خبرهای داغ:
اجرای برنامه‌های خانواده‌محور در حوزه آسیب‌های اجتماعی در شهرضا، افزایش طلاق عاطفی در جامعه و تأثیر ۲۷ درصدی بیکاری در طلاق از مهمترین مطالبی بود که در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی شهرستان عنوان شد.
کد خبر: ۸۷۶۰۲۵۱
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ، فرماندار شهرضا عصر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی شهرستان با اشاره به برنامه ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: این طرح در راستای طرح تحول اجتماعی با شناسایی 19 آسیب اجتماعی در وزارت کشور تدوین شد.

محسن گلابی با بیان اینکه با توجه به بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه از جمله طلاق و اعتیاد، تدوین برنامه ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور تدوین قرار گرفت، افزود: یکی از مواردی که در تدوین این برنامه مورد توجه قرار گرفت شناسایی و رصد آسیب اجتماعی در کشور بود که این آسیب‌ها با توجه به ماهیت و میزان بروز در گروه‌های مختلف دسته‌بندی شده است.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرقدر زمینه ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت‌های عمومی افزایش یابد به همان میزان آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و به همین دلیل برای کاهش آسیب از مشارکت‌های عمومی بهره گرفته شده تا به هدف مورد نظر دست یابیم.

فرماندار شهرضا با اشاره به معضل طلاق در جامعه و در شهرستان، بیان کرد: نباید به موضوع طلاق، نگاه یک سویه داشته باشیم، طلاق هم مانند سایر مسائل اجتماعی، نشأت گرفته از موارد مختلفی است که یک به یک باید بررسی شوند.

وی با بیان اینکه شهرستان شهرضا فاقد دفتر طلاق است، افزود: نبود دفتر طلاق در شهرضا سبب این نمی‌شود که طلاق در این شهرستان کاهش پیدا کند و مشکلی دیگر به جامعه اضافه می‌شود.

گلابی با بیان اینکه تا زمانی که آمار آسیب‌های اجتماعی را نداشته باشیم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم، اظهار داشت: باید دفتر ثبت طلاق در شهرستان شهرضا ایجاد شود و در آن از روحانیت و مشاوران استفاده کنیم تا با افراد متقاضی طلاق صحبت و آنها را از طلاق منصرف کنند.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت داشتن آمار برای بررسی علل طلاق بسیار مهم است، گفت: در کشور هر آسیبی به وجود آید مسئله بیکاری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بنابراین باید نسل جوان را با کار آشنا کرد.

فرماندار شهرضا با تأکید بر اینکه ارتقاء و توسعه شاخص‌های فرهنگی واجتماعی در راستای تقویت ظرفیت‌ها و به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی امروز ضروری است، گفت: آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی امروز بر روی نسل جوان و بنیان خانواده‌ها تاثیر و ارزش‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: لازم است با برنامه‌ریزی‌های مدون برای کاهش طلاق اقدام کرد و در این راستا می‌توان از برخی سنت‌های گذشته در راستای کنترل آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد.

گلابی بیان کرد: باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی از ظرفیت اساتید و فرهنگیان و روانشناسان و دانشگاهیان به‌ویژه نهادهای فرهنگی در کارگروه فرهنگی و اجتماعی شهرستان باید به نحو مطلوب استفاده کرد و از آنان در ایجاد کارگاه‌های آموزشی در مساجد، محلات در مناسبت‌های مختلف در راستای آگاه سازی بهره لازم را گرفت.

امروز طلاق عاطفی گریبانگیر خانواده‌ها شده است

عضو شورای اسلامی شهر شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه امروز طلاق عاطفی گریبانگیر خانواده‌ها شده، گفت: متأسفانه در مبحث آموزش و در مقوله مهارت‌های زندگی قوی عمل نکرده‌ایم.

منصوره السادات صفوی با بیان اینکه دانش آموزان ما به خودشناسی نرسیده‌اند، افزود: برگزاری کلاس‌های مشاوره چند ماه قبل از ازدواج مفید نیست، کلاس‌های مهارت‌های زندگی، خودشناسی و تعامل و گفت‌وگو باید برای دانش‌آموزان برگزار شود.

وی با بیان اینکه باید بر روی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کرد و از بدو ورود به مدرسه این مهارت‌ها آموزش داده شود، گفت: باید قدرت نه گفتن را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر شهرضا با بیان اینکه آمار طلاق عاطفی در جامعه بالا رفته و مسئله بیکاری 27 درصد در طلاق تأثیر دارد، اظهار داشت: ماهواره، اینترنت و اشتغال بانوان در خارج از منزل معضلاتی است که گریبانگیر خانواده شده است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های آمار تحلیلی باید در شهرضا ایجاد شود، بیان کرد: باید برای موعظه‌گران بانو کلاس‌های تخصصی برای کاهش طلاق برگزار کنیم تا برای زنان خانه‌دار بیان کنند.

طلاق به عنوان پرچالش‌ترین و مشکل‌زاترین آسیب اجتماعی مطرح است

مسئول دفتر امور اجتماعی فرمانداری شهرضا در ادامه جلسه، گفت: در بحث خانواده برنامه‌هایی نظیر ازدواج‌های پایدار و آسان راه اندازی و توسعه مراکز مشاوره قبل ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی به ویژه برای زوج های جوان، فرهنگ سازی برای بهره گیری از مشاوره در انتخاب همسر باید مورد توجه واقع شود.

آرزو قوامی تصریح کرد: در میان 19 آسیب اجتماعی در کشور طلاق به عنوان پرچالش‌ترین و مشکل‌زاترین آسیب اجتماعی مطرح شده و محوریت برنامه‌ریزی بر روی این معضل در کشور و در وزارت ارشاد انجام شده است.

وی اظهارداشت: شهرستان شهرضا قبل از ابلاغ طرح کنترل آسیب‌های اجتماعی کمیته خانواده زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی را توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا تشکیل داده و کار خود را از ساماندهی و افزایش فعالیت‌های مراکز مشاوره آغاز کرده است.

اجرای 30 تئاتر در 30 شب با موضوع مسائل اجتماعی و خانواده

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا در ادامه جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیته خانواده، گفت: کمیته خانواده زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده و در این مدت جلسات متعددی در راستای آسیب‌های دامن‌گیر خانواده برگزار شده است.

محمدعلی جعفری با اشاره به تعامل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با دانشگاه‌های شهر و اداره بهزیستی، افزود: کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد بسترهای خوبی هستند تا در آن فعالیت‌هایی در راستای خانواده و سبک زندگی انجام دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی، هنری در بخش نمایش و تئاتر، گفت: در هفته فرهنگی شهرستان، 30 شب 30 تئاتر با موضوع مسائل اجتماعی و خانواده برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه موضوع بیشتر تئاترهای مسائل اجتماعی و خانواده است، تصریح کرد: در این برنامه‌های به مشارکت و همکاری تمامی ادارات شهر نیازمندیم.

وی اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین راهکار مبارزه با آسیب‌ها توجه به برنامه‌های خانواده‌محور است که باید با جدیت به آن پرداخت چرا که خانواده یکی از ارکان اساسی در حوزه کنترل آسیب‌ها است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها