پاسخ یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج»:
قرایی گفت: وقتی انسان بیکار است و یا شادی و نشاط نیست و یا در خیابان مثل نقل و نبات مواد مخدر وجود دارد فرد را به سمت بزهکاری و جرم هل می دهد.
کد خبر: ۸۷۵۹۳۸۷
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴

امان الله قرایی، کارشناس و جامعه شناس کشور در گفتگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به علل افزایش آمار بزهکاری و جرم جنایت در کشور گفت: نظریه ای تحت عنوان میدان نیروی زندگی اجتماعی مطرح کردم اکنون نیروهایی که بر تمایل افراد به بزهکاری زیاد است،این نیروها شامل بدسرپرستی، اعتیاد، فقر، طلاق، کمرنگ شدن اعتقادات دینی، محل زندگی و دهها مورد دیگر هستند.

وی افزود: وقتی انسان بیکار است و یا شادی و نشاط نیست و یا در خیابان مثل نقل و نبات مواد مخدر وجود دارد فرد را به سمت بزهکاری و جرم هل می دهد.بر همین اساس نیروهای برانگیزنده به بزهکاری در مقابل نیروهای بازدارنده از جرایم کم است.گفتنی است نیروهای بازرندهاز جرایم شامل زندان، نصیحت و پند و اندرز است.

قرایی گفت: اکنون اعتقادات ضعیف شده که علت آن رسانه های غربی است و تضعیف اعتقادات از مهم ترین عوامل گرایش به بزهکاری افراد است زیرا مذهب خودکنترلی را تقویت می کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در جامعه بیکاری باشد جوان به دنبال سیگار و قلیان می رود که دروازه اعتیاد است و کم کم فرد به دنبال جرایم مختلف می رود لذا وقتی فرد معتاد است، بیکاری و فقر در جامعه وجود دارد؛ آمار جرم و جنایت افزایش می یابد.


ارسال نظرات