خبرهای داغ:
مسئول انجمن سینمای جوانان قم خبر داد؛

اعلام فراخوان هفتمین جشنواره «نماز و نیایش به روایت دوربین»

مسئول انجمن سینمای جوانان قم از برگزاری هفتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» ۱۵ الی ۱۷ دی ماه ۱۳۹۵ به مدت سه روز در شهر قم خبر داد.
کد خبر: ۸۷۶۲۵۳۴
|
۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، رضا ابوذر گفت: هفتمین جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» با تأکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری بر لزوم ترویج فریضه نماز به عنوان یکی از مؤثرترین راه های کاهش آسیب‌های اجتماعی و حفظ سلامت روحی و معنوی جامعه به منظور تشویق و ترغیب هنرمندان در راستای اعتلای جایگاه والای نماز و نیایش، گسترش فرهنگ نماز و نمازخوانی، تقویت مبانی فرهنگ عمومی مبتنی بر باورها و ارزش‌های دینی و به کارگیری ابزارهای هنری در ارائه و تولید در حیطه موضوعات دینی و پرداختن به امر معنوی نماز و نیایش به منزله یکی از جلوه های بی بدیل روحی انسان توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: موضوعاتی که در این فراخوان اعلام شده شامل: نگاه ژرف، عمیق و هنرمندانه به عبادت معبود، بررسی ابعاد بیکران معنوی نماز و نیایش در زندگی اجتماعی و اخلاق شهروندی، نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت اجتماعی (شامل: اعتیاد، طلاق، فضای مجازی، حاشیه نشینی و ...)، نقش نماز به عنوان بهترین شیوه جهت حفظ سلامت روحی و معنوی جامعه، تاثیرگذاری رفتارهای دینی خانواده بر فرزندان، جلوه نماز و نیایش در زندگی شهروندان و اثرات فرهنگ‌ساز آن در جامعه، عوامل و شیوه‌های تشویق و ترغیب جوانان و نوجوانان به نماز و نمازخوانی، رشد فضایل اخلاقی اجتماعی و اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر در ترویج نماز و نیایش، نماز و نمازخوانی در اجتماعات (مدارس – مساجد و...) و نقش نماز در ایجاد وحدت و یکپارچگی، تبیین نقش وتأثیر جایگاه معماری اسلامی در ترویج فرهنگ نمازخوانی، نگاه هنرمندانه به تجلی جایگاه عبادت، نماز و نیایش در زندگی فردی، جایگاه تأثیرگذار نماز عبادی سیاسی جمعه است.

مسئول انجمن سینمای جوانان قم در ادامه اظهار داشت: بخش فیلم این جشنواره شامل دو بخش مسابقه و نمایش ویژه است و تمامی علاقمندان می‌توانند در این دو بخش شرکت کنند. به فیلم‌های اقتباسی (اقتباس ادبی از متون کهن و امروز ایرانی اسلامی و  قصه های قرآنی، احادیث و روایات) در این بخش جایزه ویژه ای تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: فیلم‌های بخش مسابقه با موضوعات اعلام شده با زمان حداکثر ۳۰ دقیقه برای فیلم های کوتاه و ۵ دقیقه برای نماهنگ برگزار می‌شود.

ابوذر تصریح کرد: در بخش نمایش ویژه این بخش غیررقابتی به منظور فراهم آوردن عرصه‌ای برای تبادل تجربه و اندیشه  هنرمندان و ایجاد زمینه مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار ایرانی در قیاس با آثار سایر کشورها شکل گرفته است. گزیده‌ای از آثار داخلی و خارجی شامل بر فیلم‌های کوتاه و بلند در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود.

وی همچنین گفت: در بخش جنبی، سخنرانی و نشست‌های تخصصی با حضور استادان و هنرمندان در کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: آثاری که در این جشنواره موفق به دریافت تندیس به عنوان بهترین فیلم داستانی، مستند، پویانمایی و بهترین فیلم جشنواره شوند مستقیماً به بخش مسابقه «سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» راه می‌یابند.

ابوذر با تأکید بر اهمیت کشف استعدادهای جوان در زمینه فیلمنامه نویسی با موضوعات دینی اذعان داشت: در این بخش موضوع ویژه شامل «اقتباس ادبی از متون مرتبط موضوعی از ادبیات کهن و امروز ایرانی و اسلامی و قصه های قرآن و احادیث و روایات» گنجانده شده است.

وی در پایان گفت: در بخش عکس نیز شرکت کنندگان می‌توانند حداکثر ۷ عکس به صورت تک عکس و یا  مجموعه به دفتر جشنواره ارسال کنند.

علاقمندان به شرکت در این جشنواره تا ۲۸  آبان‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
ارسال نظرات