خبرهای داغ:
جلوگیری از ایجاد بدعت در عزاداری‌ها، گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم در عزاداری‌ها و حفظ سلامت عزاداری‌ها براساس رسوم و آیینهای سنتی مردم از مهمترین مطالبی بود که در گردهمایی هیئت‌های مذهبی شهرضا بیان شد.
کد خبر: ۸۷۵۹۴۷۷
|
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا در گردهمایی هیئت مذهبی شهرضا که در تکیه انصارالحسین (ع) برگزار شد با اشاره به بخشی از سخن آیت الله شاه آبادی اظهار داشت: گاهی این شبهه در بین برخی افراد مطرح می‌شود که آیا امام حسین(ع) از دشمنان خود تقاضای آب کردند یا خیر؟ افراد مختلفی در برابر این سؤال پاسخهای زیادی مطرح کرده‌اند اما به عقیده آیت الله شاه آبادی امام حسین(ع) از دشمنان خود تقاضای آب کردند زیرا آن حضرت مصداق رحمت واسعه خداوند بودند و قصد داشتند تا راهی برای نجات دیگران ایجاد کنند.

حجت الاسلام محمدحسن رهایی تصریح کرد: همه ائمه(ع) چراغ هدایت به حساب می‌آیند، اما شرایط زمانه سبب میشود تا جنبه‌ای از شخصیت ایشان تجلی پیدا کند و به فعلیت برسد و در نتیجه مظهر یک اسم از اسمای الهی بشوند.

وی افزود: موقعیت و شرایط امام حسین(ع) یک شرایط ویژه بود، در آن شرایطی که بنی امیه توانسته بود با تبلیغات مسموم چهره اسلام را واژگون جلوه دهد، امام حسین(ع) توانست هم اسلام را از نابودی نجات بخشد و هم تمام ابعاد اسلام واقعی را در عمل برای جهانیان ترسیم و در واقع راه نجات و هدایت را برای انسانها تجسم کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا گفت: واقعه عاشورا و امام حسین(ع) چراغ راهی شد که حقیقت جویان در پرتو آن می‌توانند خود را از گمراهی و ظلمات و تاریکی‌های جهل و نادانی یافته و از گرداب حوادث نجات یابند.

وی اظهار داشت: اینکه امام حسین(ع) طفل شش ماهه خود را در برابر سپاه دشمن قرار داده و از آنها تقاضای آب می‌کند در راستای همین رحمت الهی برای خلق انجام شد، آن حضرت می‌خواستند تا دشمنان در حق آن طفل معصوم ترحم کرده و به این وسیله دست از ادامه نبرد با ولی خدا بردارند.

حجت الاسلام رهایی با بیان اینکه هدایتگری امام حسین(ع) بخش مهمی از ویژگیهای شخصیتی ایشان است که باید در ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر برای مردم بیان شود، گفت: اگر ما با دو بال عشق و محبت و معرفت و دانش به امام حسین(ع) برای عزاداری ایشان اقدام کنیم به هدف نهایی و غایت مطلوبی که از عزاداری در نظر داریم نائل می‌شویم، همه اینها به این منظور انجام می‌شود که مردم به واسطه اهل بیت(ع) و وجود امام حسین(ع) راهی به سوی هدایت و صلاح و رستگاری پیدا کنند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: علمی که سبب نجات و رستگاری افراد می‌شود شامل علم اصول عقاید، علم اخلاق و علم احکام است، بصیرتی که ما برای رسیدن به قله‌های معرفتی نیاز داریم باید بر این سه اصل استوار شود تا مبادا از مسیر هدایت الهی منحرف شویم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا گفت: علم اصول عقاید مبانی اعتقادی و معرفتی دین ما را بیان می‌کند، این علم امکانی برای ما ایجاد می‌کند تا تبلیغاتی منفی وهابیت علیه معارف شیعه و اسلام بی ثمر باقی بمایند و افراد با شبهاتی که از طریق مختلف از سوی این افکار انحرافی مطرح می‌شود، گمراه نشوند.

وی افزود: اخلاق اسلامی را نیز می‌توان از شیوه عمل اهل بیت(ع) و از آن جمله در واقعه عاشورا پیدا کنیم، ایثار حضرت عباس(ع) و وفاداری و اخلاص آن حضرت، الگویی برای همه افراد در طول تاریخ است.

حجت الاسلام رهایی گفت: امام سوم در آخرین لحظات نبرد و در زمانی که تمام یاران ایشان به شهادت رسیدند، وقتی آماده رفتن به میدان بودند، صدایی را از پشت سر شنیدند که از سوی یکی از فرزندانشان بود و از ایشان خواستند تا اندکی بیشتر پیش او بماند، امام(ع) در آن شرایط از اسب به زیر آمدند و حاجت فرزند خود را برآورده کردند، بنابراین حتی در اوج واقعه عاشورا و جنگ‌های اهل بیت(ع) هم، نمونه‌های فراوانی از عمل به اخلاق کریمانه وجود دارد.

وی اظهار داشت: هیئات مختلف مذهبی علاوه بر رسالتی که در برگزاری عزاداری امام حسین(ع) دارند باید از ایجاد بدعت در عزاداری‌ها جلوگیری کرده و سعی کنند سلامت عزاداری‌ها طبق رسوم و آیینهای سنتی مردم حفظ شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرضا بیان کرد: به کار بردن تعابیری همچون«حی علی العزا» در هیچ یک از منابع روایی وجود ندارد، در اسلام تنها «حی علی الصواة» وجود دارد و این عبارت نباید در سایر امور بدون مجوز شرعی تقلید شود.

جلسات عزاداری ائمه(ع) باید در راستای حفظ وحدت مسلمانان و شیعیان باشد

امام جمعه شهرضا در ادامه مراسم با اشاره به آیه«و من یعظّم شعائر اللّه فَانّها مِن تَقوَى القُلوب»، بیان کرد: پرهیزکاران از نظر تعظیم شعائر سه گروه هستند، گروه اوّل کسانی که در مقام عمل، متّقی هستند، این افراد از جهنّم، نجات پیدا کرده به بهشت می‌رسند.

حجت الاسلام سیف الله یعقوبی افزود: گروه دیگر کسانی هستند که شعائر الهی را بزرگ می‌شمارند، یعنی آنچه را که خدا به آن امر کرده، چون فرمان الهی است گرامی ‌می‌دارند و به آن عمل می‌کنند و از آنچه خدا نهی کرده، چون نهی خداست پرهیز می‌کنند، این گروه نیز به بهشت می‌رسند و تقوای آنان نیز تقوای قلب است.

وی با بیان اینکه انسان باید شعائر الهی را بزرگ بشمارد، بیان کرد: سومین گروه کسانی هستند که اوامر و نواهی الهی را تکریم می‌کنند، واجب‌ها و مستحب‌ها را انجام می‌دهند، حرام‌ها و مکروه‌ها را ترک می‌کنند، نه برای رهیدن از جهنّم و رسیدن به بهشت و نه برای این که امر و نهی خداست، بلکه از این جهت که آنچه از ناحیه خدا و به او منسوب باشد نیز از عظمت و حرمت، برخوردار است، چنین انسانی که در رکوعش «سبحان ربّی العظیم وبحمده» و در سجودش «سبحان ربّیَ الأعلی وبحمده» می‌گوید در حقیقت، به «اللّه» تعظیم می‌کند.

امام جمعه شهرضا بیان کرد: شعائر الهی شامل همه مواردی است که در رشد و شکوفایی دین اثر دارد همانند اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید«اِنَّ الصَّفا وَ المَروَة مِن شَعائِر الله»، در اینجا دو کوه به عنوان شعائر الهی مطرح شده و از آنها نام برده شده است.

وی اظهار داشت: عزاداری‌ها و مراسمهایی که در طول سال از سوی هیئات مختلف مذهبی برگزار می‌شود، جزء شعائرالله است و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا به بهترین شکل برگزار شود تا جنبه‌های حماسی، عاطفی و عقلانی افراد در آن حفظ و تقویت شود.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: کوتاهی در برگزاری جلساتی که برای بزرگداشت ائمه برگزار می‌شود، به ویژه مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) پذیرفته نیست، مردم در طول سالیان طولانی با مال و جان خود برای برگزاری باشکوه این مراسم‌ها تلاش کرده‌اند تا اینکه امروز این گنجینه با ارزش به ما رسیده و ما هم باید این امانت مهم و بزرگ را حفظ کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت تکریم و تجلیل پیرغلامان حسینی، اظهارداشت: پیرغلامان حسینی به عنوان یادگارهایی از گذشته و افرادی که در زمان‌های قبل هیئات مذهبی را اداره کرده‌ و برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) تلاش کرده‌اند، باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند.

امام جمعه شهرضا تصریح کرد: جلسات عزاداری ائمه(ع) باید در راستای حفظ وحدت مسلمانان و شیعیان آن حضرت باشد، این جلسات باید دلها را به هم نزدیک و سبب انسجام بیشتر مردم شود، همه افراد در هر شرایطی باید آستانه تحمل خود را برای شنیدن آرای مخالف بالا ببرند.

وی افزود: تعداد هیئات مذهبی و تعداد اعضای آنها زیاد است و به همین دلیل تضارب آراء در برگزاری و اداره هیئت طبیعی و ناگزیر است بنابراین باید فرصت کافی برای طرح همه نظرات و استفاده از نظرات بهتر را ایجاد و توجه کنند که همه ما برای تعظیم شعائرالله در یک محل جمع شده‌ایم.

حجت الاسلام یعقوبی تصریح کرد: باید جلساتی برای بیان مطالب لازم و تخصصی با مداحان در شهرستان برگزار شود، مداحان مدیران اصلی و گردانندگان امور هیئات مذهبی هستند و به همین دلیل باید مراقب قول و رفتار خود باشند، مداحان هیئت مذهبی باید توجه کنند که هر سخنی را به ائمه نسبت ندهند و اگر قرار است ذکر مصیبتی از ایشان بشود، باید بر اساس مقاتل و تاریخ صحیح باشد.

وی با تأکید بر ضرورت اقامه نماز جماعت در هیئات مذهبی، بیان کرد: پدران و مادران ما که زمینه آشنایی با هیئات مذهبی و حضور در مجالس عزاداری اهل بیت و امام حسین(ع) را در وجود ما فراهم کردند، حق بزرگی بر عهده ما دارند، بنابراین ما هم باید با توجه به اصول و احکام شرعی راه آنان را ادامه دهیم.

امام جمعه شهرضا گفت: مهمترین سنت و حکم اسلامی نماز است باید هیئت مذهبی اقامه نماز اول وقت را در اولویت کارهای خود قرار دهند و توجه کنند که عزاداری‌ها مانع توجه به نماز نشود.

امام جمعه شهرضا بیان کرد: هیئات مذهبی باید از حضور ائمه جماعات استفاده کرده و نماز جماعت را در اول وقت اقامه کنند زیرا این کار یکی از مهمترین مصادیق عمل به دستور امام حسین(ع) است، باید قبل و بعد از عزاداری‌ها مجالس سخنرانی برگزار شود و روحانیان هم به تناسب وقت و حوصله عزاداران برای آنها مطالب معرفتی را بیان کنند.

وی با بیان اینکه دشمن برای جدایی جامعه و مردم از روحانیت تلاش می‌کند، افزود: رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا مردم را از محراب و مسجد و نماز جدا کنند تا به اهداف شوم خود برسند، ما باید تلاش کنیم معرفت خود را نسبت به دین افزایش دهیم.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به حدیث«مَن مَاتَ وَ لَم یَعرِف اِمَامَ زَمانِه مَاتَ مَیتَة جاهِلیّة»، بیان کرد: هیئت مذهبی و عزاداران حسینی در هر محفل و مجلسی یاد امام زمان(عج) را زنده و برای ایشان دعا کنند، صاحب اصلی عزای امام حسین(ع) امام عصر(عج) هستند و به همین مناسبت باید مردم را به سوی آن حضرت توجه دهیم.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) با عزت زندگی کردند و با شعار«هیهات مِنَّ الذِّلِة» به شهادت رسیدند، افزود: مسئولان هیئات عزاداری باید تلاش کنند تا شأن و مقام عزاداری و عزاداران آن حضرت حفظ شود، در مجالس عزاداری یاد و خاطره شهدای مدافع حرم که برای حفظ امنیت ما در خارج از مرزها به شهادت رسیده‌اند را زنده کرده و عظمت کار آنها را برای مردم بیان کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها