باید به کشاورزان سنتی استان شغل جایگزین معرفی نمود تا در صورت بروز بحران آب، اشتغال آنها در آینده با مشکل مواجه نشود.
کد خبر: ۸۷۶۲۳۲۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
  1. به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در چهارمین جلسه کارگروه اشتغال استان با یادآوری این مطلب که تعریف شغل صرفا مشاغل اداری محسوب نمی شود، گفت: با توجه به وجود محدودیت و حجم بالای نیروی انسانی در نظام اداری کشور، باید به سمت ایجاد شغل در بخش خصوصی برویم. ضمن اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز باید در کنار تحصیلات کلاسیک، بدنبال کسب مهارتهای فنی و حرفه ای باشند.

درویش امیری با بیان این مطلب که سهم اشتغال بخش خدمات استان در نقاط شهری53.1 و در روستایی 11.5 درصد می باشد، افزود: با توجه به پتانسیل های موجود در روستاهای استان، اشتغال بخش خدمات نقاط روستایی استان باید تقویت شود.

مقام عالی استان اظهار داشت: بخشی از ضعف موجود در اشتغال بخش خدمات نقاط روستایی مربوط به حوزه گردشگری است چرا که استان زنجان عليرغم داشتن ظرفیتهای مناسب گردشگری، معبر گردشگری بوده و مقصد گردشگری محسوب نمی شود.

استاندار زنجان در ادامه با بیان اینکه فرهنگ كسب مهارت در نیروهای جویای کار باید تقوت شود، عنوان نمود: از 16 هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال گذشته، تنها 2330 نفر افراد دارای مهارت به کار گمارده شدند.

وی بر تقویت مراکز کاریابی استان تأکید نمود و افزود: از آنجایی که واحدهای صنعتی بدنبال جذب نیروهای متخصص و مجرب هستند، این مراکز باید اعتماد بخش خصوصی را بدست آوردند تا این واحدها نیز نیروی کار مورد نیاز خود را از این مراکز تأمین کنند.

درويش اميري یادآور شد: لیست مجوزهای صادر شده برای واحدهای تولیدی و صنعتی و نوع و تعداد شغل های مورد نیاز این واحدها باید به اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام و متناسب با نیاز واحدها، نیروی کار مهارت های لازم را کسب نماید.

درویش امیری افزود: وزارت آموزش و پرورش با هدف رفع نقص حوزه آموزشی، تقویت مراکز فنی و حرفه ای را شعار خود قرار داده است.

وي همچنین به موضوع کمبود منابع آبی کشور اشاره نمود و افزود: باید به کشاورزان سنتی استان شغل جایگزین معرفی نمود تا در صورت بروز بحران آب، اشتغال آنها در آینده با مشکل مواجه نشود.

استاندار زنجان در چهارمین جلسه کارگروه اشتغال استان با اشاره به نرخ بیکاری استان در بهار سالجاری، گفت: نرخ 8.4 درصدی استان در بهار سالجاری و کاهش یک درصدی آن نسبت به مدت مشابه در سال94، رضایت بخش و عمدتا متأثر از سهم 31.8 درصدی اشتغال بخش کشاورزی استان است.

در ادامه جلسه مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گزارشی از نرخ بیکاری استان ارائه نمود و گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان در بهار سالجاری، 8.4 و در مدت مشابه در سال گذشته، 8.5 درصد اعلام شده است. استان زنجان با نرخ بیکاری 8.4 درصدی بعد از آذربایجان شرقی با 6.3، خراسان جنوبی با 7.3، مرکزی با 7.5 در رتبه چهارم از نظر پائین بودن نرخ بیکاری قرار دارد.

احمد غریوی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار سال 1395 با 1.8 درصد بالاتر از رقم این شاخص در سال گذشته ، 40.3 اعلام شده که از میان چهار استان اول با کمترین نرخ بیکاری، استان زنجان بیشترین درصد مشارکت اقتصادی را دارد.

وی سهم شاغلین در بخشهای عمده اقتصادی استان را در سال 94، در بخش کشاورزی 31.8 و در بخش صنعت 31.8 و در بخش خدمات 36.5 عنوان نمود و افزود: سهم شاغلین استان در بخشهای عمومی و خصوصی به ترتیب 14.7 و 85.3 و در کشور نیز به ترتیب 16.7 و 83.3 درصد می باشد.

به گفته غریوی در سال گذشته، 8362 نفر در مراکز کاریابی استان ثبت نام نمودند که از این تعداد 6032 نفر فاقد مهارت و 2330 نفر دارای مهارت بودند.

وی افزود: از مجموع 8362 نفر جویای کار ثبت نام نموده در مراکز کاریابی استان، 1733 نفر به کار گمارده شدند که بیشترین میزان مربوط به شهرستان ابهر می باشد.

غریوی در خصوص عملکرد مشاغل خانگی در سال 94 و 95 عنوان داشت: در سال گذشته در مجموع 736 و در سال 95 تعداد 116 مجوز صادر شده است.

وی گفت: در سال گذشته 554 طرح با رقم اعتباری 56 میلیارد و 740 میلیون ریال به بانک معرفی و براي 111طرح 21 میلیارد و 720 میلیون ریال تسهيلات پرداخت شد و در سال 95 نیز 275 طرح با رقم اعتباری 15 میلیارد و 150 میلیون ریال به بانک معرفی و به 167 طرح 8 میلیارد و 350 میلیون ریال تسهيلات پرداخت شده است.

ارسال نظرات