خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: اهمیت دادن به تحقیق و پژوهش از بدیهیات دین اسلام است و تقلیدی‌ترین مسائل دینی ما هم بدون تحقیق مقبول نیست.
کد خبر: ۸۷۶۳۸۹۰
|
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی در اختتامیه جشنواره علامه حلی استان قزوین که در سالن تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تأکید بر این‌که اساساً بنیان دین ما بر تحقیق و پژوهش است، اظهار کرد: در دین ما هر کسی از این اصل مسلم تخطی کرده، مورد سرزنش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: امام علی (ع) هدف و رسالت پیغمبران را، بیدار کردن گنج‌های نهفته در عقل آدم‌ها معرفی کرده‌اند و این امر مهم باید با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که رسول گرامی اسلام (ص) فرموده: اگر خدا اراده کند تا خیری به بنده‌ای برسد، او را در دین فقیه قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: فقیه کسی است که چشم بسته مسائل را نمی‌پذیرد و برای پذیرش هر مسئله‌ای، در خصوص آن تحقیق و پژوهش می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: رسول خدا در جای دیگر تأکید می‌کنند که اگر کسی عمیقاً دین را درک کند، دنیا از چشم او می‌افتد و به واسطه درک عمیق از دین، به عیب‌های خود پی می‌برد و راه تعالی و رشد را پیدا می‌کند.

مسائل را متفکرانه بیاموزیم

وی اذعان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند؛ نباید چشم‌بسته از چیزهایی که فرا می‌گیریم عبور کنیم بلکه لازم است هر مسئله‌ای را متفکرانه بیاموزیم، نه مقلدانه؛ زیرا چنین رویکردی علمِ انسان را محکم و استوار می‌کند.

عابدینی یادآور شد: امام علی(ع) در خصوص عبادت هم تأکید کرده‌اند که عبادت تنها نماز و روزه نیست بلکه عبادت، تفکر در امر خدا در همه زمینه‌هاست که برکات بسیاری را به همراه دارد.

در عبادتِ بدون تفقه، علم بدون تفکر و قرائت بدون تدبر خیری وجود ندارد

رئیس شورای عالی حوزه علمیه استان قزوین گفت: در عبادتِ بدون تفقه، علم بدون تفکر و قرائت بدون تدبر خیری وجود ندارد و ضروری است حوزه‌های علمیه با توجه به عبادت با تفقه، علم با تفکر و قرائت با تدبر به تحقیق و پژوهش بپردازند.

وی با بیان این‌که علامه حلی اسطوره تحقیق بوده، به خدمات پژوهشی ایشان در حوزه‌ها اشاره و بیان کرد: اهمیت دادن به تحقیق و پژوهش از بدیهیات دین اسلام است و تقلیدی‌ترین مسائل دینی ما هم بدون تحقیق مقبول نیست.

امام‌جمعه قزوین افزود: حتی در تقلید از مجتهدین، باید اعلم را شناسایی کنیم تا از آن تقلید نماییم و راه‌ شناسایی مجتهد اعلم، پژوهش و تحقیق است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان به برخی از پژوهش‌های انجام شده در مذهب تشیع اشاره و به معرفی برخی از کتب تألیف شده توسط علمای شیعه پرداخت.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها