امروز در مراسم عزادارای دسته زینبیه شعار «ای حق یولوندا جان ویرن قویمام یخلسون پرچمون» به صورت یکپارچه از سوی جمعیت تکرار خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۶۱۲۳۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، هر سال به یاد دلاوری‌ها و رشادت‌های حضرت زینب (س) مراسم یازدهم محرم با حضور جمع عظیم عزاداران و برخی از مسؤولان کشوری برگزار می شود.

هر ساله یک شاه بیت برای این مراسم و به یاد حضرت زینب(س)از سوی استاد غلامرضا عینی فرد سروده می شود، امسال نیز سه بیت برای این مراسم سروده شده که به صورت یکپارچه از سوی جمعیت تکرار خواهد شد.

«کسدی باشون شمر اسوبدور قاره یللر یا حسین»

«آغلادی قاتل الینده قانلی خنجر یا حسین»

«دور ای یارالی جان ویرن حقیقت اوسته یا حسین»

«باشون بدنن آیریلوب عدالت اوسته یا حسین»

«ای حق یولوندا جان ویرن قویمام یخلسون پرچمون»

لازم به ذکر است، این مراسم از محل زینبیه اعظم زنجان به سمت امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان برگزار می‌شود و 87 اکیپ ثابت و سیار نذورات در مسیر عزاداری اقدام به جمع‌آوری نذورات می‌کنند، که از این تعداد 25 اکیپ ثابت بوده و 62 اکیپ نیز سیار است که 6 اکیپ ویژه خواهران است.

امسال نیز مطابق سنوات گذشته، مراسم عزاداری از طریق شبکه اشراق و شبکه‌های مختلف سراسری پوشش داده خواهد شد.

پرداخت نذورات به زینبیه اعظم زنجان به صورت تلفنی نیز فراهم شده است، هر شخص با شماره‌گیری #10*7*733* نذورات خود را از طریق تلفن همراه پرداخت کند.

شماره حساب 0201226846003 نزد بانک ملی به شناسه 574536 نیز برای واریز نذورات نقدی مردم اختصاص یافته است.

گفتنی است، مسجد زینبیه اعظم زنجان محل تجمع عاشقان خاندان عصمت و طهارت و مشتاقان حقیقت است آنانی که همه ساله روز یازدهم محرم در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان، زیر بیرق های رنگی این مسجد گردهم می آیند تا بر مصیبت زینب کبری؛ دخت علی مرتضی بگریند و پیام قیام کربلا را که نسل به نسل، سینه به سینه نقل شده را بر خیابانهای این شهر فریاد کنند.

* در روزگار گذشته باغچه ای درون کهن دژ زنجان قرار داشت، صاحب باغچه هر روز از گوشه ای از باغچه که در آن گلهای محمدی روئیده بود صدای ناله و "یا زینب" می شنود، گاهی گویی چراغی زیر گلها روشن می شود بدین ترتیب صاحب باغچه تصمیم می گیرد آن قسمت را به تکیه ای تبدیل کرده و نام آن را زینبیه می نهد و از این رو محلی که باغچه در آن قرار داشت از آن زمان تا کنون به محله زینبیه معروف می شود.

به گفته حاج سجاد احمدچور، رئیس هیات امنای مسجد زینبیه، این اتفاق بین سالهای 1020 تا1022 هجری قمری رخ داده وی عنوان می کند:" تا زمانیکه صاحب باغ زنده بود هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه پوش می کرده و مراسم عزاداری و سوگوارداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می گردیده است.وی در زمان حیات خود وصعیت می کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تامین نمایند."

به گفته حاج سجاد احمدپور این محل سه بار تجدیدی بنا شده است، بار اول به سال 1092 هجری قمری با تیر چوبی احداث می شود، بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می شود که به سال 1292 صورت می گیرد وبار سوم در سال 1395 هجری قمری مطابق با سال 1354 شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است. در چند سال اخیر نیز برای رفع کمبود فضا چهار باب از ساختمان های همجوار مسجد خریداری شده و در توسعه مسجد زینبیه اعظم زنجان از ان استفاده شده است.

* زنجان؛ یازده محرم: محشری در خیابان های مرکز شهر ، حدفاصل مسجد زینبیه و امام زاده سید ابراهیم برپاست. فریاد یا حسین ، یا حسین و یا زینب گوش فلک را کر می کند. دسته عزاداری و ذاکران مصیبت شیردختر شیر خدا همانند طوفانی است که خطبه این بزرگ بانو در شام. در روز یازده محرم هر سال، دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان با حضور هزاران تن از اهالی شهر، محل گردهمایی آنهایی است که می خواهند همصدا با زینب(س) قیام عاشورا را به گوش جهانیان برسانند و به قولی بگویند: " حسین(ع) خوب می دانست چه کسی را باید با خود ببرد ، چه کسانی یا کدام مورخی می توانست بهتر از زینب (س) بنویسید که بر آنان چه رفته است؟ چه زبانی بهتر از او می تواند از مصیبتی روایت کند که بر خاندان امامت گذشت؟و چه صدایی رسا تر از او فریاد حقانیت امام حسین (ع) را در طول تاریخ بشری طنین انداز کن؟ "

ارسال نظرات