عملیات آزادسازی موصل در سومین روز خود با کندی محسوسی نسبت به دو روز گذشته همراه بود که علت آن نیز وجود مین‌گذاری‌های گسترده و تک تیرانداز‌های داعش ذکر شده است.
کد خبر: ۸۷۶۴۲۲۵
|
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت 2 بامداد روز دوشنبه (26 مهر 1395) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.

کیفیت مشارکت نیروهای پیشمرگه، حضور یا عدم نیروهای الحشد الشعبی، سرنوشت موصل پس از آزادی، دخالت نیروهای ترکیه، ساماندهی آوارگان و حفظ جان شهروندان عادی از جمله مسائل عمده‌ای است که آغاز عملیات را با تأخیر مواجه کرد.

شهر موصل مرکز استان نینوی به عنوان سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره محسوب می‌شود و استان نینوی با 32 شهر بزرگ و کوچک پس از استان الانبار دومین استان بزرگ عراق است.

در عملیات «نبرد موصل»، نیروهای ارتش، نیروهای یگان مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، الحشد الشعبی، پلیس استان نینوی و برخی نیروهای محلی از جمله الحشد الوطنی از سمت جنوب و منطقه القیاره، عملیات را آغاز کردند و نیروهای پیشمرگه نیز از سمت شرق (از 25 کیلومتری موصل) آزادسازی مناطق را پیش می‌برند.

اخبار لحظه‌به‌لحظه عملیات موصل را در اینجا «کانال تخصصی بین‌الملل فارس» دنبال کنید

کشته شدن 96 تروریست داعشی تا کنون در محور جنوبی

سرلشگر «شاکر جودت» فرمانده کل پلیس فدرال عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در 48 ساعت گذشته در محور جنوبی 96 تروریست داعشی کشته شده‌اند و 27 خودروی بمب‌گذاری شده و 31 پایگاه موشکی و 5 سکوی پرتاب خمپاره نیز منهدم شده‌ است.

آزادی روستاهای «الزاویه»، «کانی حرامی»، «الشامی»، «خربة حدید» و «البیضة»

اتاق رسانه‌ای عملیات موصل اعلام کرده است که نیروهای لشگر 15 توانسته‌اند روستای «الزاویه» را در منطقه القیاره در جنوب موصل آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز آن نصب کنند.

از سوی دیگر شبکه روداوونت اعلام کرده است که در منطقه «النمرود» تیپ 35 ارتش عراق به همراه لشگر 9 پس از درگیری شدید با تروریست‌های داعش توانستند روستای «کانی حرامی» را آزاد کنند.

نیروهای عراقی پیش از تسلط کامل بر روستا مجبور به نبرد خیابانی سنگینی با تروریست‌های داعش شدند و هنوز هم امکان مخفی شدن تروریست‌ها در تونل‌های از پیش کنده شده وجود دارد.

همچنین نیروهای واکنش سریع، پلیس فدرال و الحشد الشعبی در محور جنوبی توانستند روستاهای الشامی، خربه حدید و البیضه را آزاد کنند.

به گزارش فارس، پلیس فدرال نیز گزارش داده که با پشتیبانی نیروهای الحشد الشعبی آماده ورود به روستای «ام المحاحیر» در شمال روستای تازه آزاد شده «بجوانیه» است.

ائتلاف آمریکایی هیچ حمله‌ای انجام نداده

شبکه روداوو نت گزارش داده است که از صبح امروز (چهارشنبه) در محور جنوبی عملیات تا کنون فقط نیروی هوایی عراق مشغول بمباران مواضع داعش بوده و ائتلاف آمریکای هیچ عملیات هوایی انجام نداده است.

فرار اولین غیرنظامیان از موصل

کمیساریالی عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که 900 نفر از شهروندان موصل برای اولین بار پس از آغاز عملیات، از موصل فرار کرده و به سوریه رفته‌اند و در حال حاضر در اردوگاه پناهندگان هستند.

این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل همچنین در بیانیه خود آورده است که داعش از شهروندان عادی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و در حال حاضرنزدیک به یک میلیون و نیم نفر از شهروندان عادی حضور دارند.

تبلیغات رسانه‌ای جریان الجزیره و العربیه

شبکه‌های الجزیره و العربیه و روزنامه‌های جریان سعودی امروز به طور هماهنگ حملات خود علیه الحشد الشعبی را شدت داده‌اند.

این رسانه‌ها که الحشد الشعبی را گروهی شیعه می‌نامند (بیش از 10000 عضو الحشد الشعبی از اهل تسنن هستند) سعی دارند عملیات موصل را عملیات انتقام‌گیری شیعیان از اهل تسنن معرفی کنند.

هوشیار زیباری: «ابوبکر البغدادی» هنوز داخل شهر موصل است

«هوشیار زیباری» وزیر خارجه و وزیر مالی سابق عراق و از مسئولان بارز منطقه کردستان، به خبرگزاری رویترز گفته است که البغدادی به همراه «فوزی علی» تکنسین ساخت بمب و مواد منفجره کماکان در موصل حضور دارد.

عملیات موصل و تلاش عربستان برای احیای نقش «عزت الدوری» در عراق

انتشار اخباری مبنی بر قیام گروه تروریستی «نقشبندیه» علیه داعش در موصل بیش از هر چیز به تلاش‌های منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی جهت وارد کردن «عزت الدوری» در میدان موصل و صحنه عراق اشاره می‌کند. (جزئیات بیشتر)

احتمال استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی در عملیات موصل

یک وبگاه اطلاعاتی صهیونیستی هشدار داد احتمال دارد گروه تروریستی داعش از سلاح‌های شیمیایی برای مقابله با نیروهای آزادی‌بخش موصل استفاده کند. (جزئیات بیشتر)

حمله داعش به مواضع پیشمرگه

فرماندار منطقه سنجار در استان کرکوک اعلام کرده است که تروریست‌های داعش صبح امروز (چهارشنبه) به مواضع نیروهای پیشمرگه در منطقه سنجار حمله کرده‌اند اما با کمک ائتلاف آمریکایی، تروریست‌های داعش پس از 2 ساعت درگیری شدید مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.
ارسال نظرات