خبرهای داغ:
رئیس سازمان حج و زیارت استان قم گفت: متقاضیان تا 24 آبان‌ماه امسال فرصت دارند در سامانه سماح ثبت‌نام کنند، توصیه می‌شود زائران ثبت‌نام خود را به دقایق و روزهای پایانی موکول نکنند.
کد خبر: ۸۷۶۳۵۱۰
|
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، تجمع میلیونی پیاده‌روی اربعین اقتدار امت اسلام را رخ جهانیان می‌کشد، این امت با عشق و ارادت به اهل بیت(ع) و پای پیاده به تجدید بیعت با سرور و سالار شهیدان می‌پردازند و به دشمنان نشان می‌دهند مسلمانان دارای چنین عزمی و اراده‌ای هستند و تا پای جان حاضر هستند، در مسیر ولایت فداکاری کنند.

زائران محب اهل بیت(ع) در این روزها نیت خود را به عمل پیوند می‌زنند و با ثبت‌نام در سامانه سماح مقدمات سفر عشق خود را فراهم می‌کنند و به این وسیله به عرض ارادت به امام حسین(ع) بپردازند.

پا در رکابان مراسم پیاده‌روی اربعین باید همواره به نکاتی توجه داشته باشند و برای جلوگیری از بی‌نظمی، از طریق سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا مسؤولان امر بتوانند هر چه بهتر پذیرای زائران باشند به منظور آگاهی از توصیه‌ها، شرایط در نظر گرفته شده و اهمیت ثبت‌نام در سامانه سماح با اکبر رضایی، رئیس سازمان حج و زیارت استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

کنسولگری عراق برای صدور روادید چه هنگام در قم مستقر می‌شود و روند ثبت‌نام و صدور ویزا برای زائران به چه صورت است؟

مطابق سال گذشته کنسولگری موقت عراق برای صدور ویزای اربعین برای قم، مرکزی و کاشان طی یک یا دو روز آینده در قم مستقر می‌شود و تا آستانه اربعین حضور دارند، زائران پس از ثبت‌نام در سامانه سماح، مدارک خود را از سوی کارگزاران مجاز زیارتی که در آن سامانه ثبت شده تحویل می‌دهند.

این دفاتر تا مرحله صدور ویزا پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد، بنابراین نیازی به مراجعه زائران به صورت شخصی به کنسولگری نیست.

در 16 استان کنسولی مستقر می‌شود که قم یکی از آنها محسوب می‌شود، تمام تجهیزات، امکانات، فضا و مکان مورد نیاز استقرار کنسولی آماده شده است.

متقاضیان تا 24 آبان امسال فرصت دارند، در سامانه سماح ثبت‌نام کنند، توصیه می‌شود زائران ثبت‌نام خود را به دقایق و روزهای پایانی موکول نکنند و هر چه سریع‌تر ثبت‌نام کنند تا در فرصت کافی ویزا را دریافت کنند.

امکان دارد برخی افراد قصد داشته باشند بدون ویزا وارد کشور عراق شوند، چه عواقبی آنها را تهدید می‌کند؟

با توجه به مقرراتی که توسط ستاد مرکزی اربعین مستقر در وازرت کشور مصوب شده، فرماندهی نیروی انتظامی اعلام کرد زائران باید ویزا دریافت کنند و به مقررات کشور عراق احترام بگذارند، تا زمانی که به نتیجه نهایی برای لغو روادید بین ایران و عراق نرسیدیم، برای ورود به کشور عراق نیاز به اخذ ویزا است.

کسانی که به صورت غیرقانونی وارد عراق شوند، مجازات‌های سنگینی برای آنها پیش‌بینی شده و اکنون در زندان‌های عراق افراد دارای ورود غیرمجاز دچار مشکل شدند.

سال گذشته نیز تعدادی از زائران و متقاضیان وجوه گذرنامه را به افرادی به جز سازمان حج و زیارت دادند و متأسفانه برخی ویزاهای جعلی به آنها دادند و برخی موفق به صدور ویزا تا اربعین نشدند و برخی از سفر ماندند و متحمل خسارات مالی شدند که پرونده‌های قضایی در این زمینه تشکیل شده و هنوز پیگیر موضوع هستیم، بنابراین انتظار داریم زائران در موعد مقرر به اخذ ویزا اقدام کنند و در فرصت مناسب و کافی ثبت‌نام را در سامانه انجام دهند.

سامانه سماح با چه هدفی تشکیل شده است؟

هدف از سامانه سماح ساماندهی خروج زائران بر اساس روزهایی تعریف شده است و به زائران راهنمایی می‌کند که در چه تاریخی مرز تراکم زیادی ندارد و خلوت است و امکان خروج زائران را میسر است.

کسانی که در این سامانه ثبت‌نام نکنند، سیستم ساماندهی زائران را مختل می‌کنند، این افراد برای امر مستحب می‌خواهند به عتبات مشرف شوند، ولی سبب اذیت و آزار کسانی می‌شوند که به سیاست کلی نظام و دولت احترام گذاشتند.

انتظار داریم همه همشهریان استان قم که قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارند، در سامانه ثبت‌نام کنند تا به این طریق به ساماندهی مرزها کمک شود، تراکم در روزهای خاصی در مرزها بسیار زیاد است، این سامانه کمک می کند تا ساماندهی انجام شود و زائران اذیت نشوند، مباحث حمل و نقل، خدمات‌دهی و موکب‌های تغذیه و اسکان فراهم شود تا بتوانند برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم کنند.

این سامانه مبنای برنامه‌ریزی همه مسؤولان قرار می‌گیرد، بنابراین همه باید همکاری و کمک کنند تا سازمان حج و زیارت به عنوان مسؤول کمیته ساماندهی امور زائران در بحث اربعین وظیفه خود را به طور مطلوب انجام دهد، البته این امر تنها با مشارکت مردم و احترام گذاشتن به دستور العمل‌های صادر شده میسر است.

در زمینه تأمین ارز بسیاری از زائران در سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودند، آیا در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

یکی از نکاتی که سال گذشته آسیب‌شناسی شد و مشکل داشتیم، تأمین ارز زائران برای اصل ویزا بود که امسال در سامانه سماح این موضوع مرتفع شده و با همکاری بانک مرکزی وجوه معادل ریالی دلار برای ویزا، آنلاین دریافت می‌شود و سیستم تبدیل به دلار می‌کند و به سفارت تحویل می‌دهد.

با  این راهکار نیاز نیست زائران برای تأمین ارز به صرافی‌ها و افراد دیگر مراجعه کنند.

آماری از ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سماح دارید؟ چه انتظاری از زائران دارید؟

 تاکنون بالغ بر 8 هزار نفر از قم در سامانه ثبت‌نام کردند که عمده ثبت‌نامی‌ها در آغاز ایام محرم بوده است، با توجه به اینکه در سال گذشته حدود 60 هزار ویزا در کنسولی عراق در قم صادر شده، انتظار می‌رود زائران هر چه سریع‌تر در  این سامانه ثبت‌نام کنند تا به موقع و مرور بتوانیم ویزا را صادر کنیم.

هزینه ویزای زائران چه میزان است و ملزم به پرداخت چه هزینه‌های دیگر هستند؟

هزینه ویزای هر زائر 40 دلار است که معادل ریالی را سامانه به صورت هوشمند بر اساس نرخ روز دریافت می‌کند.

25 هزارتومان هزینه بیمه هر زائر است، بر اساس مصوبه ستاد اربعین سال گذشته بیشترین آسیب از تصادفات، بیماری‌ها بر زائران وارد شد و به دلیل آنکه بیمه نبودند، خانواده‌های آنها اذیت شدند، به همین منظور ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور طی مصوبه‌ای الزام کردند، تمام زائران باید بیمه باشند.

10 هزار تومان نیز برای اجرای عملیات در قالب دریافت مدارک و اخذ ویزا و سایر هزینه‌های جاری دریافت می‌شود.

چه توصیه‌ای به زائران امام حسین(ع) در مراسم پیاده‌روی اربعین دارید؟

برای بحث پیاده‌روی اربعین مرحله اول بحث روادید است که زائران باید بدون تردید ویزا تهیه کنند، مرحله دیگر احترام به مقرراتی است که در داخل کشور عراق مسؤولان کشورها به عنوان میزبان در نظر می‌گیرند.

زائران باید لباس گرم و کوله سبک بردارند،کفش مناسب داشته باشند، زائرانی که در سامانه سماح  ثبت‌نام انجام می دهند، به دلیل آنکه تلفن همراه آنها ثبت است، برخی از  اطلاعات کلی، آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مهم از طریق همین سامانه به تلفن‌های همراه آنها پیامک می‌‌شود.

استان قم یکی از استان‌های فعال در زمینه ارائه خدمات فرهنگی، اسکان و پذیرایی زائران اربعین است، بر اساس آماری که تا دیروز ستاد بازسازی عتبات اعلام کردند حدود 22 موکب تفاهم‌نامه با ستاد بازسازی عتبات امضا کردند، پیش‌بینی می‌شود این آمار تا 30 موکب نیز برسد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها