فیلم سازان استان چهارمحال و بختیاری فیلم فروشنده اصغر فرهادی را در شهرکرد نقد و بررسی کردند.
کد خبر: ۸۷۶۲۷۶۹
|
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری،یکی از نویسندگان استان چهارمحال وبختیاری درباره این اثر گفت : شاید نیم نگاهی به دو فیلم "درباره الی" و "جدایی نادر از سیمین" باعث شود که فروشنده علیرغم قدرت فیلمنامه آن به ویژه در یک سوم پایانی اثر، نتواند برای مخاطب برتری محسوسی نسبت به دو فیلم ذکر شده اصغر فرهادی ایجاد کند.
شمس الدین آل معصوم افزود: در کلیت فیلم دارای همه استانداردهای لازم در ابعاد مختلف به ویژه فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری است و اثر گذار ترین نقطه فیلم آنجاست که عماد با پیرمرد برای کشف واقعیت ماجرا در تقابل است.
مجید ابراهیمیان یکی از فیلم سازان جوان استان نیز در این نشست گفت : موضع اصلی فیلم را در همان چند دقیقه ابتدایی می توان فهمید،خانه و مامن شخصی افرادی که بدلیل بی مبالاتی همسایه بغلی در گود برداری در حال فرو ریختن است.
ابراهیمیان افزود: "فروشنده"یک فیلم جامعه شناختی است درباره نابودی حریم خصوصی در جامعه امروز ما در پی سست شدن چارچوب ها و بنیاد های آن کافی است سری به صفحه های شخصی هنرمندان و مشاهیر و یا آدم های معمولی بزنیم.پر است از اظهار فضل ها،بد و بیراه ها و بعضا فحش ها و بد دهنی ها. 
وی گفت: عماد یک فرهنگی هنرمند است،اما پنهانکاری نزدیکترین دوستش،تعرض یک مرد غریبه در روز روشن به حریم خصوصیش،نیش و کنایه و زخم زبان های همسایه ها و کلا جامعه او را به جایی می رساند که به زور و تحکم محتویات خصوصی یکی از شاگردانش را وارسی می کند،برای مرد متجاوز دادگاه خصوصی میگیرد،حکم صادر می کند و قصد محاکمه دارد.
ابراهیمیان فیلم تازه اصغر فرهادی را نقطه اوج جست و جو ها و تفکرات اجتماعی او و یک هشدار تکان دهنده در قبال جامعه ای است که روی مرز بحران پیش می رود و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختار های بنیادینش وجود دارد.
احسان غیبی پور یکی دیگر از فیلم سازان استان گفت :توجه مخاطب به نشانه شناسی و کدهای درست و حساب شده در این فیلم جلب توجه می کند که سخن از شکست حریم خصوصی است. ترک شیشه و دیوارها، لرزش خانه، ترکیدن لامپ داخل حمام، تصادفی بودن کاپوت ماشین عماد. پیشامد بین عماد و مسافر زن در تاکسی. دیالوگ هایی از گسیخته شدن زندگی عماد و... نشان از این واقعه دارد.
فاطمه برزکار دیگر فیلم ساز استان گفت:از بعد روانشناختی اگر به رابطه رعنا و عماد در این فیلم نگاه کنیم، لایه های زیرین آن در بطن جامعه قابل احساس است. شاید آنجا که ترک هایی در اتاق خواب و بالای تخت دو نفره آنها میبینیم. تاکیدی موجز و دقیق بر واقعه تلخ ورود به حریم خصوصی می باشد.

سینا کوهی فایق فیلم ساز جوان استان نیز فروشنده را درامی خوش ساخت دانست که تکه های آن مانند الیاف در هم تنیده شده و قابلیت نگاه مجزا به هر عنصر آن تقریبا غیر ممکن است .
کوهی فایق افزود:در این فیلم همچون دیگر فیلم های فرهادی تزلزل از ابتدا همراه اصلی فیلم است تا آنجا که صحنه ابتدایی با ساختمانی در حال تخریب شروع می شود که می توان از آن به عنوان پایان آرامش یاد کرد و سپس بسرعت وارد قصه فیلم که روایت زندگی زن و شوهری از سطح متوسط جامعه است می شویم.
کوهی فایق گفت :از جمله مفاهیم اصلی این فیلم می توان به معنای حریم خصوصی زن و نقض آن ، پیر و بیمار بودن جامعه و روند آهسته ای که یک جامعه را از انسانیت به سمت تمایلات حیوانی سوق می دهد اشاره کرد.
 این فیلم ساز جوان فروشنده را دارای پایان بندی بسیار تاثیر گذاردانست و افزود: فروشنده همچون آثار گذشته فرهادی آنچنان فضای بازی را برای تفکر و انتخاب ایجاد نمی کند.

گفتنی است،‌ علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس می‌گوید: فیلم فروشنده چهره نامناسبی را از ایران نشان می‌دهد.

وی در یادداشتی اینستاگرامی و بی‌آن که از موضع نمایندگی مجلس از وزارت ارشاد درباره زنجیره تخلفات فرهنگی توضیح بخواهد می‌نویسد: «در شب عیدغدیر با همسرم به دیدن فیلم «فروشنده» در سینما فرهنگ رفتم. بازی خوب آقای شهاب حسینی و خانم ترانه علیدوستی قابل تقدیر است، اما سوژه فیلم را نپسندیدم. این فیلم چهره خوبی از جامعه ایران نشان نمی‌دهد، لذا انتخاب آن به عنوان نماینده ایران در «اسکار» از سوی بنیاد فارابی، به نظر من انتخاب خوبی نبود. اگرچه به انتخاب آنها که معمولا معیارهای متعددی مانند تکنیک‌های هنری، جذب مخاطب و رای‌آوری را در نظر می‌گیرند احترام می‌گذارم»!

یادآور می‌شود: فیلم مذکور به طور خلاصه سعی می‌کند غیرت و تعصب نسبت به ناموس و همسر را در مقابل تساهل و تسامح قربانی نماید. موضوع فیلم تجاوز به همسر و چالش بر سر گذشت از متجاوز است!

لازم به ذکر است: روزنامه کیهان، با انتقاد از فیلم فروشنده، آن را یک فیلم سفارشی دیگر برای جشنواره کن! دانسته بود و طی مطلبی(4اردیبهشت 95)، آورده بود:

در واقع فیلم اصغر فرهادی در یک اقدام کم سابقه و در حالی که ترکیب فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بسته شده بود، وارد آن گردید! آن هم در شرایطی که هنوز فیلم یاد شده مراحل فنی (صداگذاری و موسیقی) را می‌گذراند و برخلاف جشنواره فیلم فجر که گاهی فیلمی را با تماشای چند سکانس وارد جشنواره می‌کنند، سابقه ندارد فیلمی که هنوز مراحل تولید را بطور کامل طی نکرده، در جشنواره کن مورد بازبینی قرار گرفته و پذیرفته شود!!

البته چنین موضوعی برای اصغر فرهادی و فیلم‌هایش، مسبوق به سابقه است. چنانچه فیلم «گذشته» (اثر قبلی فرهادی) حتی پیش از اینکه تولید و ساخته شود، از سوی اتحادیه اروپا جایزه اش را دریافت نموده بود! یا در واقع از سوی این اتحادیه سفارش داده شد.

به نظر می‌آید که دیگر پنبه این نوع کارهای سفارشی (البته نه بنا به سفارش مراکز و نهادهای داخلی بلکه به سفارش نهادها و موسسات معلوم‌الحال غربی)، به قول معروف ریشش درآمده و تعجب چندانی برنمی‌انگیزد. فقط جای نیشخندی تلخ باقی می‌ماند که چگونه جشنواره‌هایی مانند کن که ادعای رتبه اول در میان جشنواره‌های فیلم دنیا را داشته و قوانین سخت و شداد و غلاظ برای پذیرفتن فیلم‌ها با قواعد و زمان بندی خاص اعمال می‌کنند، بنا به صلاحدید اربابان خود (کمپانی‌ها و سرمایه‌داران آمریکایی) حاضر می‌شوند، همه حیثیت و اعتبار خود را زیرپا گذارده، همان قوانین و ضوابط خود را به لجن کشیده و بازی خود را برهم بزنند، برای اینکه سفارش‌های همان اربابان را عمل کرده باشند و احتمال زیاد دارد که یکی از جوایز اصلی جشنواره نیز برای همین فیلم «فروشنده»، رزرو شده باشد!

لازم به یادآوری است که فیلم «طعم گیلاس» (عباس کیارستمی) نیز در سال 1997، پس از بسته شدن فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره کن و بنا به سفارش‌های به آن جشنواره اضافه گردید و تصادفا! جایزه نخل طلایی را هم دریافت نمود!


ارسال نظرات