معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر
معاون ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر گفت: هیچ شهروندی به نام امر به معروف حق تعرض به دیگری ندارد.
کد خبر: ۸۷۶۱۲۲۴
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجت‌السلام محمدحسین توانایی در همایش استانی «همه مسئولیم در حفظ سلامت محیط اداری» که با حضور تمامی مدیران و مسوولان دستگاههای اداری استان کردستان در سالن امام خمینی(ره) سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر موجب افزایش بهره‌وری در جامعه به ویژه در سطح ادارات می‌شود.

به گفته وی، محیطی که بهره‌وری کافی را داشته باشد، رضایت‌مندی کافی را به دنبال دارد و در نتیجه موجب آسودگی وجدان ما خواهد شد.

معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه حراست و کمیته رسیدگی به تخلفات اداری به تنهایی برای مقابله با برخی انحرافاتی باشند، گفت: آیا مکانیسمی وجود دارد که قبل از ورود حراست ادارات و برخوردهای حراستی به صورت مودبانه و زبان نرم انحرافات را تذکر دهد.

به گفته توانایی، کارکنان متعهد نباید این انتظار را در خود ایجاد کنند که مدیر همه مشکلات ادارات را باید به تنهایی رفع کند و مسوولیتی برای خود در این راستا قائل نباشند.

وی تصریح کرد: روز قیامت هم از مردم و هم از پیامبران در مورد اعمالی که مرتکب می‌شوند سوال و جواب می‌شوند، چرا که ما در برابر همه نعمت‌های الهی مسوول هستیم و باید در قیامت پاسخگو باشیم.

معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر به شیوه‌های اثرگذار تذکر اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از کارکنان دستگاه‌ها می‌گویند ما تذکر می‌دهیم ولی در مقابل، همکاران به ما می‌گویند ربطی ندارد.

توانایی تصریح کرد: خیلی‌ها وظایف شرعی و دینی خود را به صورت کامل انجام می‌دهند ولی در عمل به تکلیف الهی اجرای امر به معروف و نهی از منکر آنگونه که باید، عمل نمی‌کنند.

وی به مهم‌ترین بایدهای امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهید تذکراتتان اثرگذار باشد باید به چهار نکته مهم توجه داشته باشید.

معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر تشخیص درست در زمان تذکر دادن را مورد تاکید قرار داد و گفت: چه‌کسی،‌ چه‌ مطلبی را چگونه، به چه کسی و در کجا باید بگوییم.

توانایی خاطرنشان کرد: باید برای امر به معروف و نهی از منکر وقت گذاشت و در این راه صبر داشته باشیم.

به گفته وی، اگر امر به معروف و نهی از منکر ما اثرگذاری کافی ندارد شاید به این دلیل است که تشخیص درستی از آنچه باید تذکر می‌دادیم پیدا نکرده‌ایم.

معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌ها در امر به معروف و نهی از منکر را ضروری خواند و تصریح کرد: دانشمندان ارتباط می‌گویند واژه‌های 7 درصد و لحن 38 درصد اثرگذار است.

توانایی گفت: خداوند در قرآن کریم به بهترین شیوه روش‌های امر به معروف و نهی از منکر را به ما یاد داده و باید با توجه به آن در این مسیر گام برداریم.

وی با بیان اینکه در زمان تذکر باید اصل تکریم را مورد توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: باید تذکر دادن با زبان نرم و مهربان انجام شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر تفکیک را از دیگر بایدهای مورد نیاز در زمان امر به معروف و نهی از منکر ضروری خواند و گفت: در زمان تذکر باید فعل از فاعل جدا شود، باید به رفتار تذکر داد نه به شخص تا نهی از منکر ما اثرگذاری لازم را که باید داشته باشد.

توانایی تجسس، توهین، تهدید و تعرض را از نبایدهای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: هیچ شهروندی به اسم امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی حق تعرض و درگیری با هیچ شهروندی را ندارد.

وی با بیان اینکه آمران به معروف و ناهیان از منکر پاداش خود را از خداوند می‌گیرند، تصریح کرد: تشکر از آمران به معروف و ناهیان از منکر از دیگر بایدها در ترویج و فرهنگ‌سازی در این زمینه است.


ارسال نظرات