دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس آمار سال 90 تعداد جمعیت مصرف کننده موادمخدر در استان 30 هزار نفر است.
کد خبر: ۸۷۶۰۱۳۶
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ نبی‌الله شاه‌‌محمدی صبح امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کلانشهر اراک با اشاره به اقدامات اجرایی برای پاکسازی محیط های اطراف مراکز و واحدهای آموشی گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط براساس وظایف خود در این زمینه اقدام کرده اند و در حوزه‌های دانشجویی نیز تشکل‌های دانشجویی شکل خواهند گرفت.

وی افزود: استان مرکزی به عنوان دومین استان در رابطه با دانش آموزان طرح آموزشی را برای جامعه هدف 85 هزار نفری خود در دست اجرا دارد تا دانش آموزان مقطع دوم، اولیاء و مربیان را در زمینه موادمخدر ایمن سازد؛ در این طرح آموزشی یک پکیج مشترک و استاندارد در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: استان مرکزی بیش از یک میلیون و چهارصد نفر جمعیت داشته و دارای ده محور مواصلاتی است و نمی توان مدعی شد که استان در زمینه موادمخدر استثناء است؛ براساس آمار سال 90 تعداد جمعیت مصرف کننده موادمخدر در استان 30 هزار نفر است.

شامحمدی یادآور شد: از میزان مصرف کنندگان 10 درصد نرخ معتادان زنان هستند که این باعث تاسف است، یعنی 3 هزار جمعیت معتاد زن در استان داریم و متاسفانه یک مرکز درمانی برای این قشر از جمعیت هستیم و می‌طلبد که دستگاه‌ها به ویژه دانشگاه علوم پزشکی ورود کنند.

وی افزود: مراکز پرهیز درمانی برای زنان معتاد باید افزایش یابد و فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد تا مبتلایان به اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتباد 18 دستگاه با ریاست بهزیستی در سطح استان فعال هستند.

شامحمدی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه استان یک استان صنعتی است نرخ اعتیاد مراکز صنعتی بین 21 تا 23 درصد است که این آمار براساس پژوهش‌ها و تحقیقات صورت گرفته ستاد در سال گذشته است.

وی افزود: 121 مرکز درمانی در سطح استان برای معتادان وجود دارد که 31 مرکز پرهیزمدار که یک مرکز ویژه زنان و 30 مرکز دیگر برای مردان است، مراکز درمانی در سطح مرکز استان بیش از حد انتظار است و چنانچه به سایر شهرستان‌ها منتقل شوند تا بُعد مسافتی را کاهش دهند در دستور کار ستاد ارائه سقف داروها به این مراکز است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نرخ شیوع اعتیاد در میان دانش آموزان و دانشجویان گفت: براساس آمار یک‌درصد دانش‌آموزان، دو درصد دانشجویان و 2.1 دهم درصد دانشجویان رشته پزشکی به اعتیاد مبتلا هستند که بسیار نگران کننده است و امیدواریم ما در استان شاهد این نرخ اعتیاد نباشیم.

شامحمدی یادآور شد: سخنان مقام‌معظم رهبری در بحث آسیب‌های اجتماعی با مسئولین حجت را بر همه تمام کرد و همه باید نسبت به پتانسیل، توانمندی‌ها و شرح وظایف خود در حوزه اعتیاد باید تلاش کنیم و منتظر نباشیم که دیگری کمک کند یا اعتباری خاص بدهند.

وی افزود: براساس برنامه توسعه ششم می بایست 5 درصد کاهش نرخ ابتلا به اعتیاد را داشته باشیم و برای این منظور برنامه و وظایف همه دستگاه‌ها در ابتدای سال ابلاغ و در پایان سال مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از خانواده‌ها خواست تا از فرزندان خود در مقابل مافیا و سودجویان موادمخدر مراقبت کنند.

شامحمدی با اشاره به لزوم حمایت از خانواده های بدسرپرست گفت: چنانچه این خانواده ها مورد حمایت قرار نگیرند این احتمال دارد که فرزندانشان مشتریان آتی مصرف موادمخدر باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات