حجت الاسلام حسینی: قیام سردار بزرگ عاشورا به معنای امر به معروف درعرصه سیاسی بود یعنی باید حسین گونه به قلب جریان و سردمداران زور و زر و تزویر بزنند و مجال شیطنت را از آنان سلب کنند.
کد خبر: ۸۷۶۰۷۳۹
|
۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، به مناسبت دهه اوّل محرم و هفته امر به معروف و نهی از منکر کلاس در س اخلاق مدیران با موضوع "معروف گرایی و منکر گریزی" برگزار شد.

امام جمعه ابرکوه در این مراسم با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر محرکّ اصلی قیام عاشورا بود افزود: امام حسین (ع) در تبیین هدف اصلی خود از قیام عاشورا فرمود : «أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ»یعنی من به خاطر امر بمعروف و نهی از منکر قیام کردم و جز این برای انگیزه شخصی و تفریح و تفرّج سفر نکردم .

*تکلیف شرعی ، مسئولیّت پذیری است *

وی در ادامه افزود: قیام عاشورا و نهضت کربلای خامس آل عبا (ع) درسها وپیامهای بسیار زیادی دارد امّا در این مقام به صورت اجمال فقط به ضرورت پرهیز از بی تفاوتی در قبال مصالح جامعه اسلامی می پردازیم پرهیز از بی تفاوتی یعنی مسئولیت پذیری در برابر آحاد مسلمین و دفاع از مصالح و منافع عمومی که وظیفه ای شرعی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام حسینی خاطر نشان کرد: هر آنچه معروف است یعنی از مصالح عمومی فرد و جامعه است و هر آنچه که منکر است یعنی از مضرات زندگی فرد وجامعه است بنابراین آنچه که خلاف سعادت و مانع رسیدن به موفقیت معنوی هر مسلمان باشد گناه منکر است که نباید در برابر آن بی تفاوت بود بی تفاوتی دربرابر منکر درشرع مقدس مذموم است و آیات و روایات آنرا تقبیح کرده است .

وی افزود: آیه شریفه 63سوره مائده علماء اهل کتاب را بخاطر همین بی تفاوتی در قبال سخنان ناروا و حرام خواری مردم نکوهش کرده می فرماید : لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ

حسینی با بیان اینکه پیام آیه مخاطب عام دارد گفت: یعنی شامل حال ما و همه مسلمانان هم می شود که نباید دربرابر حرام خواری و حرام کاری و هنجار شکنی عوامل منکر بی تفاوت بود .

وی افزود: راهکار توفیق ما این است که معروف گرائی و منکر گریزی را از خود شروع کنیم و به جامعه تسرّی دهیم یعنی ما خوب شویم تا دیگران خوب شوند.

حسینی با اشاره به کلام پدر بزرگوارش امام علی علیه السلام را که در کتاب تهذيب الأحكام ج 6، ص 181 ، ح374 فرموده:

مَن تَرَكَ إنكارَ الْمُنكَرٍ بِقَلبِهِ و يَدِهِ ولِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الْأحياءِ؛

یعنی كسى كه منكر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند، مرده ‏اى ميان زندگان است خاطر نشان کرد: مفهوم کلام شریف علوی این است که بی مسئولیتی درقبال مصالح ومنافع عمومی جامعه مُردگی است وآدم بی تفاوت که دربرابر هرگونه خلاف وناهنجاری ومعاصی علنی وخلاف شرع مُهر سکوت برلب میزند، مُرده ای متحرک است!

امام جمعه افزود: قیام سردار بزرگ عاشورا به معنای امر به معروف درعرصه سیاسی بود چو اینکه امام حسین (ع) فرمود: "اذ ابتلیت الامه براع مثل یزید، فعلی الاسلام السلام" يعني اگر امت اسلام مبتلا به قدرت و حاکمیت ظالمانه ای مثل یزید شدند، مردم نباید بی تفاوت از کنارش گذر کنند و شاهد خوانده شدن فاتحه اسلام باشند، بلکه باید حسین گونه به قلب جریان و سردمداران زور و زر و تزویر بزنند و مجال شیطنت را از آنان سلب کنند.پس وجود امثال یزدید با اهداف یزیدی و اموی منکر است وباید با آن مبارزه کرد.اگر به فرموده امام(ره):حکوت فلسفه عملی تمامی فقه است پس حکومت باید ضامن اجرای مبانی عملی فقه وشرع مقدس باشد و این حکومت و بدنه اجرائی آن جامعه مسئواند-پس نمی توانند بگویند حکومت مسئول بهشت وجهنم مردم نیست!

وی در ادامه گفت: نباید گذاشت مردم گرفتار روز مرگی شوند بلکه باید برای مردم بستر سازی کرد تا نقش فعالانه ومسئولانه خود را درزندگی درقبال خدا وخلق ایفا کنند و دراین زمینه دولت اسلامی باید مشوق ملت باشد و آنان را متعهد و مسئول پرورش دهد.

حسینی گفت: مردم نباید دردفاع از حق و یا اظهار حرف حق بترسند واحساس کنند که اگر از ارزشها دفاع کردند وبا منکر مبارزه نمودند برایشان درد سر درست می شود بلکه باید دراین امور که متضمن سعادت جامعه است-به مردم جرئت داد تا بتوانند در برابر مظاهر بی بند باری ها واکنش نشان دهند.یاران معروف باید از ناحیه دولت احساس حمایت کنند و مسئولین مشوق مردم درحفظ ارزشها ومبارزه ضد ارزشها باشند. چرا که اگر مردم بی تفاوت با شند قبح گناه ریخته می شود و همه در برابر گناه جسور می شوند وسلامت معنوی جامعه به خطر می افتد.

امام جمعه یادآور شد: جامعه مجموعه ای پیوسته است بنابر این رفتارهای مردم در یکدیگر مؤثر خواهد بود یعنی رفتارهای اجتماعی از افراد شکل می گیرد پس همه سعی کنیم درمقام عمل آموزش دهنده رفتار ارزشی برای همه باشیم تا عده ای رفتار ضد ارزشی را از ماهواره نیاموزند!

و ی در پایان خاطر نشان نمود: جامعه دینی و متعهد ومذهبی است که با ترویج معروف مردم را مسئول و وظیفه شناس می کند تا جامعه سالم وپویا شود و رفتارهای غلط را اصلاح کند. وجود مبارک رسول خدا(ص) همه ما رامسئول وموظف کرده تا همچون چوپان گله مراقب مجموعه خود باشیم و پيامبر صلي الله عليه و آله فرموده است: كُلُّكُمْ راعٍ وَكُلُّكُمْ مَسؤولٌ عَنْ رَعيَّتِهِ؛

همه شما سرپرست و مسئوول هستيد و درباره زيردستانتان باز خواست مى شويد.[جامع الاخبار، ص ۱۱۹]

ارسال نظرات