خبرهای داغ:
مديركل مسكن، راه و شهر سازي استان قزوين گفت: هرآنچه انسان ساخته و بنا نموده در طول تاريخ بر زندگي وي در جنبه هاي مختلف تاثير گذار بوده است.
کد خبر: ۸۷۵۹۸۹۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱

به گزارش خبرگزاري بسيج در قزوين، حامد ماني‌فر مديركل مسكن، راه و شهرسازي  استان قزوين در شوراي فرهنگ عمومي با عنوان معماري و سبك زندگي اظهار کرد: اگر بخواهيم در فضايي كه امروز داريم وارد شويم و بیاندیشیم که  چقدر از معماري های امروزی ما از سبک اصيل ایرانی برگرفته شده است بستنگي به تفكر انسان دارد.

ماني‌فر افزود: انسان‌ها با روحيه و تفكر خاص اقدام به ساخت يك بنا با معماري خاص مي كنند و در طول زندگي و تاريخ، رفتار و فرهنگ خود را با آن منطبق مي نمایند كه در مدت طولاني بر روي سبك زندگي تاثير مي‌گذارد.

وی ادمه داد: گاهي وقت ها تاثيرات آن آگاهانه بوده و به سمت رشد تكامل و تعالي حركت نموده است اما برخي مواقع هم با عدم آگاهي و تقليد بوده است كه باعث تنزل شده، معماري امروز ما كه برگرفته از معماري غربي است نا آگاهانه بوده است، در گذشته شهر هاي ما تا درون خانه ها داراي سلسله مراتبي بودند و اين به شناخت فرهنگ و سنن  و كمك به امنيت  تاثيرگذار بود.

ماني فر اذعان کرد:ما در شهرهاي تاريخي خود شاهدیم كه داراي خيابان هاي  تعريف شده،   كوچه ها، بن بست ها و در داخل خانه ها نيز بيروني و اندروني بود كه اين باعث حفظ سلسله مراتب و نظم اجتماعي و فردي در سطح كلان مي شد اما متاسفانه در معماري تقليدي خود كه وارداتي هم هست تمام اين برجستگي هاي مثبت را كنار گذاشتيم.

 مدیر کل مسکن، راه و شهرسازی استان قزوین اذعان کرد:در معماري سبك قديم ايراني و اسلامي، غريبه از آشنا تشخيص داده مي شدف مكاني براي نشستن خانم ها بود كه با هم صحبت مي كردند و از مشكلات هم باخبر بودند و بسياري از مشكلات توسط همسايه ها و معتمدين حل مي شد.

وي در پايان اظهار داشت: اما امروز آپارتمان نشيني و سبك معماري جديد طوري بر زندگي ما تاثير گذشته است كه همسايه ديوار به ديوار نه همديگر را مي شناسند و نه تمايلي به شناخت هم دارند، اين نوع سبك معماري بايد اصلاح شود تا بسياري از رفتار هاي غلط كه ناشي از سبك معماري ناصحيح است به تدريج اصلاح شود.

1002/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها