خبرهای داغ:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سنت آیینی مذهبی نخل گردانی در بادرود و جغجغه‌زنی در روستای تاریخی ابیانه دو آیینی هستند که با حضور مسئولان کشوری و استانی از آن‌ها رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۶۰۷۰۸
|
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،فریدون اللهیاری پیرامون برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای آشنایی گردشگران خارجی با آیین‌های ارزشی در ماه محرم به‌ ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، ویژه‌برنامه‌هایی در دو روز تاسوعا و عاشورا انجام خواهد شد.

وی افزود: برخی از طلاب و روحانیونی که به زبان خارجی مسلط بودند و کار تبلیغی در میدان امام انجام می‌دادند درخواستی را برای اقدام فرهنگی در زیرزمین مسجد شیخ لطف‌الله داشتند که هماهنگی‌های لازم در این خصوص با معاونت مربوطه سازمان میراث فرهنگی استان انجام‌شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در همین جهت در باغ فین کاشان با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی پنلی با حضور روحانیون مسلط به زبان خارجی ایجاد خواهد شد تا پاسخگوی توریست‌هایی باشند که در زمینه عاشورا و محرم سؤال دارند.

اللهیاری عنوان کرد: همچنین برخی گروه‌های گردشگری درخواست داشتند تا در مراسمات حضور پیدا کنند که با در نظر گرفتن همه شرایط فضایی را برای حضور این گروه‌ها در اصفهان و کاشان مهیا کردیم که البته با توجه به محدودیت‌ها، بیشتر این گروه‌ها در قالب گروه‌های پژوهشی خواهند بود.

وی تصریح کرد: ویژه برنامه‌ای با حضور مقامات سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیران استان به منظور رونمایی از دو سنت آیینی مذهبی که به ثبت ملی رسیده‌اند؛ برگزار خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به جزئیات این مراسم گفت: سنت آیینی مذهبی نخل‌گردانی در بادرود و جغجغه‌زنی در روستای تاریخی ابیانه دو آیینی هستند که از آنها رونمایی خواهد شد.

اللهیاری اضافه کرد: تاکنون 12 آیین مذهبی در استان اصفهان به ثبت رسیده که عمده این آیین‌ها در شهرهای شمالی استان و خود شهر اصفهان بوده که صرفاً هم مربوط به ماه محرم نیست بلکه آیین‌های ارزشی شامل مراسمات نیمه شعبان و 28 صفر سالروز رحلت حضرت رسول اکرم(ص) در میان این آیین‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید از آیین‌های سنتی مذهبی محافظت شود، تأکید کرد: ثبت این آیین‌ها مسؤولیت همه را برای حفاظت از این سنت‌های ارزشمند که بن‌مایه اعتقادی دارند را بیشتر می‌کند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی را دارد تا این آیین‌ها بهتر مستندسازی شده و پرفروغ‌تر شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در حوزه گردشگری یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب کشور و استان اصفهان آیین ها و مراسمات ناملموس است که بسیاری از آن‌ها مبتنی بر ارزش های دینی و مذهبی ما است و سیاست سازمان بر همین اساس است تا بیشتر معرفی شوند.

اللهیاری در پایان گفت: آیین قالیشویان ثبت جهانی شد و سعی داریم آیین‌های ارزشی با توجه به ریشه تاریخی و اعتقادی که دارند به‌عنوان میراث ناملموس حفظ و به ثبت جهانی برسند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها