یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق مطرح کرد:

بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران و جهان

یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران و جهان بیماری‌های قلبی و عروقی است، تغییر روش زندگی را عاملی برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر این بیماران دانست.
کد خبر: ۸۷۶۲۶۹۱
|
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، کامران قدس، فوق تخصص جراحی قلب و عروق اظهار داشت: به صورت کلی شایع‌ترین علت فوت در ایران و جهان بیماری‌های قلبی و عروقی است که حدود 40 تا 43 درصد علل مرگ و میر را در تمام گروه‌های سنی شامل می‌شود.

 

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق با بیان اینکه میانسالان بیشترین گروه سنی هستند که دچار بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند افزود: البته این موضوع به این مفهوم نیست که در سنین جوانی و خردسالی این اتفاق رخ نمی‌دهند بلکه با افزایش بیماری‌های مادرزادی این بیماری در بین سنین پائین‌تر رو به افزایش است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت:  بیماری‌های قلبی عروقی که معمولاً دهه سنی ۳ و ۴ و بعد از آن را دربرمی‌گیرد اغلب به ریز فاکتورهای کاملاً شناخته شده مانند فشارخون، دیابت، مصرف سیگار، افزایش چربی خون، استرس‌های مزمن، کم تحرکی و عوامل ژنتیکی بستگی دارد.

 

قدس، فشارخون را به عنوان قاتل خاموش دانست و گفت: فرد ممکن است سال‌ها دچار فشارخون بوده و از آن اطلاعی نداشته باشد چرا که این بیماری هیچ علامتی ندارد، به همین دلیل معاینه پزشک قلب سالی یک بار برای کاهش خطرات بیماری قلبی ضروری است.

 

وی افزود: وجود این عوامل باعث تنگی، انسداد و بسته شدن عروق کرونل قلب و دردهای قفسه سینه و در نهایت سکته می‌شود که می‌تواند طیف وسیعی داشته باشد و حتی باعث مرگ بیمار شود.

 

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق با اشاره به اینکه جراحی کرونل می‌تواند در بهبود زندگی فرد مؤثر باشد، گفت: بعد از عمل جراحی بیمار باید در دراز مدت تحت نظر پزشک و تیم جراحی روش زندگی خود را تغییر دهد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: از جمله فعال‌تر شود، غذای کم نمک و کم چربی مصرف کرده و خواب و استرش خود را کنترل کند، همچنین تنظیم مقدار دارویی در این بیماران باعث می‌شود تنگی‌های بعدی کمتر رخ بدهد.

 

قدس، در پایان اذعان کرد: ثابت شده است در صورت رعایت نکات مذکور کیفیت زندگی فرد بهتر شده و طول عمر افزایش می‌یابد و در غیر این صورت با توجه به شرایط بیمار ممکن است خطرات بیشتری جان وی را تهدید کند.

 

ارسال نظرات