شویم که دیگر دیر شده است و در 15 سالگی تمام ساختارهای روحی و روانی و شخصیتی فرد شکل گرفته است.

 

ارسال نظرات