خبرهای داغ:
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:

هیئات حسینی در صف مقدم احیای فریضه امر به معروف باشند

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور خواستار پیشگامی محافل و هیئات حسینی در امر احیای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شد.
کد خبر: ۸۷۶۱۰۲۷
|
۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
هیئات حسینی در صف مقدم احیای فریضه امر به معروف باشند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت فوق العاده اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: آن گونه که از بیان نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مشخص است یکی از اهداف مهم و اصلی قیام تاریخ ساز سیدالشهدا(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر است؛ فریضه ای که متاسفانه گاه دچار غفلت و فراموشی می شود و آن طور که باید و شاید نه صرفاً در کلام بلکه در حوزه عمل مورد توجه و اهتمام جدی واقع نمی گردد.

ایام عزای حسینی؛ بهترین موسم احیای فریضه فراموش شده
وی افزود: اساساً در دهه نخست محرم که به همین مناسبت به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر نیز نامیده شده ، یکی از مباحث ضروری این است که چطور می توان با عنایت به حال و هوای معنوی ایام حزن آل الله و به خصوص ظرفیت عظیم دستگاه امام حسین(ع) و هیئات مذهبی به احیای این فریضه نسبتاً فراموش شده کمک کرد.

وی بیان داشت: البته قبل از هر چیز باید دانست که بنا بر تاکید آموزه های دینی، اقامه چنین فریضه ای تکلیفی بر عهده همه مردم و از جمله حاکمیت است و این مساله آنچنان مهم است که به واسطه آن دیگر فرایض الهی برپا داشته می شود.

نقش بسیار مهم عالمان و نخبگان جامعه
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: به ویژه رفتار حاکمیت و نیز رویه و سیره عالمان دینی در احیای این فریضه در بین بدنه اجتماعی مردم بسیار اثر گذار است و به همان میزان اگر کارگزاران نظام و جامعه اسلامی و نیز عالمان و نخبگان به امر به معروف و نهی از منکر کم توجه یا بی توجه باشند، خسارت بزرگی از این طریق نصیب جامعه می شود که شاید جبران آن بسیار سخت و حتی ناممکن باشد.

وی همچنین ابراز داشت: در این بین، نقش هیئات و محافل مذهبی و به خصوص مادحین اهل بیت(ع) و خطبا و سخنرانان مذهبی بسیار مهم و کلیدی است چه آن که سخنرانان و وعاظ به تبیین معارف اهل بیت(ع) و حقایق نهضت عاشورا در بالای منابر می پردازند و شعرا و مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) نیز همین ماموریت را با چاشنی عاطفه و شعور حسینی متولی و عهده دار می گردند.

رسالت تاریخی وعاظ و مادحین اهل بیت(ع)
حجت الاسلام و المسلمین بهمنی تصریح کرد: آنچه مهم و ضروری است این که هم وعاظ و سخنرانان و هم مادحین و ذاکرین بر اساس تعالیم ناب قرآن و اهل بیت(ع) به تبیین معارف و اقامه عزا و روضه خوانی و سینه زنی اهتمام بورزند و به شدت مراقب باشند که خدای ناکرده شبهه و بدعتی در این خصوص وارد دستگاه عزای سیدالشهدا(ع) نکنند.

وی گفت: از سویی می بایست این دو قشر مهم و پرمخاطب هم به جنبه هاب معرفتی و هم جنبه های عملی نهضت حسینی بپردازند به این معنا که لحن و نغمه ها نباید خالی از معرفت و بصیرت حسینی باشد؛ به عبارت دیگر، روضه خوانان و مداحان نباید صرفاً به بیان رنج و مصیبت اهل بیت(ع) بپردازند بلکه می بایست فلسفه و هدف از این رنج و مصیبت ها و به خصوص قیام حضرت اباعبدالله (ع) را برای مردم تبیین کنند که این کار البته باید با ظرافت ها و در نظر گرفتن جاذبه های مشروعی مثل شعر و مداحی های زیبا و حزن انگیز همراه باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: اگر ما فقط مصیبت را بیان کرده و نگوییم که برای چه هدفی این رنج و مصیبت رخ داده ، این ذکر و تلاش برای بیان مصیبت در نهایت عقیم است، به این خاطر که ذکر مصیبت و اقامه عزا زمانی بارور و شکوفاست که هدفی که امام حسین(ع) به خاطر آن به آن مصیبت عظما دچار شد ، بیان شود و به این وسیله به تقویت شعور و بصیرت مردم در حمایت از دین خدا و ولایت باوری و ولایت یاوری کمک کنیم.

چرا سکولاریسم در هیئت حسینی خطرناک است؟
وی اظهار داشت: اساساً این که مقام معظم رهبری در سال های اخیر نسبت به خطر سکولاریسم در هیئات هشدار داده و می دهند به این جهت است که یزیدیان زمان به این وسیله می خواهند مردم صرفاً مشغول به یک سری ظواهر امر باشند و از توجه به عمق فلسفه و قیام سیدالشهدا(ع) که مبارزه با ظلم و احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده، غافل شوند.

وی افزود: البته پرداختن به عزاداری ها و تعظیم شعائر یک امر لازم است اما در کنار آن ما باید به اهداف قیام حسینی و چگونگی ثبات قدم در این مسیر نورانی نیز توجه ویژه داشته باشیم تا انشاالله جزو یاوران حقیقی امام زمان(عج) در دوران پرتلاطم غیبت باشیم.

جایگاه ممتاز سیدالشهدا(ع) در میان همه معصومین
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امام حسین(ع) در میان امامان معصوم موقعیت ممتازی دارد به طوری که همه معصومان انگشت اشاره به سمت حضرت ایشان نشان داده اند، گفت: امامان قبل از ایشان از حیث شان و مقام مقدم و افضل هستند اما همان ها هم اشاره به حضرت سیدالشهدا(ع) دارند ، ضمن آن که این خاک تربت اباعبدالله الحسین(ع) است که شفاست و سجده بر آن محبوب است به طوری که درباره هیچ تربت دیگری چنین سفارش اهمیت آمیزی نشده است

وی افزود: ما باید توجه کنیم که چه خصوصیتی در امام حسین(ع) است که این جایگاه ویژه را دارند ؛ باید توجه داشت که آرزو و خواسته همه ائمه (ع) برپایی دین بوده و آن هم نه دین حداقلی و سیدالشهدا(ع) با خون مقدس خود و عزیزانش در راستای احیای دین خدا قیام کرد و برای اصلاح امت پیامبر و اقامه امر به معروف و نهی از منکر حرکت کرد و به شهادت رسید.
همه برای احیای امر به معروف مسئولیم

حجت الاسلام و المسلمین بهمنی در خاتمه تاکید کرد: از این رو ما هم که داعیه پیروی و تبعیت از حضرت را داریم باید با همه وجود در مسیر اقامه دین و دفاع از آموزه های اسلامی گام برداشته و کمر همت ببندیم و یکی از مصادیق بارز این امر تلاش برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر است که البته هر کس در هر جایگاهی که هست این وظیفه مسلم دینی را برعهده دارد و نمی تواند در قبال آن شانه خالی کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار