استاد حوزه در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد:

حضرت عباس(ع) امان نامه مشرکین را نپذیرفت

حجت الاسلام شفیعی دارابی گفت: حضرت عباس علیه السلام به لبخند و امان نامه دشمنان امام حسین علیه السلام جواب رد داد.
کد خبر: ۸۷۶۰۸۸۵
|
۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ استاد حوزه در جمع سوگواران حسینی به مناسبت تاسوعا در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد، به تشریح فرازهایی دیگر از زیارت پرفیض عاشورا پرداخت و مفهوم " السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک"، را تبیین کرد.

حجت الاسلام شفیعی دارابی، افزود: مجموعا 8 سلام در زیارت عاشورا وارد شده که پنج تا از این سلامها خاص ابی عبدالله الحسین علیه السلام است و در 3سلام دیگر، کنار نام مقدس ابی عبدالله، نام اصحاب و یاوران هم مطرح است.

وی، ادامه داد: در دو سلام زیارت عاشورا، بالاترین و ارزشمندترین خصوصیات اصحاب امام حسین علیه السلام مطرح است، که می فرماید" و علی الارواح التی حلت بفنائک".

استاد حوزه، گفت: درباره ‌این تعبیر دو نکته به نظر می رسد، که این ارواح چه کسانی هستند؟ و دوم اینکه "حلت بفنائک" به چه معنایی است؟

شفیعی دارابی، تصریح کرد: در مورد تعبیر ارواح، احتمالات زیادی داده اند که برخی معتقدند منظور حدود 4هزار فرشتگان و ملائکی هستند که به خاطر اوج غم از مظلومیت سید و سالار شهیدان از خدا اذن گرفتند به کمک امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات بشتابد ولی وقتی به زمین کربلا رسیدند که امام شهید شده بودند؛ لذا خدا به آنها مأموریت داد در کربلا بمانند و به زائران امام حسین علیه السلام برسند.

وی، با بیان اینکه زائر امام معصوم شدن، آداب خاصی دارد، دومین تعبیر از ارواح را کسانی می دانند که در کربلا و نزدیک مضجع شریف امام به خاک سپرده شده اند؛ این احتمال ضعیف است؛ زیرا افرادی مانند هارون الرشید نیز در نزدیکی حضرت امام رضا علیه السلام به خاک سپرده شده؛ ولی مورد لعن همه قرار دارد.

شفیعی دارابی، یاران و صحابی امام حسین علیه السلام، که تا آخرین لحظه و نفس در کنار امام ایستادند و از جان خود گذشتند و امام حسین علیه السلام را تنها نگذاشتند را سومین گروهی دانست که مصداق ارواح التی حلت بفنائک هستند.

استاد حوزه گفت: ولایتمدار و عاقبت بخیری مسئله مهمی است؛ شمر که حاضر به بریدن سر امام حسین علیه السلام شد از مبارزان و مجاهدان بود؛ و گفته اند حتی تا 25بار با پای پیاده حج رفته بود؛ ولی عاقبت بخیر نشد. در این انقلاب اسلامی هم داشتیم مبارزان انقلابی زیادی که عاقبت بخیر نشدند و از مسیر ولایت جدا گردیدند.

حجت الاسلام شفیعی، در ادامه گفت:‌احتمال سوم که دلالت بر شهدای کربلای معلی دارد و افرادی هستند که در رکاب اباعبدالله الحسین علیه السلام شهید شدند و با همه مشکلاتی که بود، امام را رها نکردند صحیح است.

وی، با ذکر دلایل و شواهد مختلف برای صحت احتمال سوم، به خطبه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا و از خودگذشتگی افرادی همچون حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام، حبیب ابن مظاهر، مسلم بن عوسجه و از همه مهم تر وفاداری حضرت عباس علیه السلام اشاره کرد.

شفعیی دارابی با اشاره به مقام و جایگاه والای باب الحوائج، گفت: حضرت عباس علیه السلام به لبخند و امان نامه دشمنان امام حسین علیه السلام جواب رد داد.

وی، افزود: 2400شهید استان چهارمحال و بختیاری و شهدای مدافع حرم از مصادیق ارواح التی بفنائک در رکاب ولایت هستند؛ ولی متأسفانه برخی کسانی را که حقوق های نجومی می گیرند و بیت المال را غارت می کنند، ذخیره انقلاب می پندارند.

استاد حوزه، تأکید کرد: کسانی که صادقانه با امام و رهبری و هشت سال دفاع مقدس ایستاند، همان طیفی هستند که امروز نیز در دفاع از حرم اهلبیت علیهم السلام پیشتاز می باشند و در هیچ باند و خطی نیز نیستند.

وی با بیان روایتی، خاطرنشان کرد: حضرت عباس علیه السلام، اهل وفا بود، ایثار کرد و خودش را فدای اباعبدالله الحسین کرد و خدا به ایشان دو بال در عوض دستهای بریده شده اش اعطا می کند.

شفیعی، گفت: باب الحوائج دو دستش را داد؛ اما همه د ستهای عالم به سویش دراز است و همه چشمها امیدشان به کرامت عباس علیه السلام است.

ذکر توسل به آقا قمربنی هاشم علیه السلام، نوحه خوانی، سینه زنی و قرائت زیارت پرفیض عاشورا از دیگر برنامه های تاسوعای حسینی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار