بانوی کارآفرین در حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:

کشت موفقیت آمیز طلای سرخ برای نخستین بار در کوثر

با اتکا به پشتکارم و بدون استفاده از تسهیلات بانکی، برای نخستین بار زعفران، طلای سرخ را از مزارع روستای گزور سفلی برداشت کردم.
کد خبر: ۸۷۶۳۲۷۶
|
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

علیرضا علیپور طی گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کوثرخبر، لیلا تبریزی ساکن روستای گزور سفلی توانسته است برای اولین بار زعفران را در مزارع این روستا کشت کند.

کشت زعفران در سالهای اخیر از سوی کارشناسان حوزه کشاورزی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته بود که با اقدام این کارآفرین حوزه اقتصاد مقاومتی محقق شد.

برای آشنایی بیشتر با این کارآفرین کوثری و چگونگی موفقیتش در این حوزه گفتگوی تفصیلی را با وی ترتیب داده ایم.

- لطفاً بیشتر خودتون رو معرفی کنید؟

تبریزی:بنده لیلا تبریزی ساکن روستای گزور سفلی دارای لیسانس کشاورزی هستم.

- چه شد که به کشت زغفران در منطقه پرداختید؟

تبریزی:بنده از سال 91 به کشت زعفران در روستا پرداخته ام و چون پس از تحصیل شغل پایداری نداشتم اقدام به کشت این طلای سرخ کردم.

- به نظر شما این شغل یا کار در مزرعه برای بانوان کمی سخت نیست؟

تبریزی:فعالیت در چنین عرصه ای نه تنها سختی ندارد بلکه با این اقدام، آبادانی، توسعه و اشتغال پایدار را نیز در منطقه احیا میکنم تا فارغ التحصیلانی همچون من برای یافتن شغلهای کاذب و ... به استانهای و شهرستانهای هجوار مهاجرت نکنند.

- برداشت زعفران موفقیت آمیز است یا مزارع کوثر ظرفیت تولید آن را ندارند؟

تبریزی:کشت زعفران در منطقه خوب است ولی چون این محصول برای اولین بار است که در شهرستان کشت می شود نیاز به تجربه دارد تا به مرور به کمک کارشناسان این تولید و کشت را به حداکثر رساند.

- آیا تسهیلاتی هم اخذ کرده اید؟

تبریزی:هیچ تسهیلاتی برای کشت زعفران از هیچ نهادی دریافت نکرده ام، ولی این روز ها برای تکمیل پرونده و اخذ وام اقتصاد مقاومتی به بسیج سازندگی سپاه کوثر می روم تا با این وام کارم را توسعه دهم.

- آیا کسانی هستند که شما را در کشت این محصول گران قیمت یاری، تشویق و یا ترغیب کنند؟

تبریزی:خانواده ام مشوق بنده بوده و هستند و من هم با اتکا به آنان و تلاش هایی که برایم کرده اند راغبم که کشت این محصول را در زمین زراعی وسیعتری به سرانجام برسانم.

- آیا اقداماتی هم برای توسعه زمین و محصول زعفران انجام داده اید؟

تبریزی:متاسفانه نداشتن زمین، آب و مشکلات مالی باعث شد که نتوانم طرح خود را توسعه دهم و در همان سطح کم و آزمایشی باقی ماند.

- چه اقداماتی می توان انجام داد تا ضمن توسعه این محصول، اشتغالزایی را هم موجب شد؟

تبریزی:با حمایت مسئولین می توان هم اشتغالزایی کرد و هم کشت این محصول را در منطقه به حداکثر رساند.

- چه انتظاری از مسئولین دارید؟

تبریزی:با توجه به اینکه کشت زعفران برای اولین بار در سطح شهرستان انجام می یابد انتظار می رود که مسئولین امر برای یاری رساندن به بنده(آبرسانی با تانکر به مزرعه، افزایش سطح کشت و قراردادن بخشی از مراتع یا زمین های مربوط به منابع طبیعی به اینجانب) اقدامات شایسته ای را انجام دهند تا توسعه این محصول را در منطقه موجب شویم.

- چه مقدار زعفران طی این 4 سال برداشت کرده اید؟

تبریزی:چون زمین کشاورزی در روستا کوچک بود و شرایط جوی نیز کمی ناسازگاری کرد؛ 100 گرم برداشت کردم که امیدوارم با حمایت مسئولین و تجربه ای که در این 4 سال کسب کرده ام این محصول را در روستا و سطح شهرستان توسعه دهم.

به گزارشکوثرخبر، این کارآفرین، شهرستان کوثر را سرشار از پتانسیل هایی همچون نیروی کار جوان، داشتن منابع آب و خاک و موقعیت ممتاز جغرافیایی دانست و افزود: می بایست از این پتانسیل جهت جهش اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر توسعه استفاده نمود.

وی در پایان از مسئولان شهرستانی و استانی گلایه کرد و گفت: با اینکه درصد بیکاری در استان اردبیل و بتبع در کوثر زیاد است، انتظار می رود مسئولان زمینه اشتغال را برای جوانانفراهم کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار