وزیر خارجه آمریکا به نشریه فارین افرز گفت حمایت ایران از گروه‌های مقاومت رفع سریع مشکلات بانکی را دشوار می‌کند.
کد خبر: ۸۷۶۲۰۲۲
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای طولانی با نشریه «فارین افرز» در مورد موضوعات مختلف از جمله برجام و بحران سوریه صحبت کرده است.

وی در بخشی از این مصاحبه در مورد توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد و گفت واشنگتن علاوه بر اینکه تعهدات خود را به طور کامل انجام داده، بلکه از این تعهدات فراتر هم رفته است.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله‌ این است که واشنگتن به تعهداتش پایبند بماند، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا تاکنون تعهداتش را اجرایی کرده یا نه، گفت: «بله. ما حتی از آن‌ها هم فراتر رفته و تلاش کردیم که مطمئن شویم که بانک‌هایی که به دلایل مختلف نسبت به کار کردن با آن‌ها بی‌میل هستند، با آن‌ها کار کنند.»

کری افزود: «ما همه تحریم‌هایی را که با رفع شدنشان موافقت کرده بودیم، برداشته‌ایم. اما مسائل دیگری وجود دارد. باید به ایران در درک این مسئله کمک کنیم که چالش‌های داخلی‌ای در ارتباط با سیستم بانکداری‌اش، رویه‌های تجاری‌اش و شفافیتش دارد که باید به آن‌ها بپردازد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن می‌تواند چنین کمکی به ایران کند، گفت: «بله. ما در مورد فناوری و چند چیز به خصوص دیگر توانستیم کمک کنیم. اما به واسطه درگیری ایران در یمن، حمایت آن‌ها از اسد، پشتیبانی از حزب‌الله، شلیک موشک‌هایی که افراد آن‌ها را تهدیدآمیز می‌دانند و این قبیل موارد، این کار بسیار دشوار است. این مسائل حرکت رو به جلو را بسیار پیچیده می‌کند.»

کری افزود: «تصور می‌کنم که متأسفانه رهبر ایران به شدت نسبت به غرب و ما بدبین است و این مسئله بر نظام سیاسی ایران فشار وارد می‌کند. این امر مایه تأسف است. اما من امیدوارم که ایران به مرور زمان به نحوی سازنده به جامعه ملل بازگشته و برای باثبات‌تر کردن منطقه و به ارمغان آوردن صلح به مناطقی که به آن نیاز دارند، تلاش کند.»

ایران و گروه 1+5 سال گذشته بعد از مدت‌ها مذاکره به توافقی دست یافتند که قرار بود بر اساس آن برنامه هسته‌ای تهران محدود شده و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع شوند. با گذشت حدود یک سال، بانک‌های بزرگ غربی هنوز به واسطه تحریم‌های یکجانبه آمریکا از کار کردن با ایران خودداری می‌کنند.

ارسال نظرات